מעיין עין סג'מה בגוש עציון
מעיין עין סג'מה בגוש עציוןצילום: תיירות גוש עציון

יהודה, שומרון ובקעת הירדן זה עולם ומלואו, מקום הרבה יותר מורכב מאשר פוליטיקה קטנה. זהו חבל ארץ המכיל בתוכו התיישבות, היסטוריה, מורשת, ארכאולוגיה, אוצרות טבע, תיירות ופסיפס מרהיב של אנשים מכל גווני הקשת.

בדיוק ההפך ממה שמשתקף אלינו מתוצאות החיפוש בגוגל. אם תחפשו בגוגל "יהודה ושומרון" התוצאות הראשונות שיעלו בפניכם יהיו קשורות בנושאים פוליטיים פנים ישראלים או בינלאומיים, סכסוכים, מאבקים ועוד.

אבל המציאות בשטח שונה. הטבע והנוף כאן מרהיבים ומשתלבים בצורה מושלמת באתרים ההיסטוריים ובממצאים הארכיאולוגיים, במגוון החי והצומח, בנוף האנושי המיוחד ובסיפורי התנ"ך שמתעוררים לחיים כאן מול עינינו. וזה בדיוק האתגר שלנו. לחשוף את עם ישראל לחבל הארץ המרהיב הזה, לגרום לאנשים לצאת מעולם החדשות, להגיע למקום, להכיר אותו, להתחבר אליו באמת ולחוות אותו כפי שהוא במציאות.

לפני חמש עשרה שנים, בגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון עלה לתודעת ההתיישבות החשיבות שבקשר עם כלל עם ישראל, וכמה עבודה יש לעשות בנושא זה. לאחר הגירוש, יצאו בגוש עציון במיתוג של "בית ישראלי" – מתוך הבנה שהתיישבות שייכת לכלל עם ישראל ועם הבנה גדולה שככל שיותר אנשים יחשפו ויתחברו, כך הסיכוי שתהיה עקירה נוספת יקטן.

כשמדברים על חשיבות התיירות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן יש שלוש נקודות משמעותיות שאליהן צריך להתייחס:

1. "שער להתיישבות"

ישנה חשיבות גבוהה לרצון לחשוף את עם ישראל לראשונה למפעל ההתיישבות. התיירות מהווה צינור שבאמצעותו גורמים לאנשים להגיע לראשונה בחייהם (חוץ מבשירות הצבאי, כמובן) להגיע לאזור ולגלות שמעבר להרי החושך מחכה להם פנינה מרהיבה, עם אנשים מיוחדים ונורמליזציה. לחלק מעם ישראל יש עדיין "מחסומים" שמונעים ממנו להגיע למקומות מעבר לקו הירוק, אך התיירות - הטבע, המורשת, הנופים, שבילי האופניים ועוד שלל האתרים - גורמים לקווים להיטשטש, ולבסוף למחוק את המחסומים הרגשיים ולהיחשף באמת למפעל ההתיישבות.

2. ערש המורשת ההיסטורית של עם ישראל

כשמתייחסים לתיירות ביהודה ושומרון יש מגוון רחב של אפיקים - מסלולי טבע, אטרקציות, יקבים, אתרים ארכאולוגיים, מעיינות ועוד. אך בראש ובראשונה אנו חייבים להתייחס לאתרי המורשת ביהודה, שומרון ובקעת הירדן הכוללים מגוון רחב של אתרי היסטוריה ומורשת מהגדולים והמשמעותיים ביותר בארץ: מערת המכפלה, גן לאומי הרודיון, שילה הקדומה, דרך האבות, סוסיא הקדומה, סבסטיה, הר גריזים, מערות הקומראן ועוד. אתרים אלה משמעותיים והיסטוריים ומעצבים את עמנו ומדינתנו. לא לחינם אמר יגאל אלון "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". חובה עלינו לפתח, להנגיש ולספר את מורשת אבותינו וארצנו ולבקר במקומות המיוחדים שהם חיו ופעלו בהם. חבל הארץ המדהים הזה שנמצא תחת אחריותנו אינו שייך רק לנו. אנחנו כאן כדי לפתח אותו ולפתוח אותו לכל עם ישראל.

כמובן שבנוסף לכל אלה, יש בכל המרחב מגוון מרהיב של אתרי טבע ותיירות שהתפתחו באופן משמעותי בשנים האחרונות וממשיכים להתפתח ללא הרף בעזרת חברות התיירות של המועצות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, בתי ספר שדה, המכינות הקדם צבאיות ובעלי עסקי תיירות פרטיים: מעיינות צלולים, מצפורים, שבילי אופניים, אטרקציות ואתרי תיירות, יקבים, מרכזי מבקרים, מסעדות, צימרים, טיולי טרקטורונים ואתרי לינה. כל המקומות האלה מהווים מוקדי משיכה לתיירים רבים מכל רחבי הארץ והעולם ומכל גווני האוכלוסייה.

3. כלכלת תיירות

ברחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן חיים מאות אלפי אנשים, ביניהם יזמים אמיצים שהקימו ופתחו אתרי תיירות מתוך אמונה שיש להם הרבה מה להציע לתושבים ולתיירים מהארץ ומחו"ל. כחלק מחברה בריאה הצורכת תרבות ותיירות אנחנו צריכים יזמים ככלל ובפרט יזמים בתחום עסקי התיירות המפתחים את המרחב ועלינו לתמוך ולקדם את עסקיהם.

אין ספק שהתיירות הינה נדבך משמעותי, המפתח את מפעל ההתיישבות ומחבר את עם ישראל למקום. יש לכולנו משימה לאומית לחשוף את עם ישראל להתיישבות ואין ספק שהתיירות הינה האמצעי הנכון לדבר.

אנו נמצאים בעיצומו של מגפה כלל עולמית שפגעה באופן משמעותי באנושות ובכלכלה בלי לפסוח על אף גוף או גורם. אך עם כל זאת, ענף התיירות היה הראשון להיפגע ולצערי האחרון להתאושש. דווקא עכשיו, עם פתיחת חופשת הקיץ, אני מזמין אתכם להגיע ולטייל באתרי התיירות בכל מרחב יהודה, שומרון ובקעת הירדן, (ממליץ מאוד על גוש עציון!) וליהנות מהמרחבים הפתוחים, והכל בהתאם להוראות התו הסגול. יש כאן מגוון עצום של אתרי טבע ומורשת יחד עם אטרקציות כיפיות לכל המשפחה שיהפכו את החופשה שלכם להנאה אחת גדולה.

תזמינו גם את החברים מקרוב ומרחוק! אני מתחייב לכם שהם יזכרו לעד את החוויה. מניסיון.