צביאל סולומון
צביאל סולומוןצילום: עצמי

אנחנו נמצאים לקראת שיאו של החופש הגדול, רגע לפני שגם הילדים הקטנים מסיימים את הקייטנות וכ-ו-ל-ם עלינו... ישנן המון שאלות והתמודדויות עם הנערים המתבגרים שלנו, והיום ניגע באחת מהן.

במהלך שנת הלימודים הילד לומד בבית הספר במשך היום, וחוזר אליו למחרת בבוקר. שגרה זו מהווה מסגרת קבועה ומוגדרת לזמני היום. כל ילד יודע שהוא צריך לקום בשעה מסוימת כדי להגיע לביה"ס בזמן, וזה משליך גם על זמן השינה שלו.

בחופש הגבול הזה נעלם. אין בי"ס ולכאורה אין לשם מה לקום. הבקרים הופכים להיות משעממים (נדבר על זה בפעמים הבאות) ולכן עדיף לישון בהם, "שהזמן יעבור", ומתעוררים בצהרים המוקדמים או המאוחרים. בלילה- אין גבול של שעת שינה, כי אין מחר בי"ס, וכל החברים ערים (ווסטאפ, משחקי מולטיפלייר במחשב, שיחות טלפון, סרטים ועוד) והולכים לישון בשעות העמוקות של הלילה. כך יוצא שהיום והלילה מתהפכים. המוני בני נוער מתארים את התהליך הזה- הולכים לישון לפנות בוקר וקמים בצהרים.

התמודדנו עם זה כשהם היו תינוקות, וכעת שוב...

אחד הדברים החשובים ביותר בכל מסגרות החיים שלנו הם הגבולות. בכל מקום צריכים להציב גבול, לפי הסיטואציה ולפי אופי הנפשות הפועלות. גם בחופש, הילדים שלנו זקוקים לגבולות. ילד שחי בלי גבול מת מפחד, או מתרסק. למרות שהם כל הזמן מבקשים מאיתנו לשחרר ולא להגביל אותם ויודעים היטב להתווכח איתנו, הם זקוקים לנו כהורים משמעותיים שיודעים להציב גבול כשצריך.

לא מזמן שמעתי תכנית רדיו בה התראיינה אישה שבעברה היתה מסתובבת רבות ברחובות ירושלים, מוזנחת ומורעבת. מתוך חוויות החיים שלה היא מסרה מסר להורים- כשאתם לא מתקשרים לנער שלכם שמסתובב בחוץ ודורשים ממנו לחזור הביתה, אתם לא הורים משחררים ומגניבים, אתם מזניחים. היא סיפרה שהיא היתה מחכה שמישהו מהבית יתקשר לברר איפה היא ויאמר לה לחזור הביתה, כי זה היה מראה לה שאכפת להם ממנה.

למזלנו, יש לנו תפילות.

לא רק להתפלל על הילד- זה חשוב כל הזמן ובכל עניין. גם על ילדים שעושים הכל כמו שצריך צריך להתפלל כל הזמן. אני מדבר על זמני התפילה. זמני התפילה מהווים עבורנו גבול מצוין לקימה בבוקר וממילא לשעת השינה בלילה. וודאי שאפשר לאפשר לילדים להתפלל מאוחר יותר בבוקר (גם על האחריות האישית לתפילה, בייחוד בחופש, נדבר בפעמים הבאות), אבל אנחנו יכולים וצריכים לקבוע את גבולות היממה שלנו לפי התפילה.

לא לחינם התורה קובעת את סדר היום: "ויהי ערב ויהי בוקר..."- היום מתחיל מהלילה, ואי אפשר לקום בזמן בבוקר כשהולכים לישון מאוחר מאוד בלילה. לכן את זמן השינה שלנו נקבע לפי זמן התפילה בבוקר.

לסיכום, חשוב מאוד להציב גבולות גם בחופש. אמנם ניתן לאפשר יותר חופש, בחירה ואחריות אישית בזמן החופשה, אבל אסור לנו להגיע למצב של אובדן גבול מוחלט. ניתן לשמור על גבולות היממה (ערב ובוקר) לפי זמני התפילה.

זיכרו, ילדינו (כן כן, גם נערינו) זקוקים לנו כהורים משמעותיים ונוכחים בחייהם! להצטרפות לקבוצת ווסטאפ "הורים למתבגרים – ירושלמים" https://chat.whatsapp.com/I31T4Q29EaqG4liKtyKzxm


הכותב הוא פסיכולוג בשפ"ח ירושלים ומחנך בתיכון 'הימלפרב'