השרה מירי רגב
השרה מירי רגבצילום: ששון תירם

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב יוזמת צעדים להנגשת אוטובוסים בינעירוניים לאנשים עם מוגבלות, הנעזרים בכיסא גלגלים, במטרה להקל על ניידותם בתחבורה הציבורית.

משרד התחבורה יפרסם מחר (חמישי) קול קורא, ראשון מסוגו, המבקש מהציבור להציע רעיונות להנגשת אוטובוסים, בקווים הבינעירוניים לאנשים עם מוגבלות, המתניידים בכיסאות גלגלים ופתרונות להעלאתם לאוטובוסים הבינעירוניים.

ההצעות להנגשת התחבורה הבינעירונית נדרשות לעמוד בין השאר בקריטריונים הבאים: אינם פוגעים בשירות הקיים, לא מצריכים התאמות תשתית במרכזי התחבורה, מאפשרים שימוש לכלל המשתמשים בתחבורה הציבורית, בעלי ישימות טכנית, מעודדים שימוש בתחבורה הציבורית ומאפשרים עלייה וירידה נגישה לאוטובוס.

את ההצעות ניתן להגיש למשרד התחבורה עד ל-3 בספטמבר 2020.

חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי הנגשה בתחבורה הציבורית תחול על קווים עירוניים בלבד ולא על קווים בינעירוניים, מאחר והנגשת האוטובוסים הבינעירוניים היא הליך מורכב המחייב שינוי מהותי במבנה הרכב והתאמתו לציבור הנוסעים עם מוגבלות.

משרד התחבורה מחייב כיום את כל חברות התחבורה הציבורית המפעילות קווים עירוניים להצטייד באוטובוסים הכוללים רמפת עלייה וירידה לאנשים בכיסא גלגלים. בנוסף, משרד התחבורה מחייב את הנהגים לסייע לנוסע המתנייד עם כיסא גלגלים, לעגן את כיסא הגלגלים, במקום המיועד לכך.

יצוין, כי משרד התחבורה הקצה לאחרונה עשרות מיליוני שקלים להנגשת כל תחנות האוטובוסים העירוניות, במטרה להקל על הנוסעים עם מוגבלות.

השרה רגב ציינה כי תחבורה ציבורית נגישה היא זכות המוקנית לכל אדם ומנוף חברתי וכלכלי המניב תועלות רבות למשק. "אנו מחויבים להקל ככל האפשר על אנשים עם מוגבלות המתמודדים גם כך עם קשיים רבים בחיי היום יום".

מתנועת לינק20, שנוסדה ביוזמת קרן משפחת רודרמן, נמסר בתגובה: "תחבורה ציבורית בינעירונית היא הדרך להבטיח עצמאות ושילוב מלא של אנשים על מוגבלות בתעסוקה, בהשכלה ובקהילה. אנו מברכים על המהלך ושמחים שהקמפיין שהובלנו בשבועות האחרונים להנגשת התחבורה הציבורית נפל על אזניים קשובות. עם זאת, כמו תמיד, המהלך של המשרד ימדד במבחן התוצאה בלבד ואנו נמשיך ללוות ולעקוב אחרי ביצועו".