הרב דרוקמן קורא שלא לנפוש במלוןללא

הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו ורבנים נוספים קראו באחרונה שלא להתארח במלון "מגדלא" השוכן סמוך למושבה מגדל על אף האופציה לנפוש שם תחת כשרות מלאה.

הרקע לקריאת הרבנים הוא קשר הקיים לכאורה בין המלון לבין קבוצות מיסיונריות המפעילות את המקום.

"נשאלתי לגבי שהייה במלון ששייך למסיונרים ועוד יותר שבמקום נמצאת גם כנסייה, האם לשהות שם או לא", אמר בסרטון מצולם הרב דרוקמן.

"אני חייב לומר שגם אם הכשרות תהיה לעילא ולעילא, עם כל ההידורים הכי טובים, זה בבחינת טובל ושרץ בידו" הוסיף. "אני לא מבין בכלל את השאלה ולא מבין איך מישהו מעלה בדעתו לנפוש במלון למיסיונרים. אין לזה שום מקום וזה חמור ביותר".

הרב שמואל אליהו אף קרא בדף הפייסבוק שלו שלא לתת פרנסה למסיונרים. "חס ושלום לתת פרנסה למיסיונרים. כמה צרות הם עשו לעם ישראל במשך הדורות, לא הצליחו להשמיד אותנו באינקויזציה, במסעות הצלב ובפרעות, ועכשיו הם באים להמיר את דתנו. בושה וחרפה".

"אסור לתת למיסיונרים הללו שום דריסת רגל בארץ", הוסיף. "אסור לתת להם פרנסה. הם צריכים להרגיש לא רצויים בארץ ישראל, כדי שיעברו לגור במקום אחר, או יפסיקו את פעולתם הנלוזה".

הרב שמואל גרוזמן, שליח חב"ד למגדל ומי שמנהל את קמפיין המאבק בנופש במלון "מגדלא" טען בשיחה עם ערוץ 7: "לפי דו"ח יד לאחים המלון נמצא במתחם הכנסיה עם סממנים נוצריים מובהקים. מטרת המלון כפי שהם מצהירים בכתבות לתקשורת היא לחבר בין נוצרים ליהודים. בדו"ח בצרפת הקבוצה שמפעילה את המקום נחשבת לכת מסוכנת".

"כל רבני ישראל בראשות הגאון הרב חיים דרוקמן ראש ישיבות בני עקיבא, הרב שמואל אליהו ורבה של טבריה הרב אוירבך יצאו נגד הנופש במלון מגדלא", הוסיף. "לפי הרבנים מדובר באיסורים חמורים הגובלים בעבודה זרה. גם יד לאחים הוציא דו"ח חריף מאד על המקום. הרב ירוסלבסקי גדול רבני חב"ד ומחשובי הפוסקים בישראל יצא בקריאה חריפה ביותר".

"אנו מקווים שיוזמי הנופש יתעשתו ויעתיקו למקום אחר. הרבנים חוששים מאד שהדבר יהווה פתח חמור מאד לעתיד ולהכשרת המקום בו יש כנסיות וסממנים נוצריים מובהקים בכל צעד ושעל", הוסיף הרב גרוזמן.

עם זאת, לטענת יוני כהנא, מנכ"ל ובעלים של חברת "כהנא גרופ" וחסיד חב"ד אף הוא, אמת הדבר שבעליו של המלון הוא כומר נוצרי אך אין מדובר במלון השייך לכת מסיונרית או בכזה שמטרתו להשפיע על דתם של יהודים.

בשיחה עם ערוץ 7 הוא אמר כי על אף שהמלון נבנה בתחילה במטרה לארח צליינים נוצרים בעת ביקורם בארץ ישראל, לאחר שפרץ משבר הקורונה הסיר המלון כל סממן נוצרי והחל לפנות לקהל הלקוחות היהודי.

"כמנכ"ל חברת תיירות ורשת בתי מלון כשרים בחו"ל, אני זוכה להכשיר מלונות בחו"ל במשך השנה", אמר. "כידוע, העברנו את אורחי המלון שלנו מפאפוס שבקפריסין למלון חדש ומפואר בכנרת עקב ביטול הטיסות".

"בזכות הקורונה אני זוכה בקיץ 2020 להכשיר מלון בארץ הקודש", הוסיף. "הטענות שנטענות לצערי אינן נכונות במלואן. אין שום צלבים ומסיון במלון. להיפך, יש בית כנסת עתיק מימי בית שני במרכז המלון וזאת זכות גדולה להביא יהודים להתפלל ולקדש את המקום. אני מזמין את הרבנים החשובים לבקר במלון ולהתרשם מקרוב בעובדות האמיתיות ולא להסתמך על מידע שגוי''.

כהנא מצויד אף הוא בפסק הלכה הרב יונתן בורכוב, מו"ץ בעיר רחובות וראש כולל "עטרת שלום". הרב בורכוב הכשיר את השהייה באותו מלון משום שבעת השהייה שם אין סמלים נוצרים במלון. הוא אף כתב: "בחלקו האחורי של המלון במבנה המנותק לחלוטין ממבנה המלון ישנו מבנה סגור המשמש כבית תיפלה, המעבר למלון אינו דרך חצר הכנסיה כלל ועיקר. אולם עדיין מן הראוי אם תעשה החברה השוכרת את המלון, שתיצור חייץ של גדרות בין מבנה המלון למבנה זה".

משום כך פסק הרב בורכוב: "לאור כל האמור ולאחר התחייבות חברת הנופש לעמוד בכללים ההלכתיים שציינתי, דעתי כי אין שום מניעה לשהות בנופש הקיץ הקרוב במלון מגדלא".

מאוחר יותר פרסם הרב בורכוב הבהרה בה כתב כי את הפסק הוא פסק רק "ליהודי שאינו חסיד חב"ד" וכי הוא מכופף את דעתו על אף הנימוקים שכתב בפני "בית דין רבני חב"ד בארה"ק".