גוגל ופייסבוק
גוגל ופייסבוקצילום: ISTOCK

בחודשים האחרונים חלה עלייה עקבית והדרגתית בניטור תכנים אנטישמיים ברשתות חברתיות ברחבי העולם, כך עולה מדו"ח חדש של התנועה למאבק באנטישמיות ברשת.

לפי ממצאי הדו"ח, עולה כי בחודשים מרץ עד יולי 2020, נוטרו יותר תכנים אנטישמיים מדי חודש ביחס לחודש העוקב.

בפרק זמן קצר של כשלושה חודשים, נוטרו כ-700 פוסטים, ציוצים, סרטונים ותמונות אנטישמיים במגוון שפות, בעיקרן אנגלית, ספרדית ורוסית, ובשש רשתות חברתיות שונות.

מתוך מאות התכנים שנוטרו ודווחו לרשת החברתית, נמצאו 28% תכנים אנטישמיים בטוויטר, 18% באינסטגרם, 13% ביוטיוב ו-13% בפייסבוק, 6% מהתכנים בטיקטוק ו-22% ברשת הפופולרית ביותר לדוברי רוסית - VK.

תומר אלדובי, מנכ"ל העמותה, אומר כי "בעקבות פנייתנו לרשתות החברתיות טוויטר, יוטיוב ופייסבוק, תכנים שהעברנו נמצאו מנוגדים לכללי המדיניות שלהן ביחס לתכני שנאה והם הוסרו מהרשת. אנחנו קוראים לרשתות החברתיות המובילות להמשיך לפעול נגד פרסום תכנים אנטישמיים, ולהסיר תכנים בטרם בני נוער וצעירים נחשפים לדעות קדומות כנגד העם היהודי ומדינת ישראל".

בתקופת מגפת הקורונה, השימוש הגובר באינטרנט ובמיוחד במדיה החברתית, הוביל להתגברות בהפצת תכני שנאה בכלל, ותוכן אנטישמי בפרט.

האנטישמיות ברשת משגשגת במיוחד בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה, אשר הולידה צורה מחודשת של עלילה קדומה: היהודים מואשמים בכך שהנדסו גנטית את הנגיף, או בכך שהם חלק מקנוניה עולמית לפיתוח חיסון ובכך ירוויחו מיליארדים על חשבונם של החולים והגוססים. מגפת הקורונה תעבור לבסוף, אך האנטישמיות תישאר איתנו עוד שנים רבות.

היקף קהל היעד הנחשף לתכנים עומד על מאות מיליוני משתמשים, בהם ילדים, בני נוער וצעירים רבים, שמוזנים ממידע מוטעה ושקרי.

קיימת קורלציה ברורה בין העלייה באנטישמיות מקוונת לבין עלייה במספר התקריות הפיזיות ואירועי הטרור על רקע אנטישמי במרחב הציבורי, כנגד קהילות יהודיות ברחבי העולם.

אלדובי מספר כי "מתנדבי העמותה עוברים הכשרות לניטור תכנים והם פועלים בישראל וברחבי העולם לניטור תכנים יומיומי של תכנים אנטישמיים במגוון שפות ובמגוון רשתות חברתיות. אנו משתפים פעולה עם מוסדות לימוד וגופים שונים ברחבי המדינה על מנת להביא לירידה משמעותית בפרסום תוכן אנטישמי במרחב המקוון".