עורך דין מיסים
עורך דין מיסיםצילום: FREEPIK

עבירות מס מוגדרות בחוקי המס השונים, חוקי המס המרכזיים הם - פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף, חוק מיסוי המקרקעין ופקודת המכס.

אפשר לחלק את עבירות המס לעבירות טכניות, אשר דנות באי קיום דרישות חוקי המס, ובהם עבירות של אי הגשת דוחות או אי הגשת דיווחים שונים לרשות המס, וכן עבירות מס מהותיות, עבירות שיש בהן מרכיב של מרמה, כוונה ותכנון של הנישום להתחמק מתשלום מס.

עבירות המס המהותיות הן חמורות, והענישה בעניינן עלולה להוביל לעונשי מאסר מאחורי סורג ובריח, בנוסף להטלת קנסות, עיקולים וכו׳.

חוקי המס בישראל קובעים, כי כל אדם במדינת ישראל נדרש לדווח על הכנסותיו ולשלם בגינן מס, כסף אשר הושג מבלי שהוא מדווח לרשויות המס הינו "כסף שחור". בשנים האחרונות נחקקו מספר חוקים אשר מטרתם הגבלת השימוש במזומן ומאבק בארגוני הפשיעה ובהון השחור.

אם נקלעתם להליכים משפטיים מול רשויות המס, אם נקלעתם לחקירה פלילית אשר משלבת עבירות מס בנוסף לעבירות פליליות, אם קיבלתם זימון לחקירה ברשות המסים – מס הכנסה, מע״מ או ממשטרת ישראל, יאל״כ, להב 433, או רשות חקירתית אחרת, מומלץ ורצוי לפנות לייעוץ עורך דין מיסים בעל ניסיון בתחום ספציפי זה המשלב ידע בעבירות צווארון לבן ועבירות כלכליות, אשר יידע לספק מעטפת משפטית תוך בחינת כלל העבירות ותוך ניתוח מקיף של מצבכם המשפטי.

עבירות הלבנת הון

החוק לאיסור הלבנת הון אשר נחקק בשנת 2000 דן בעבירות פליליות של הלבנת הון שעונש לצידן נע בין 5 עד 10 שנות מאסר. מערכת האכיפה והמשפט במדינת ישראל מתייחסות בחומרה רבה לפעילות של הלבנת הון שכן מדובר לרוב בפעילות המסייעת משמעותית לפשיעה החמורה והמאורגנת אשר מערכות האכיפה והשפיטה מבקשות להוקיעה ולהעניש בגינה בחומרה.

יש להוסיף ולהסביר, כי הענישה בגין עבירת הלבנת הון מתווספת לענישה בגין ביצוע עבירת המקור. הענישה בגין עבירות הלבנת הון לרוב חמורה יותר מהענישה בגין עבירת המקור המתווספת.

באופן כללי, ניתן לחלק את ביצוע עבירות הלבנת ההון למספר שלבים: שלב החדרת הכסף אשר נוצר מפשיעה למערכת הפיננסית, שלב הריבוד בו נעשות פעולות לטשטוש המקור האמיתי של הכסף ושלב ההטמעה, בו נמשך הכסף שהולבן, על מנת לשמש את העבריין – הנאשם, לניהול אורח חייו העברייני תוך שימוש חוזר שנעשה בכסף לאחר שכבר הולבן.

מטרתו של חוק איסור הלבנת הון הוא להעניק כלים נוספים לרשויות האכיפה לצורך מאבקם בארגוני הפשיעה ובחיקוקו ישראל מצטרפת לשורה של מדינות רבות בעולם אשר חותרות למאבק בפשיעה המאורגנת, תוך קיום סטנדרטיים בינלאומיים.

מהן עבירות מקור ומה הקשר שלהן לעבירות מס?

העבירה המרכזית בחוק איסור הלבנת הון קבועה בסעיף 3(א) ודנה בעשיית פעולה ב"רכוש אסור" במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, מיקומו, תנועותיו או את עשיית הפעולה בו. העונש בגין עבירה זו הינו עד 10 שנות מאסר. "רכוש אסור" הוגדר כרכוש שמקורו במישרין או בעקיפין בעבירת מקור.

רשימת עבירות המקור, מפורטות בתוספת לחוק, וכוללת עבירות של שוחד, רצח, הימורים, מימון טרור ועוד. עבירות מס מוכרות גם הן כעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון ומוזכרות בתוספת לחוק איסור הלבנת הון. רשימת עבירות מקור כוללת עבירות פליליות חמורות וכן עבירות שיש בהן אופי מסחרי כלכלי כמו גם עבירות מס.

לדוגמה סעיף 220 לפקודת מס הכנסה הקובע כוונה להשתמט מתשלום מס, עבירות לפי חוק מע"מ ועבירות לפי פקודת המכס. לאחרונה, ישנן ניסיונות לפרוץ את הרשימה הסגורה באמצעות סעיף סל הדן בעבירה של "קבלת דבר במרמה", לפי סעיף 415 לחוק העונשין.

תפקידו של עורך דין מיסים וכיצד הוא יוכל לסייע ללקוחותיו

מומלץ לבחור עורך דין מיסים, אשר משלב ידע רב ועשיר בתחום עבירות המס ובנוסף ידע בתחומים כלכליים ופיננסיים אשר משיקים לרוב לתחומי המס. בין הסוגיות הרבות אשר מטופלות על ידי עורך דין מיסים, ניתן למנות: ייצוג בהליכי שומה מול רשויות המס, ייצוג בהליכי חקירה בעבירות מס שונות, ליווי וייעוץ בהליכי גילוי מרצון של הון שמוחזק במדינת ישראל ומחוץ למדינת ישראל, עורך דין מיסים מעניק קשת רבה של שירותים בתחומי המס, בין במסגרת ייצוג בהליכים אזרחיים וכן הליכים פליליים בתחומי המס השונים - עורך דין מיסים מנוסה יעניק ללקוח תמונה מלאה בדבר חשיפתו המשפטית בשני התחומים.

הענישה בשנים האחרונות הולכת ומחמירה עם עברייני מס תוך השתת עונשי מאסר בפועל בגין עבירות מס והן במישור האזרחי, תוך הטלת שומות מס גבוהות שרשויות המס קובעות כי על הנישום לשלם. תפקידו של עורך דין מיסים, הינו לספק ללקוח, לנישום, לנאשם, מידע אמין ומדויק בנוגע למצבו המשפטי.

אנו שומעים לא פעם על לקוחות אשר פנו בעצמם לרשויות המס או לרשויות האכיפה מבלי להיוועץ קודם לכן בעורך דין מיסים וסומכים על המערכת השלטונית בעניינם, מדובר לדעתנו בטעות מרה, אשר עשויה לעלות ביוקר לאלה שעושים כן, הן במישור הכספי והן בחשיפתם הפלילית, שכן את הנעשה, לא פעם, אין להשיב.

פניה אל עורך דין מיסים, בשלב מוקדם ככל שניתן בהליך תסייע בבחירת טקטיקת הגנה משפטית אשר תאפשר לזכות או להפחית את הענישה הפלילית וכן את הסנקציה אזרחית וגובה המס שישולם על ידי הלקוח.