שיראל ללום
שיראל ללוםצילום: באדיבות המצולמת

לפני יותר משבוע בחרתי להעלות פוסט שעסק בצורה שבה הציגו בסדרת הטלוויזיה 'תאג"ד' של 'yes' את החיילים הדתיים.

התכנית הציגה את הדתיים בצורה מגוחכת ולא נאמנה למציאות כשטופי מוח אלימים שמדקלמים ססמאות כמו "פיתוי מיותר שחיילים לא צריכים להתמודד איתו", או "לפי ההלכה אישה לא יכולה להחזיק כלי נשק תגידי תודה שאת חיילת בכלל".

הפרק עסק בנושא של טיול למעיין עם חיילות ורצונן להכנס למים כשהן לבושות בבגד ים. 'תאג"ד' ראו בזה הזדמנות להראות לכולנו איך הם מעולם לא פגשו דתי או חשבו לעשות תחקיר בנושא.

הצורה שבה הוצגו החיילים הדתיים בסדרה הכעיסה אותי מאוד, חלק מהצופים בסדרה מעולם לא פגשו דתי והרבה מהצופים הם חיילים ונוער לפני גיוס, כאשר סדרה כזאת מציגה את החיילים הדתיים בצורה לא אמינה שקרית ופוגענית עם דיכוטומיה כל כך ברורה בין הבנות לוחמות הצדק האמיצות לבין החיילים הדתיים האלימים והמפחדים מפיתוי, זה יכול לגרום לתוצאות בעייתיות בפועל כמו שנאה חשדנות ופילוג.

הפוסט בהחלט נהיה ויראלי ויצר גלים. ככל הנראה אני לא היחידה שראתה בכך ביזיון. דתיים רבים שיתפו אותו ונוצר שיח ער בנושא בתוך הציבור הדתי.

אחרי כמה ימים שהפוסט היה באוויר, חברה הציעה לי לפרסם אותו הלאה דרך דפים פופולריים שנוהגים לעיתים לשתף פוסטים בעלי ערך חברתי.

עניתי לה שלדעתי מלבד דף ימני כמו זה של 'הצל', איש לא יעלה את אותו פוסט, אבל בכל זאת אמרתי לעצמי, למה לא לנסות? אז שלחתי את הפוסט לדף פופולרי יחסית שמתאים לנושא הפוסט, "חיילים מצייצים". להפתעתי קיבלתי תגובה במהירות מאחד ממנהלי העמוד שביקש ממני לשלוח לו את הפוסט לווצאפ בשביל להעלות אותו, שלחתי אליו את כל הפרטים ויום לאחר מכן הפוסט אכן עלה בעמוד.

כשעה לאחר שעלה הפוסט ואחרי שכבר התחיל לתפוס תאוצה, הוא נמחק מהעמוד להפתעתי הרבה. כאשר ניסיתי לברר את הנושא נעניתי שהמנהל הראשי של העמוד חשש מהעלאת פוסט נגד סדרה גדולה כמו 'תאג"ד' ולכן הוריד אותו.

כאשר אדם כותב דברים נגד גופים או אנשים הוא גם צריך לקחת עליהם אחריות. אני עצמי מפרסמת דברים רבים בפייסבוק ונזהרת מאוד בידיעה שכל מה שאני מפרסמת יכול לפגוע בי בצורה מסויימת בעתיד.

כאשר סדרה או אדם יפגעו ברגשותיהם של להט"בים, הם ימצאו את עצמם תחת לינץ' תקשורתי. אם סדרה תציג ערבים בצורה פוגענית, הקריאות גזענות לא יאחרו לבוא ודפי הפייסבוק הזהירים יעלו כל פוסט ביקורתי איכותי שימתח ביקורת על הנושא. אה... ואם זאת בחורה שהעירו לה על המראה החיצוני שלה באיזה דרך, פוסט גבורה מלא השראה יקבל את תשומת הלב של כולנו, בין אם זה מעניין אותנו ובין אם לא.

אז למה כשהסדרה כמו 'תאג"ד' יוצרת עבור דור שלם מצג שגוי ודמוני של דתיים בצבא, העלאת פוסט בנושא היא סיכון שלא כדאי לקחת אותו? חזית לא חשובה עבור איש? רק את הדתיים זה מעניין?

הדתיים ככל הנראה צריכים להתחשב ברגשות של כולם, אבל הרגשות שלהם, שווים לקליפת שום.