נוער המחנה בשטח השמורה
נוער המחנה בשטח השמורהצילום: נשים בירוק

בשמורת עוז וגאו"ן שבגוש עציון הסתיים היום (רביעי) מחנה ארכיאולוגי לנוער במהלכו חשפו בני נוער מכל הארץ ממצאים ארכיאולוגיים ובהם בין השאר בית מגורים מהתקופה הרומית.

המחנה הארכיאולוגי הוא יוזמה משותפת לקמ"ט ארכיאולוגיה, לארגון AFSI (אמריקאים למען ישראל בטוחה) ותנועת 'נשים בירוק' המתפעלת את השמורה מיום הקמתה לפני כ-6 שנים.

גם על בני הנוער שהשתתפו במחנה הארכיאולוגי הוטלו מגבלות הקורונה והם עבדו בהתאם להנחיות משרד הבריאות. את ימי המחנה ליווה הארכיאולוג מאיר איתן, איש קמ"ט ארכיאולוגיה, וראש קמ"ט ארכיאולוגיה, חנניה היזמי בשיחות עם המשתתפים ובשיחת הסיכום עימם הדגיש היזמי את החשיבות הרבה שהוא רואה במעורבותם של בני נוער בחשיפת ההיסטוריה של ארץ ישראל וההיכרות עם עבודתו של הארכיאולוג בשטח כאשר הממצאים מובאים לידיעת הציבור הרחב, החוקרים ולומדי ההיסטוריה, תלמידים ובוגרים.

החפירות שביצעו בני הנוער בפיקוחם והדרכתם של איתן ושל היזמי נפרסו על פני השמורה כולה ומעבר לה, ובמהלכן נחשפו ממצאים היסטוריים בהם שברי כדים ואף מבנה שעד כה נראה היה כתל אבנים סתמי, אך לאחר העבודה במקום התגלה כאמור כבית דירות מהתקופה הרומית. כמו כן נוקתה גת עתיקה שאותרה במקום זה מכבר. אלה מצטרפים לבור מים עתיק שגם הוא נחשף כבר בעבר בשטח השמורה.

על פי הערכות המומחים המקום היווה מעין אזור התעשייה של הכפר הסמוך באותה תקופה ואליו התנקזה תעשיית השמן והיין מעצי וכרמי הסביבה.

ראשי תנועת 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, הביעו את תודתם להתגייסות בני הנוער "למשימת חשיפת עוד משורשיו של העם היהודי בארצו", לארגון AFSI "שתרם להקמתו של המחנה על מנת לחזק את הקשר בין העם והארץ", ולקמ"ט ארכיאולוגיה "שרואה במעורבות בני הנוער במשימות מעין אלה ערך חינוכי ציוני עליון בחשיבותו".

השתיים מציינות כי בשיחת הסיכום סיפרו בני הנוער על "שילוב מרתק בין הנאה לעבודה קשה. כזה הוא הקשר לארץ ישראל, ככל שמשקיעים ומתאמצים למענה מתקשרים אליה יותר ויותר, עבודת הכפיים מתבררת כעבודת הלב המתחבר למולדת. מתוך כך נוצר החיבור הנדיר שבין עבודה קשה ומאומצת לבין ההנאה והסיפוק שאותם חשו בני הנוער במהלך ימי המחנה".

חשיפה בשמורה
חשיפה בשמורהצילום: נשים בירוק
הנאה וקושי
הנאה וקושיצילום: נשים בירוק
בהדרכת הקמ"ט
בהדרכת הקמ"טצילום: נשים בירוק