מיכאל שמייצר
מיכאל שמייצרצילום: פולינה בליקובה

בסוף השבוע האחרון הסתובבתי בקניון ועברתי בין החנויות במטרה לקנות מצלמת רשת שתשמש אותי לפגישות הרבות אשר עברו מאז פרוץ הקורונה לאפליקציית "זום" ודומיה.

תמים הייתי כשחשבתי שזה יסתיים במהירות, כי מסתבר שברוב החנויות המצלמות הללו אזלו זה מכבר ולא ברור מתי יגיעו עוד.

לבסוף מצאתי חנות אחת שמכרה את המצלמות הישנות יותר וטובות פחות, מהדגם שלא הצליחו למכור לפני כמה שנים ועכשיו מדובר במכרה זהב של ממש – מספיק טוב בשבילי.

הביקוש המטורף למצלמות הללו המחיש עבורי עד כמה כולנו עברנו להיפגש בזום, אם זה פגישות עבודה, חברים, ואפילו משפחה שגרה מעבר לים ובאופן אירוני נהייתה הרבה יותר רחוקה מאז שנסגרו השמיים.

בחלק גדול מפגישות הזום שנכחתי בהן, גיליתי שרבים לא באמת מבינים את משמעות הפגישה בזום, את אופן ההתנהגות המצופה מהמשתתפים, ושאותה פגישה שוות ערך בחשיבותה ובאופן שראוי להתנהל ולהתנהג בה לפגישה פנים אל פנים, רק במקום שישב מולך אדם באופן פיזי, אתה יושב מול המחשב, שמקרין את האדם שאיתו אתה נפגש, שרואה וחווה את הכל באותה המידה בדיוק אילו הייתם נפגשים בבית קפה או במשרד.

במקום לצקצק ולהביע זעזוע על ההתנהגויות שהפתיעו אותנו, החלטנו להכין את "אטיקט הזום", עשרה כללים שיכולים לעזור לנו לנהל שיחות בצורה מכובדת יותר, דרך הפלטפורמות דיגיטליות, ועל ידי כך לוודא שבסוף הפגישה או השיחה לא זעזענו בהתנהגותנו:

1. תפתחו מצלמה - הפנים שלכם חשובים הרבה יותר מהריבוע שבו כתוב שימכם.

2. אל תאכלו מול המצלמה - זוכרים את המערכונים של ליטל מעתוק והאבטיח בארץ נהדרת באמצע השיעור ? זה בדיוק זה

3. תוודאו לפני (אם ניתן) שהילדים לא אתכם באותו החדר ותשאירו את הדלת סגורה כל עוד אתם בשיחה

4. תוודאו לפני הפגישה שהמיקרופון והמצלמה עובדים

5. אל תראו שאתם מולטיטסקינג תוך כדי הזום, אתם לא באמת 100% בפגישה אם אתם עושים עוד דברים תוך כדי, וזה כולל לכתוב הודעות בווטסאפ

6.תתלבשו בצורה מכובדת – לא חייבים עניבה וחליפה, אבל גם לא גופיית סבא או חולצת סיום מסלול מהצבא

7. אם אתם נאלצים לעלות לפגישה ברכב אז לפחות תעמדו בצד ואל תמשיכו לנהוג ולדבר תוך כדי ולחזור על אותו משפט 3 פעמים ולשכוח מה אמרתם, כמובן שגם מבחינת בטיחות בדרכים הדבר לא מומלץ כלל

8. רקעים מוגזמים – זה נחמד להשתעשע אם הרקעים אבל שימו לב שאתם לא מתעסקים עם זה כל זמן הפגישה

9. כוחו של השתק – אם אתם עובדים במשרד עם עוד אנשים, תקפידו לעבור למצב השתק ברגע שסיימתם לדבר, יש אנשים שמרגישים לא בנוח לבקש, וסובלים במהלך כל הפגישה מרעשי רקע של אחרים

10. נקו את העדשה מדי פעם, ומקמו את המצלמה כך שניתן יהיה לראות אתכם כמו שצריך, המצלמה היא העיניים של מי שאתכם בפגישה

הקורונה כאן כדי להישאר, לפחות לזמן הקרוב, וככל הנראה אנו נמשיך להתראות בזום לא מעט. ראיונות ופגישות עבודה, שיחות עם קולגות, רופאים, חברים ומשפחה יתנהלו בפלטפורמות הדיגיטליות, אז בואו נוודא שאנחנו נראים ונשמעים בצורה הטובה והמכבדת ביותר על ידי הקפדה על אטיקט הזום.


מיכאל שמייצר הוא יועץ תקשורת בכיר במשרד בן חורין אלכסנדרוביץ'