נתניהו ובנט
נתניהו ובנטצילום: דובר צה״ל

בסקר "ישראל היום", שנערך השבוע באמצעות מכון "מאגר מוחות" בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ, נמצא כי לו הבחירות היו מתקיימות היום, היה ראש הממשלה נתניהו מנצח ומסוגל להקים ממשלת ימין צרה בראשותו.

על פי הסקר, הליכוד מקבל 33 מנדטים, אחריו ובפער גדול יש עתיד־תל"ם בראשות יאיר לפיד עם 17 מנדטים. כחול לבן נותרת על מספר דו־ספרתי בסקר זה ומקבלת 12. יהדות התורה מקבלת בסקר 8 מנדטים, ש"ס 9. ימינה בראשות נפתלי בנט רושמת עלייה ל־12 מנדטים. מרצ עוברת עם 5 ואילו הרשימה המשותפת מקבלת 16. ישראל ביתנו זוכה ל־8 מנדטים.

מפלגות העבודה, דרך ארץ של יועז הנדל וצבי האוזר וגם גשר של אורלי לוי־אבקסיס מביטות על אחוז החסימה הרחק מלמטה.על פי הסקר, 7% ממצביעי הליכוד בעבר יצביעו הפעם לימינה. 34% ממצביעי כחול לבן עברו לתמוך ביש עתיד־תל"ם.

הסקר בדק מי המועמד הראוי ביותר לראשות הממשלה בעת הזאת. למרות המחאות וההפגנות, נתניהו מוביל בפער גדול. 33% מהנשאלים השיבו כי הוא הראוי ביותר. עם זאת, משבר ההנהגה של תקופת הקורונה ניכר בסקר כאשר מספר כמעט זהה של אנשים, 31%, השיבו כי אינם יודעים מי המנהיג המתאים או שהשיבו תשובות אחרות. במקום השני יאיר לפיד עם 13%, אחריו נפתלי בנט עם 12%, ולבסוף ראש הממשלה החליפי גנץ שמקבל 11%.

הסקר בדק גם על מה ולמה, לדעת האזרחים, מתקיימות ההפגנות מחוץ למעון ראש הממשלה בכיכר פריז בירושלים ובמקומות נוספים. רק 19% מהנשאלים סבורים כי ההפגנות קשורות למצוקות הקורונה. 26% מאמינים כי מדובר בהפגנות כתוצאה מהתנגדות לראש הממשלה. אולם מחצית מהציבור (49%) סבורים כי ההפגנות מונעות משתי הסיבות יחד.

מהסקר עולה כי הציבור לא מסכים עם אנשי המחאה כי המחאה אינה אלימה, אולם מסכים ברובו עם הקביעה כי המשטרה נוהגת יד קשה מדי. 52% מהנשאלים סבורים כי התנהלות ההפגנה היא אלימה ואלימה מאוד, לעומת %27 שסבורים כי המחאה מאוזנת ושקולה. רק 12% מאמינים כי המחאה שקטה או שקטה מאוד. מניתוח הנשאלים עולה כי ככל שהנשאלים מצביעים למפלגות ימין, כך הנטייה להגדיר את ההפגנות כאלימות.

לגבי התנהלות המשטרה, הציבור נוטה לקבל דווקא את גרסת המפגינים. 44% סבורים כי המשטרה אלימה מדי. 30% אומרים כי ההתנהלות המשטרתית במידה הנכונה, ואילו רק 12% מותחים ביקורת על כך שהמשטרה רכה מדי - ביקורת שעליה רמז גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה.

רוב הציבור סבור כי המפגינים מורכבים מכאלה שנפגעו ממשבר הקורונה וגם מפעילים פוליטיים המנצלים את המצב. כך השיבו 44% מהנשאלים. 25% סבורים כי המפגינים הם נפגעי המשבר, ואילו 21% חושבים כי מדובר בפעילים פוליטיים.

עוד בדק הסקר אם חסימת כבישים במסגרת ההפגנות היא לגיטימית. בניגוד לעמדת המפגינים, 49% מהציבור סבורים שלא. 23% טוענים שכן, ואילו 21% השיבו כי לגיטימיות חסימת הכבישים תלויה בנושא ובזהות המפגינים.

הסקר נערך בקרב 505 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית היא %4.4 לכאן או לכאן.