ישראל-ארה"ב
ישראל-ארה"בצילום: ISTOCK

ד"ר ארווין מנסדורף, חוקר בכיר במכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מספר לערוץ 7 על המחקר ולפיו יהדות ארצות הברית הופכת פחות אוהדת כלפי ישראל.

"היהודים חושבים שהם 'פרו ישראלים', אבל למעשה הפרו ישראליות שלהם קשורה מאוד לכל מיני מוטיבים של מחנה השמאל בארצות הברית. זה מה שקובע את הגישה שלהם היום. בסך הכל אנחנו רואים את זה אצל צעירים יותר, כי הם מגדירים את עצמם כפרוגרסיביים וליברלים – ומי שחושב על עצמו שכזה לוקח את כל המשנה. אם מסתכלים על מה ליברל אמריקני חושב – גם יהודי אמריקני חושב באותה צורה", אומר ד"ר מנסדורף.

הוא אף מביא דוגמה. "אם נסתכל על ההתנחלויות – הליברלים בארה"ב חושבים שזה רע ושהן מכשול לשלום וזו הדעה בקרב רוב יהודי ארה"ב. הם אוהבים להגיד שאם הם פרו ישראלים אין משמעות הדבר שהם בעד הממשלה הישראלית. ככל שהם רואים את הגישה הישראלית שקרובה לנשיא טראמפ של היום, הם מתרחקים ממנה. כי הסלידה של הציבור היהודי מטראמפ, על פי המחקרים, היא מובהקת".

מהמחקר עולה כי יש יהודים שכן תומכים בנשיא המכהן. "הסקרים מראים שבין 15 עד 20 אחוזים מהיהודים תומכים בטראמפ, בעיקר בצד האורתודוכסי. עם זאת גם בקרב הדתיים יש חלק ניכר שאינם תומכים בטראמפ".

נתון נוסף במחקר מצביע על כך שהיהודים האמריקנים מאוד מודאגים מאנטישמיות, אבל לא מבינים תמיד את ההסתה הפלסטינית ככזו.

"ברגע שהם רואים את הפלסטינים כקרבן, אז יש אהדה אליהם. אנחנו בדקנו ונתנו להם חומר על התנהגות פלסטינית אלימה, הכוללת הסתה ומוטיבים אנטישמיים, האהדה אליהם ירדה באופן משמעותית. כששאלנו בקבוצות המיקוד הבנו שחלק ניכר מהיהודים האמריקנים פשוט לא מכירים ומודעים לכך שמשפחות של מחבלים מקבלים משכורות מהרשות הפלסטינית או שהחינוך הפלסטיני הוא מאוד אנטישמי. ברגע שהם לומדים את זה אנחנו רואים את הסוויץ' אצלם. למרבה הצער, המידע הזה לא נפוץ בקרב יהדות ארה"ב", מסכם ד"ר מנסדורף.