Explosion in Beirut
Explosion in BeirutREUTERS/Mohamed Azakir

סדרת קריקטורות עוטפות ומחבקות את אזרחי לבנון והעיר בֵּיירוּת שסדרת פיצוצים בנמל העיר אתמול (שלישי) הרעישה את לבנון והאזורוגבתה את חייהם של למעלה מ-100 בני אדם ואלפים אחרים נפצעו ורבים נעדרים.

לבנון שרצתה להיות "שווייץ של המזרח התיכון", עם מלחמת אזרחים ארוכה באמצע, מוצאת את עצמה שוב קרועה לגזרים, רק שהפעם המאבק עם כותרות חדשות - "בעד חִזְבְּאַללַּה" ו"נגד חִזְבְּאַללַּה".

האירוע המכונן של חלוקה זו הוא ה-14 בפברואר 2005 גם הוא הרעיד את הבירה בֵּיירוּת, כשמכונית תופת התפוצצה ובתוכהּ היה "מר לבנון", רַפִיק אל-חַרִירִי, ראש ממשלה לשעבר של ארץ הארזים ומי שנחשב בעיניי רבים למי שבנה מחדש את לבנון מחדש אחרי כ-15 שנות מלחמת האזרחים.

באופן סמלי בסוף שבוע זה יינתן גזר הדין במשפט רצח רַפִיק אל-חַרִירִי כשרוב החשודים הם אנשי חִזְבְּאַללַּה. אותו חִזְבְּאַללַּה שכרגע במתיחות גבוהה מול מדינת ישראל מחד, ומול פְּנים-לבנון מאידך.

האם אסון זה הוא הזדמנות לשינוי פני הדברים בלבנון? ימים יגידו.

הקריקטוריסט סאמי אל-ח'רס מוסר אהבה ללבנון ברקע הפיצוץ שאירע בנמל שבדרום הבירה, בֵּירוּת. בקריקטורה אנו רואים שתי ידיים יוצרות לב כשרקע דגל הלאום הלבנוני.

גם אֻמַיַה גֻ'חַא העזתית הזדרזה להתייחס לפיצוץ שאירע היום בבירה הלבנונית, בֵּירוּת וכך גם הכותרת. בקריקטורה אנחנו רואים את נערה בוכה שהשיערות שלה בצורה של עץ הארז, הסמל של לבנון.

גם שאהיד אטיקלה האפגני מצטרף אל הקריקטורות הזריזות - שולח הזדהות עם העם הלבנוני. הילד הוא לבנון הפצועה והילדה עם חולצה של האו"ם, אולי רמז למצב באפגניסטן.

גם חַסַן בּלֵיבֵּל קריקטוריסט הבית של העיתון הלבנוני 'דיילי סטאר', מתאר את הפיצוץ שאירע בנמל שבדרום הבירה, בֵּירוּת.

כשאנחנו מתארים את לבנון אנחנו רגילים לראות את גזע עץ האז ועלים ירוקים, אך הפעם בקריקטורה אנחנו רואים פיצוץ ירוק ואדמה חרוכה ומדממת.

גם עַלַאא' א-לַקְטַה, קריקטוריסט הבית של חמאס, הזדרז לפרסם קריקטורה באתר של 'עַרַבִּי21' היוצא בלונדון וממומן ע"י קטר על הפיצוץ שאירע היום בבירה הלבנונית, בֵּירוּת.

בקריקטורה אנחנו רואים את אישה, שמסמלת את בֵּירוּת, בוכה שהשיערות שלה בוערות כמו האש מהפיצוץ . לצד האישה מנסה הקריקטוריסט לנחם באומרו "ברכת שלום לך, בֵּירוּת".

קריקטורה נוספת מעזה, והפעם בַּהָאא' יַאסִין, שידוע דווקא בקריקטורות העוקצניות שלו. לצד הפיצוץ - שאירע בנמל שבדרום הבירה, בֵּירוּת - אנחנו רואים את חנדלה (תעתיק: חנט'לה) - 'שרוליק של השכנים' מחזיק בהזדהות דגל לבנון ענק.

התיוג בפינה אומר "שלום על בירות", כלומר שולח את הזדהות וברכות לבירות הפצועה.

אזכיר כי דמות זאת תמיד נראית כילד, פליט יחף, בבגדים בלויים ונטול פנים והפכה עם השנים לסמל למצב הפליטים.

אסאמה חג'אג' קורא להתפלל בשביל ביירות.
שימו לב כי להבת הנר - היא כעץ הארז, סמל לבנון.