חקירה חסרת תקדים בקונגרס האמריקני
חקירה חסרת תקדים בקונגרס האמריקניצילום: רויטרס

בפעם הראשונה: ראשי ארבע ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות הגדולות בעולם הופיעו בפני הקונגרס האמריקאי על מנת לענות על שאלות בנוגע לניצול לרעה של מעמדן וכוחן ומניעת תחרות.

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, סנדר פיצ'אי העומד בראש גוגל, מנכ"ל אפל טים קוק ומייסד אמזון ג'ף בזוס, הופיעו בצורה מקוונת על מסכי המחשב עקב מגיפת הקורונה מול חברי הקונגרס שהפנו אליהם שאלות קשות במטרה לבדוק האם החברות ניצלו לרעה את כוחן ויצרו מונופול בתחומן.

חברי הקונגרס הפנו טענות קשות כלפי מנכ"ל גוגל סנדר פיצ'אי בטענה כי "החברה החליטה לפרוש מהמירוץ לכמה חוזים ממשלתיים משתלמים במיוחד בעקבות מחאת העובדים, בעוד היא ממשיכה לבצע עסקים בסין".

פיצ'אי ענה כי "אנו מחוייבים עמוקות לתמוך בצבא האמריקאי ובממשלת ארה"ב". חברי הקונגרס הפנו שאלות לארבעת המנכ"לים בנוגע לעבודה כי כל אחת מהחברות שולטת באופן בלעדי בשוק והפכה למונופול בלעדי.

הסנטור הדמוקרטי דיוויד סיסלני שאל את בזוס כיצד יתכן כי "אמזון שולטת ב-75 אחוזים מהמכירות המקוונות וכמעט פי שבעה מנתח השוק של החברה המתחרה הקרובה ביותר אליה, ולפיכך לחברות קטנות אין ברירות אחרות מלבד לעבוד עם אמזון?". בזוס ענה כי "אמזון היא החברה הטובה ביותר, אך היא לא האופציה היחידה".

במהלך הדיון התעורר עימות בין חברי הקונגרס מהמפלגה המודקרטית לרפובליקנית, כאשר הסנטור הרפובליקני ג'ים גורדן שאל את מנכ"ל גוגל האם החברה תבצע שינויים והתאמות באפליקציות שלה על מנת לתמוך במועמדותו של ג'ו ביידן לנשיאות ארה"ב.

בתגובה אמר פיצ'אי כי "גוגל עוסקת בשני הקמפיינים ופועלת בצורה לא מפלגתית. לא נבצע שום דבר על מנת להטות פוליטית דבר זה או אחר, זה נגד ערכי הליבה שלנו".

במהלך הדיון נדרש מייסד פייסבוק צוקרברג להתייחס גם לעסקת הרכישה של אינסטגרם, למרות אזהרות של סמנכ"ל הכספים כי "הרכישה עלולה לערער את פייסבוק בצורה משמעותית".

צוקרברג אישר את קיומו של המייל המזהיר אותו מהמהלך, אך הוסיף כי "הרכישה אושרה על ידי ועדת הסחר האמריקאית". גם הסנטור הדמוקרטי ג'רלד נדלר האשים את צוקרברג כי "רכש את אינסטגרם גם על מנת לנטרל מתחרה פוטנציאלית".

הופעתם של ארבעת מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה בפני הקונגרס מגיעה לאחר שועדת הקונגרס פתחה לפני למעלה משנה בחקירה במטרה לברר האם חברות הענק מנעו ממתחרות פוטנציאליות להיכנס לשוק ולהשתלט על נתח ממנו על ידי רכישת חברות מתחרות או הורדת מחירים והענקת הטבות לצרכנים, ובכך למעשה פגעו ענקיות הטכנולוגיה בכלכלה האמריקאית.

במהלך החקירה נאספו מעל מיליון מסמכים ותכתובות מייל המעידות על הכוחניות והניצול של חברות הטכנולוגיה את מעמדן על מנת לייצר מונופול ולמנוע תחרות.