ארז ביטון
ארז ביטוןצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

לפני ארבע שנים, בעקבות דו"ח ועדת ביטון, חיבר משרד החינוך תוכנית על תרומתן של כ-30 נשים מזרחיות מעוררות השראה. התוכנית היתה אמורה להילמד בחטיבות הביניים, אך בדיקה שערך עיתון "ישראל היום" בעשרות רשויות גילתה כי התוכנית כלל לא נלמדה והתלמידות לא מכירות אותה.

הבדיקה העלתה כי בכ-30 רשויות מקומיות התוכנית, שאמורה היתה להשתלב בחטיבות הביניים, כלל לא נלמדה בערים הגדולות - וגם לא בערים בפריפריה, שבהן ריכוז גדול של יוצאי עדות המזרח. התלמידות היו אמורות להיחשף לתוכנית בין השאר לקראת טקס בנות מצווה, ליום האישה הבינלאומי או לרגל עבודת שורשים, אך אפילו אנשי החינוך ברשויות המקומיות אינם מכירים את התוכנית.

בעיריית תל אביב אמרו כי "משרד החינוך מעולם לא עדכן את מינהל החינוך בעירייה בקיומה של התוכנית, ועל כן היא לא נלמדה באף אחת מ-23 חטיבות הביניים בעיר. חבל שכך, כי על פני הדברים נשמע כי מדובר בתוכנית המתאימה מאוד למערכת החינוך העירונית".

גם בעיריית ירושלים אמרו כי התוכנית כלל לא מוכרת במינהל החינוך. התוכנית לא נלמדת ולא נלמדה בעבר גם בראשון לציון, בבאר שבע, בכפר סבא ובהרצליה. גם בפריפריה המצב דומה: תשובות שליליות הגיעו מקריית שמונה, מעפולה, מעכו, מנוף הגליל וממגדל העמק בצפון, משדרות, מאופקים ומנתיבות בדרום, ומאור יהודה, מבית שמש ומבת ים במרכז.

המשורר ארז ביטון, שעמד בראש הוועדה ציין כי "מאוד חבל שהדו"ח נשכח ולא יושם במערכת החינוך. לשר החינוך נפתלי בנט היתה כוונה טובה בעצם עליית העניין, אבל הפקידות טרפדה את זה. אני מניח שהצטברו כל מיני סיבות לכך שהתכנים לא נלמדים וההבטחות לא יושמו. אחת מהן היא שהיישום היה צריך להיעשות על ידי כוח האדם שכבר היה במערכת החינוך, שבמידה רבה הוא שאחראי על הכישלונות. גם השר התחלף מאז וגם התקציב לא זרם".

בשנת 2016 פרסם המשרד תוכנית לימודים חדשה, "אור ממזרח" שמה, שנועדה להעצים תלמידות באמצעות לימוד על נשים פורצות דרך מיהדות מזרח וספרד.

התוכנית נכתבה כחלק מיישום המסקנות של הוועדה בראשות ארז ביטון, שביקשה לשלב את סיפורם ותרומתם של יהודי ספרד והמזרח במקצועות הלימוד השונים.

כיכבו בתוכנית: השחקנית חנה אזולאי-הספרי, שנולדה להורים שעלו ממרוקו; כלת פרס ישראל הרבנית עדינה בר-שלום; אשת העסקים, הנדבנית והמדינאית מתקופת הרנסנס, דונה גרציה נשיא; חלוצת הזמר העברי ברכה צפירה; חברת הכנסת גאולה כהן; השחקנית רונית אלקבץ ועוד.