שערי צדק
שערי צדקצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחודש האחרון טופלו במיון העיניים בבית החולים שערי צדק שלושה מקרים של ילדים ותינוקות עקב פגיעות עיניות משמעותיות כתוצאה משימוש בנוזלי חיטוי אלכוהוליים לידיים.

מקרה אחד הסתיים בפגיעה קלה, במקרה שני מדובר היה בפגיעה בינונית ואילו במקרה האחרון שבהם, ילד בן 4 נפגע באופן קשה ביותר לאחר שכמות גדולה של נוזל הותזה לעינו השמאלית בזמן שהותו בפעוטון.

הילד הובהל למיון בשערי צדק, שם זוהתה בבדיקה פגיעה קשה בקרנית ובלחמית העין שכמעט הובילה לעיוורון. הילד הורדם לצורך שטיפה וניקוי יסודיים של העין.

עקב הפגיעה הקשה הילד אושפז כאשר כל כמה ימים הורדם לצורך בדיקה וטיפול. לאחר 10 ימים הוא שוחרר ונמצא כעת תחת מעקב. למרבה המזל לא צפויה פגיעה בראייתו.

"האלכוהול שבחומרי החיטוי הביתיים הורג נגיפים כמו שהוא הורס תאים אחרים" אומר ד"ר ישי ווייל, רופא עיניים בכיר ביחידת הקרנית במרכז הרפואי שערי צדק. "כשהחומר פוגע בחלק החיצוני של העין הוא גורם להרס חלבונים ותאים, ובעקבות דלקת קשה בעין או זיהום הפגיעה יכולה להגיע לכדי עיוורון. בנוסף, בפגיעה בתאי הגזע של הקרנית עלולה לגרום לעכירות, לצמיחת כלי דם על פני הקרנית ולפגיעה קשה בראיה".

ד"ר ווייל מוסיף, "צריך לזכור שכאשר אנו שמים בבית את התכשיר בגובה נח לשטיפת ידיים של מבוגר, זהו פחות או יותר בגובה הראש של הילדים. ולכן כאשר ילד ניגש לחטא את ידיו ומפנה את פיית התכשיר לכיוונו, הוא מסתכן בכך שנוזל יותז לפניו, ובפרט לעיניו. הסיכון לעין בפגיעה ישירה כזו הוא גדול ביותר. כדי להימנע מפגיעות מסוג זה יש צורך להגביר מודעות בקרב ההורים שיש להרחיק מחטאי ידיים מהישג ידם של ילדים באותה מידה שמרחיקים מהם חומרי ניקוי. בנוסף, יש רצוי לרכוש את תכשירי חיטוי הידיים עם פיה בעלת זרוע הפונה כלפי מטה. בצורה כזאת, גם אם יותז חומר, הוא יגיע לרצפה ולא לפניו של הילד".

בבית החולים מציינים כי ניהול מהיר ונכון של פגיעת חומר כימי בעיניים בכלל, יכול לעשות את ההבדל בין ילד שיחלים ללא פגע ובין מטופל שיאבד את הראיה. ד"ר ווייל ממליץ כי במידה ובכל זאת ילד בקרבתכם נחשף לחומר כימי בעיניו, יש לשטוף את העיניים היטב במי ברז למשך כ-20 דקות לפחות, עוד לפני הפינוי למיון.

"הגננת התקשרה אלינו לעדכן שהילד נראה סובל במיוחד לאחר שחומר חיטוי אלכוהולי שנמצא בשימוש נפוץ בגן הותז לעינו". מספר אביו של הילד שנפגע באורח קשה, "ביקשתי מהגננת שתשטוף לו את העין אך למרות זאת, התקשרה להגיד שהוא לא נרגע. לבסוף הגעתי על מנת להרגיע אותו מבלי לחשוב שנשקפת לראייתו סכנה".

"הוא לא הפסיק לבכות, וכשהגענו הביתה והבטתי בעין חשכו עיניי, סף העין התחתון התנפח וממש לא ניתן היה לראות את העין. לא דמיינתי שהחומר התמים הזה עלול לגרום לנזק בקנה מידה שכזה. הגענו למיון שם ביצעו לעינו שטיפה חזקה תחת הרדמה והוא קיבל סדרת טיפולים דומים במהלך שבועיים בהם היה מאושפז במחלקת הילדים. הילד יזדקק בתקופה הקרובה לטיפות אך תודה לאל שהראייה שלו ניצלה אנו אסירי תודה לצוות שטיפל בו באופן מידי ומקצועי. הייתי רוצה להזהיר את כל ההורים והגננות. זה לכאורה נראה כמו חומר תמים שנגיש לכולם ללא סימון אזהרה, אך ברגע אחד עלול לגרום לאבדן ראייה בילדים ולנזקים אדירים", הוסיף האב.