אמיר אוחנה
אמיר אוחנהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, מזהיר כי התלהטות הרוחות בהפגנות בשבועות האחרונים מגיעה לשיאים חדשים.

"מלחמת אחים לא תהיה אבל אלימות הולכת ומתגברת - כן. יש אווירה של שנאה בהפגנות האלה. לא של מחלוקת, מחלוקת תמיד היתה ותמיד תהיה, הפעם יש הרגשה של שנאה עזה בין הצדדים. אני מקווה שאני טועה אבל בתחושה שלי, זה ייגמר בדם", אומר השר אוחנה בראיון לעיתון 'ישראל היום'.

לדבריו, "יש שם קהל מעורבב עם הרבה סוגים של אמירות של מחאות: יש 'די לכיבוש' ו'שלום עכשיו', 'צדק לאיאד' ו'צדק לעצמאים' אבל יש גם דברים אלימים יותר. היה סרטון של מישהי ששואלים אותה איפה הבית של נתניהו והיא אומרת 'באדמה'. אנשים צועקים 'בוגד' הפכו להיות אלה שמתבטאים ברכות יחסית. יש קריאות מפורשות לרצוח את ראש הממשלה".

הוא מוטרד מכך שההפגנות זוכות לעידוד מהתקשורת. "דיווחים חיים מההפגנות, כותרות מרימות בעיתונים, כותבים על כמה אלפי מפגינים 'מדינה במחאה'. הם אפילו לא מנדט, איך כותבים 'מדינה במחאה'?".

אוחנה מתייחס לחילופי הדברים הקשים בינו לבין מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, שבהם טען ליחס שונה מצד המשטרה בין ההפגנות נגד נתניהו, לבין הפגנות כמו אלו של חרדים או אתיופים. "היחסים בינינו מצוינים. אנחנו מדברים הרבה. אני חושב שהוא שגה גם לגופו של עניין וגם בצורת ההתבטאות".

בנוגע להתנהלות הפיקוד המשטרתי הוא מוסיף, "אם הטיפול בכל ההפגנות היה זהה הייתי נותן ציון 100. התחושה שלי, ובעיקר של הציבור, שההפגנות מקבלות יחס שונה ולא שווה. כלומר מול מפגינים חרדים, ערבים, מתנחלים ויוצאי אתיופיה - המשטרה נוהגת באופן מסוים, נוקשה יותר, וכשמדובר בהפגנות שזוכות לגיבוי תקשורתי ועידוד תקשורתי - היחס הוא אחר".

השבוע התפטר מתפקידו כח"כ ובכך ימנע מעצמו התמודדות מול הצבעות שמתנגשות בין צו מצפונו למשמעת הקואליציונית, כפי שקרה בשבוע שעבר עם חוק טיפולי ההמרה. "מעולם לא הצבעתי בעניינים להט"בים בניגוד לצו מצפוני. אין מה לעשות, אני לא יכול להצביע נגד בן זוגי, נגד בני משפחתי, נגד חבריי. יש קווים אדומים".

אוחנה, שהיה עד לפני כמה חודשים שר המשפטים, מותח ביקורת קשה על היועץ המשפטי לממשלה. "הוא מושקע כל כולו בחיסולו הפוליטי של ראש הממשלה. הוא מבין שאם נתניהו ייצא זכאי במשפט הוא לא יוכל להישאר רגע אחד בחיים הציבוריים. זה יהיה אות קלון לעד על מצחו".

בנוגע להליך החיפוש אחר מפכ"ל, שצפוי להסתיים בשבועות הקרובים, מדגיש אוחנה כי כל האפשרויות פתוחות וכי הוא "לא מחפש יס-מן" כדבריו.