הר הבית
הר הביתצילום: ISTOCK

הרב ד"ר דוד בן זזון הציע השבוע פרשנות הלכתית לדברי הרמב"ם וטען כי על פי הרמב"ם מותר כיום להסתובב בכל שטח הר הבית, לכל אדם, גם בטומאה.

את מאמרו "היתרו של הרמב"ם לטמאי מתים להיכנס לשטח המקדש", הוא פרסם בכתב העת "דעות" של נאמני תורה ועבודה.

הרב בן זזון חקר את דעת הרמב"ם בנושא העלייה להר הבית וכעת הוא טוען, כאמור, כי על פי הרמב"ם אין בעיה בזמן הזה להסתובב בכל שטח הר הבית לכל אדם, גם בטומאה.

"לדעת הרמב"ם יש לומר כי מותר לאדם להיכנס בטומאה לשטח המקדש באופן כללי, גם לצורך טיול, למרות שהשטח קדוש, ואין בזה חיוב כרת", כתב הרב בן זזון.

הוא הוסיף, "אכן הקדושה נשארה על כנה, אבל מותר לטמאי מתים לעלות לשטח המקדש, ואף להיכנס לאיזורים האסורים בכניסה כשהיה בית המקדש קיים. זאת משום שיש לנתק בין הימצאות הקדושה – הקיימת גם בזמן הזה לבין איסור כניסה בטומאה הקיים דווקא בזמן שבית מקדש היה קיים, ובטל עם חורבן הבית. השטח קדוש. אך טמא מותר להיכנס לשטח, כשאין בית".

במאמרו מסביר הרב בן זזון כי דעת הרמב"ם היא הבסיס לכמעט כל הפסיקות ההלכתיות בנושא עלייה להר הבית, משום שהרמב"ם הוא זה שפסק שגם בזמן הזה שבית המקדש חרב, עדיין הקדושה נשארה בשטח המקדש וזוהי הדעה שאכן התקבלה.

הרב ד"ר דוד בן זזון
הרב ד"ר דוד בן זזוןצילום: באדיבות המצולם

למרות זאת, הרמב"ם לא כתב בשום מקום שבזמן הזה מי שעולה להר הבית חייב כרת. לטענת הרב בן זזון, על אף שהעמדה שלהלן היא העמדה המקובלת בעולם הרבני כיום, הסיבה לכך שהרמב"ם לא ציין שמי שעולה להר הבית בזמן הזה חייב כרת איננה בגלל שהוא חשב שזה מובן מאליו, שכן השטח נשאר בקדושתו לעולם.

הרב בן זזון טוען במאמרו כי יתכן שהרמב"ם לא כתב שיש חיוב כרת בזמן הזה למי שעולה לשטח המקדש, משום שחשב שאין חיוב כרת. כלומר, שלדעתו, בזמן הזה מותר לכתחילה לעלות להר הבית, זאת למרות שהקדושה עדיין קיימת בשטח המקדש.