השר אלי כהן
השר אלי כהןצילום: אביב הרץ/TPS

שר המודיעין אלי כהן קורא לראש הממשלה לקדם את התקציב החד שנתי בכל מקרה ולהערכתו הדבר לא יוביל לבחירות.

"הדבר הנכון ביותר מבחינה מקצועית הוא העברת תקציב חד־שנתי, ולהביאו לאישור הממשלה כבר ביום ראשון. הדבק היחיד בממשלה הזאת הוא לא אידיאולוגיה אלא משבר הקורונה, אבל למרות זאת כחול לבן לא לקחו את תיק הבריאות או האוצר. מה שנותר להם זה לאשר מיידית את התקציב לשנה הקרובה", אומר כהן בראיון לעיתון 'מעריב'.

לדבריו, "תקציב חד־שנתי יאפשר להזרים תקציבים מיידיים, להבטיח את רשת הביטחון לשכירים ולעצמאים ולקדם השקעות בפרויקטים של תשתיות. לעומת זאת, בתקציב דו־שנתי אתה צריך להיות נביא, כי אף אחד לא יודע לחזות את התנהגות הקורונה".

לשאלה האם זו היתה טעות להכליל בהסכם הקואליציוני סעיף לגיבוש תקציב דו שנתי עונה כהן, "זאת לא הייתה טעות. במרץ אף אחד לא חשב שהקורונה תגיע לשיא באוגוסט ושבקיץ השמיים יהיו סגורים. במקור ההסכם לא היה טעות, אבל המציאות השתנתה. השאלה היא מה נכון עכשיו עבור המדינה. הסיסמה של כחול לבן הייתה 'ישראל לפני הכול', אז חובה על בני גנץ לעשות את מה שנכון עבור מדינת ישראל. אני חי בשלום עם כל מה שטוב למדינת ישראל. היא קודמת לפוליטיקה, ותקציב חד־שנתי הוא הנכון בנסיבות הכוללות משבר כלכלי".

השר כהן רומז שאם כחול לבן תייצר בעיה, יינתן לה פיתרון מבלי ללכת שוב לבחירות. "אם התקציב לא יאושר, נקים עד המועד הקובע ממשלה חלופית. אנחנו כבר מנהלים שיחות עם חברי כנסת. בינתיים כולם יושבים על הגדר. אם התקציב לא יעבור, השיחות יהפכו ליותר תכליתיות. הליכוד היא מפלגה דמוקרטית, ויותר מ־70% תמכו בנתניהו כמועמד לראשות הממשלה. במקרה של בחירות ההתמודדות פתוחה לכל מועמד, אבל אני מניח שמצביעי הליכוד ירצו את נתניהו כמי שימשיך להוביל".

השר כהן תוקף את עמדת הכלכלנים שתומכים דווקא בתקציב דו־שנתי. "יש גם אלופים במיל' המזוהים פוליטית שחותמים על עצומות כאלה ואחרות. ראיתי גם בעלי עסקים שמביעים את דעתם בנושא החלת הריבונות בשטחים. מרבית הכלכלנים שאתה מזכיר באים מאג'נדה פוליטית מסוימת וזה מה שמניע אותם", הוא טוען. "המטרה שלנגד עיניהם היא שנתניהו ייצא מבלפור, ללא קשר למצב הכלכלי. אני רואה הרבה אנשים בהפגנות, אבל שלטון לא מחליפים בהפגנות אלא בהצבעה בקלפי והציבור אמר את דברו".