הרב חברון שילה
הרב חברון שילהצילום: הישיבה התיכונית

שוב המעשה הידוע למבינים על אותו ההינדיק, ועל איך שבן המלך עדיין בן מלך, והינדיק עדיין הוא תרנגול הודו. וגם יש עדיין מאותם הרופאים של פעם, ואפילו יש יותר חכמים היום, היודעים כיצד לטפל בבן המלך החושב עצמו להינדיק, כי כך קורה אצל כל חוכמה, שכאשר היא הופכת למעשייה של ר' נחמן הרי היא מצויה אצל הרבים, ואף על פי שלא כולם מבינים, ומי שמבין לא הכול מצליח להבין, הרי שאותה חוכמה איך לרפא ממחלת ההינדיק פשוטה הייתה, וכשנפוץ סיפורה ברבים, רבו המבינים שהיו משתמשים בה. ואף על פי שהכול ברור וידוע, הרי שעדיין יש לחדש באותה מעשייה מהחידושים המשתנים מדור לדור, ובעיקר מהיותנו בשנת עשרים עשרים (שיראי ה' מוסיפים בסוגריים: למניינם).

וכך היה המעשה בעשרים עשרים, ששוב חלה בן המלך, וחשב עצמו להינדיק, ופשט בגדיו ונכנס תחת השולחן והתחיל לאכול עצמות ופירורים ואמר על עצמו שהוא הינדיק, וגם בעשרים עשרים, על אף שהרופאים למדו וחקרו, והיו יכולים לרפא כל מחלה, את המחלה הזו לא יכלו לרפא, והיה המלך עצוב, עד שבא אותו חכם שכאמור, באותו הזמן מצויים היו יותר חכמים כמותו, ופשט בגדיו, ועשה מה שהיה באותו המעשה של ר' נחמן, וחזר בן המלך להתלבש ולהתנהג כמו בן אדם. והיה המלך שמח. אלא שבעשרים עשרים, לא כך הסתיים המעשה, שבאו מיד חכמים חדשים, והקימו קול זעקה, שאיך ייתכן לעשות כדבר הזה, כי מי יודע מה נכון היום, להיות הינדיק או בן אדם, ויותר מכך, אמרו כלפי אותו חכם שלקח נפש של הינדיק שהייתה בתוך גוף של אדם, וניסה להפוך הנפש כפי הגוף, בעוד שבעשרים עשרים אומרים שצריך להפוך הגוף כפי הנפש. והראו לו שכך נכתב בחוקים, ולקחו אותו אל הבעל דבר, וייסרו אותו בשוטים ובעקרבים. והחזירו בן המלך להיות הינדיק. ועשו צהלה ושמחה גדולה.

והמלך היה מהרהר בנפשו, כי היה עצוב על שאין לו בן מלך, אך היות שכידוע מהמעשה של החיטה המשוגעת, גם הוא אכל מאותה החיטה, שמח שיש לו הינדיק עם גוף של אדם, והיו כולם באים לראות ולשמוח, שאפשר להתנהג כהינדיק גם בגוף של בן אדם. וקבעו להם יום של שתייה ותענוגים, וריקוד ומחיאת כף. ולא נוסיף לספר במעשה ולשאול, כי כידוע בעשרים עשרים המהרהר בדבר זה נלקח אל הבעל דבר, ואין ראוי להוסיף.

יש אמת מפתה בחוק ההמרה של ניצן הורוביץ. הלא אנו מחנכים שרצונות הנפש צריכים למשול על הגוף. יותר מכך, שיטת טיפולי ההמרה (שכיום איש אינו משתמש בה), המנסה דרך הרגלים של עונש ופרס ותחושות אשמה לשנות את הרצון, ודאי אינה מתאימה לדור הגאולה. אולם ברור שזה רק עניין של זמן עד שעל בסיס החוק הזה, בג"ץ יפסול כל טיפול שנועד לחבר ולהתאים בין הגוף והנפש, ויתיר רק ניתוח לשינוי מין, למרות שהוא התערבות פיזית חריפה ביותר.

מאחורי החוק עומדת תפיסה שהגוף והנפש לא צריכים להיות מותאמים אחד לשני, ולכן צריך לאפשר לגוף לעשות כרצונו, ולנפש - כרצונה, ואסור ששיקולים של קודש ואמונה יהודית יעמדו לפני המנסה לסייע למי שיש אצלו סתירה בין רצונות הנפש למבנה הגוף.

כתב הרב קוק (לנבוכי הדור פרק כו): "רק על ידי מזג נכון והרמוניה מתאמת מאלו הכוחות הבריאים והרעננים הבונים את החומר והרוח גם יחד יעמידו לנו דור מלא אומץ, החי חיים מלאים, חיים של עוז וגבורה בגאון שם ד' אלוקי ישראל". נמשיך להאמין כי הדרך הנכונה לחיים מלאים היא חיבור נכון בין החומר לבין הרוח. בין הגוף לנפש. נתפלל שנזכה, אל מול המבוכה החדשה של הדור, ללמוד איך לסייע בצורה נכונה וטובה כדי שהחיבור הזה יהיה חיבור של אמת.