איילת שקד
איילת שקדצילום: קובי ריכטר/TPS

בואו נעשה לכם קצת סדר ב"פסקת ההתגברות", למה היא כל כך חשובה ולמה התירוצים של חברי הכנסת מהליכוד ומהמפלגות החרדיות לא רלוונטיים, כולם. זה קצת ארוך, תהיו איתי.

ב-25 השנים האחרונות אנו עדים לכרסום במעמדה של הכנסת ע"י בתי המשפט.

איך זה בא לידי ביטוי? חוקים שחוקקו על ידי הכנסת נפסלים על ידי בתי המשפט פעם אחר פעם.
רק השנה חווינו את ביטולם של חוק ההסדרה וחוק הפיקדון שנועד לעודד יציאת מסתננים, אשר מעיד על כך שהשיטה שלנו עוותה. זכות המילה האחרונה עברה לשופטי בית המשפט העליון במקום לנבחרי העם.

מה החוק מציע בעצם? פסקת ההתגברות מאפשרת לראשונה קיומו של דיאלוג חוקתי אמיתי בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. היא מאפשרת תהליך שנותן משקל מכובד לעמדת בית המשפט, אך שומרת על עקרון ריבונות הכנסת. במצבים בהם קיימת מחלוקת לגבי האיזון הנכון בין נבחרי הציבור לבין השופטים, הדמוקרטיה מחייבת שזכות המילה האחרונה תישמר לעם ולנבחריו באמצעות חקיקה מחודשת.

ביום רביעי תהיה לכל חברי הכנסת שנשאו על דגלם את הסדרת מערכת היחסים בין הרשויות הזדמנות להפסיק לדבר ופשוט לעשות.

לאורך שנים ובמערכות הבחירות האחרונות בפרט אותם חברי כנסת הבטיחו לבוחרים שלהם לקדם את הנושא. בלי קואליציה, בלי אופוזיציה, פשוט לקדם.

בימים האחרונים אני שומעת שלל תירוצים מחברי הקואליציה מדוע לא לתמוך בהצעת החוק.
אנפץ לכם אותם אחד אחד, תהיו מרוכזים:

1. ״גם ככה אין 61 ח"כים שיתמכו" - אין צורך ב-61 ח"כים, מספיק רוב רגיל. חוק יסוד השפיטה אינו משוריין ולכן גם תיקון בו מצריך רוב רגיל.

2. ״יש שרים וח"כים בבידוד״ - החלטת כל ראשי הסיעות במשרדו של יו"ר הכנסת הייתה שכל ח"כ בבידוד יקבל קיזוז. הליכוד עוד לא ביקשו קיזוז מהאופוזיציה. ברגע שהם יבקשו עבור המבודדים – הם גם יקבלו.

3. ״המנגנון מכיר ביכולת של בג"ץ לפסול חוקים" - בג"ץ פוסל חוקים. זו עובדה. ופסקת ההתגברות קיימת כבר בחוק יסוד חופש העיסוק. מי שרוצה להמשיך לקטר מבלי לעשות כלום יכול. אבל לא לשם זה הוא נבחר.

4. ״למה כשרת משפטים לא קידמת אותה״- ובכן ניסיתי לקדם ואף הפצתי תזכיר אך סיעת ״כולנו״ התנגדה ולכן בכנסת ה-20 לא היה רוב לכך.

5. אמירות של כחול לבן על "קץ הדמוקרטיה״ - אז זהו שלא. פסקת ההתגברות, על המודל הדיאלוגי בין הרשויות, חוזרת ונותנת כבוד להכרעת הרוב. היא נותנת מקום לעם, ולנבחרי הציבור אותם הוא שולח לייצגו בכנסת. היא מחזירה את השיטה שלנו למודל המבוסס על מהות הדמוקרטיה באמצעות שמירה על ההליך הדמוקרטי.

זוהי הפעם הראשונה, כך חשבתי, שיש בכנסת 61 ח"כים שתומכים בפסקת ההתגברות, אנו מחויבים להעביר אותה מתוך אמונה גדולה בעם ובדמוקרטיה ומתוך הבנה עמוקה של הצורך בבית משפט חזק ועצמאי. ביום רביעי נדע אם בכנסת ה-23 יש רוב לפסקת התגברות.