"יש זוגות שנאלצו לדחות חתונה חמש או שש פעמים". חתונת קורונה
"יש זוגות שנאלצו לדחות חתונה חמש או שש פעמים". חתונת קורונהצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

יואב ויעל, זוג סטודנטים מהטכניון בחיפה, ציפו בכיליון עיניים לחתונתם, שהייתה אמורה להתקיים בחודש אייר. בעקבות הסגר הם נאלצו לדחות את החתונה לחודשי הקיץ.

"היו הרבה דיבורים ולחצים מסביב, אז החלטנו לדחות את החתונה", מספר יואב. "מאוד התבאסנו שהחתונה נדחתה, כי גם כך כבר חיכינו שנה. חלמנו על חתונה שמחה בגן אירועים, ופתאום הגיעה הקורונה והכול התעכב. זה גרר הרבה בכי ואכזבה", הוא משתף בכנות.

"בת הזוג שלי הצטרפה לקבוצת ווטסאפ של כלות שהחתונה שלהן נדחתה, והיו שם הרבה תסכול ובאסה. הכלות שם ניסו להרגיע אחת את השנייה. גם בינינו היו הרבה עליות ומורדות ומתח של 'מה יהיה?'. הגענו למסקנה שיש קורונה כלכלית, יש קורונה בריאותית ויש גם קורונה רגשית, ואנחנו לצערנו נכווינו ממנה. זו תקופה מורטת עצבים. שמענו על זוגות שלא עמדו במתח הזה ונפרדו, עד כדי כך".

התאריך שנקבע לחתונה העתידית של יואב ויעל היה ליל ט"ו באב, בחצר אולם אירועים. אבל במוצאי השבת האחרונה התברר לזוג לתדהמתו שהחתונה לא תוכל להתקיים כמתוכנן. "פתאום הודיעו לנו שאין אישורים לאירוע והכול מבוטל. ארבעה ימים בלבד לפני החתונה התברר שאין לנו מקום להתחתן בו. בהתחלה חשבנו ששוב נדחה את החתונה, אבל אחרי שהתעשתנו החלטנו שזהו, אנחנו מתחתנים ויהי מה. אנחנו מסיימים את הסאגה הזו ומתחתנים השבוע".

כבר למחרת בבוקר הם הקימו חמ"ל מאולתר והחלו בטלפונים קדחתניים בחיפוש אחר מקום אלטרנטיבי לחתונה. "ראיתי השבוע שלוש פעמים את הסרט 'לעבור את הקיר'. כל הזמן חיזקנו אחד את השנייה. בסוף מצאנו מדשאה בעמק יזרעאל לחתונה של 50 איש, הכי מצומצם, מתוך הבנה שרצינו יותר אבל זה מה שיש, והלכנו על זה. עכשיו אנחנו כמה שעות לפני החתונה ואנחנו מאושרים בהחלטה שלנו. יש תחושת הקלה שקשה להסביר והתרגשות עצומה".

האסימון נפל בגל השני

עידן הקורונה מאופיין בהרבה טלטלות וחוסר ודאות. בין הנפגעים הישירים נכללים זוגות שתכננו להינשא בתקופה זו ונשאבו בעל כורחם אל תוך מערבולת רגשית, כלכלית ומשפחתית. שורת ההגבלות המשתנה חדשות לבקרים אילצה את הזוגות לבחור בדרכים שונות להתמודדות עם האתגר.

חלקם החליטו כי הם נישאים ויהי מה, ומקיימים חתונה צנועה ומצומצמת בשטח פתוח יחד עם בני משפחה וחברים בודדים בלבד, על פי הוראות משרד הבריאות. אחרים מיאנו לוותר על חלומם לחתונה גדולה ומפוארת, והחליטו, עם כל הכאב שבדבר, לדחות את חתונתם עד יעבור זעם.

על פי נתוני המשרד לשירותי דת, מספר הזוגות שנישאו החל מהתפרצות הקורונה ועד היום, בין התאריכים 1 במרץ עד 1 באוגוסט 2020, עומד על 12,770 זוגות. זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שבה נרשמו לנישואין כ־3,000 זוגות יותר. עד כה חלה ירידה של כ־20 אחוזים במספר הזוגות הנישאים.

הרב חזקיהו סאמין, מנהל אגף נישואין, כשרות ורבנים במשרד לשירותי דת, מתאר תהליך השלמה מסוים שעברו הזוגות מתחילת המגפה ועד כה: "בשלושת החודשים הראשונים של המשבר אנשים דחו חתונות. אנשים אפילו לא נרשמו לנישואין, כי הם אמרו 'בואו נראה מה יהיה'. היה חוסר ודאות והם ישבו על הגדר. אפילו אנחנו במשפחה באופן אישי היינו נבוכים בשאלה מה כדאי לעשות עם חתונת הבן שלנו - האם להירשם או לחכות עוד קצת. זו בוודאי מציאות עם הרבה סימני שאלה", הוא מסביר.

"אחרי חמישה חודשים האסימון נפל. אנשים הבינו שהסיפור ארוך ולא ייגמר בזמן הקרוב, ולכן הם לא רוצים עוד לחכות ובוחרים לקיים את החתונה בכל מצב. יש כאלו שהתחתנו בחתונה מצומצמת ומתכננים בעתיד לעשות את האירוע הגדול. היו כאלו שביקשו מהרב שחיתן אותם שיגיע שוב בעתיד לשחזר את הטקס באירוע גדול שיעשו בהמשך. כיום, אחרי חודשים בצל הקורונה, הזוגות חזרו כמעט כולם להתחתן", מדווח הרב סאמין, "כך שלאורך התקופה אנחנו רואים ירידה בכמות הזוגות שנישאו - ירידה משמעותית, אך לא דרמטית".

ירידה של 20 אחוז זה נתון לא מבוטל.

"נכון, אבל זו לא קטסטרופה. בסוף אנשים באים ומתחתנים. היית מאמינה שרוב רובם של הזוגות יתחתנו גם כשמדובר בפורום מצומצם של 20 איש, ולא ימתינו לתקופה אחרת?". הרב סאמין מתעקש להיות אופטימי, ומאמין שעם הזמן הפער הכמותי מהשנה הקודמת ילך ויצטמצם.

"הציבור הדתי והחרדי מתחתן בכל מצב, ורובו המוחלט לא דוחה חתונה. בציבור הכללי, שאינו דתי, הזוגות כבר חיים יחד, וכל העניין של החתונה זה האירוע, הריקודים, החברים, השמח. כשזה איננו ויש רק חתונה מצומצמת, הייתי חושב שימתינו עם האירוע ולא יתחתנו עכשיו, כך שהייתי מצפה לנתונים הרבה יותר דרמטיים", הוא מסביר.

הרב סאמין מדגיש כי מתוך הבנת המצוקה בשטח, בלשכות הנישואין דואגים להקל על הזוגות ככל שניתן: "בגלל שמפלס הלחץ והחרדה גבוה, ומצטרפת לזה גם עוגמת נפש מהתנפצות החלום של בני הזוג, הוצאתי כהוראת שעה כמה הקלות בהליך רישום הנישואין, בניסיון להקל על הזוגות במה שאפשר", הוא מספר, ומציין כי "על אף שעובדי לשכות הנישואין שלנו עושים לאורך השנה מעל ומעבר בהארת פנים ומתן שירות מקצועי, בימים מורכבים אלו הם מגלים אפילו יותר אמפתיה והבנה לזוגות הנישאים".

להתחתן בשמורת טבע

גם על פי נתוני ארגון 'צהר' חלה ירידה בשיעור הזוגות הנישאים בתקופת הקורונה. בחודש אפריל, החודש שבו הוטל הסגר על ישראל, נראה כי 90 אחוזים מהזוגות שנרשמו לנישואין דרך 'צהר' דחו את מועד חתונתם. רוב הזוגות דחו את האירוע לחודשי הקיץ, מתוך תקווה שעד אז ההגבלות יהיו בגדר תופעה חולפת והם יוכלו להיכנס לחופה וקידושין ברוב עם. שלושה חודשים אחר כך, כשהקורונה עדיין נוכחת בחיינו, הזוגות עומדים שוב בפני הדילמה אם לדחות פעם נוספת את חתונתם או להשלים עם המציאות ולהינשא בהתאם להגבלות.

הירידה במספר המתחתנים נמשכה גם בחודשים הבאים. מספר הזוגות שנישאו דרך 'צהר' בחודשים סיוון-תמוז האחרונים (24 במאי עד 22 ביולי) עומד על 519. זאת לעומת 740 זוגות בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של למעלה מעשרים אחוזים.

הרב אהרון כהן, המחתן זוגות דרך 'צהר', מבין ללב הזוגות השרויים בלחץ ובחרדה כתוצאה מהמצב. "הנישואין הם אחד התחומים שהכי נפגעו בעידן הקורונה", הוא קובע מתוך היכרותו הקרובה עם התחום. "חתונה היא אירוע שאדם מגיע אליו עם ציפיות נפשיות גבוהות ותקוות גדולות, ופתאום הגודל של האירוע - כמו בלון שהאוויר יוצא ממנו, מצטמצם ומצטמצם ויורד ל־250 מוזמנים, אחר כך ל־50, ובסוף הזוגות מוצאים את עצמם מתחתנים עם 20 איש.

''זה קשה, למרות שבסופו של תהליך הזוגות שעושים חתונה כזו משתפים שחוו חתונה מקסימה ומיוחדת. הם חשים שזה ממקד את הדברים. הרבנים המחתנים את הזוגות אומרים שאם פעם החופה הייתה 10% מהאירוע, כיום היא 90%. החופה הפכה ללב האירוע, והקשר הזוגי עומד כעת במרכז. אומנם אני לא חושב שזאת תהיה המתכונת של החתונות מפה והלאה, אבל זה בוודאי מעורר לחשיבה איך חתונה צריכה להיראות".

האתגר הגדול, מסביר הרב כהן, הוא להתאים את הזוגות למציאות המשתנה. "אנחנו מלווים באופן אישי כל זוג. לזוגות לא פשוט בכלל, הם עוברים תהליך של מתח וסימני שאלה. יש זוגות שדחו חמש ושש פעמים את החתונה שלהם. יש כאן עוגמת נפש מאוד גדולה. אנחנו משתדלים להיות עם הזוגות בכל החלטה, גם אם הם מחליטים לדחות. אנחנו מקבלים הודעות לחתונה מהיום למחר.

"יש מורכבות אדירה וסוגיות אישיות שצפות, כמו הורים של הכלה שנמצאים בחו"ל והכלה שואלת, 'איך אני אתחתן בלי אמא שלי?', והחתן שואל, 'אבל למתי נדחה? עד מתי אפשר לדחות?'. בסופו של דבר, אנשים רוצים להתחיל את החיים שלהם יחד. המתח נובע גם מהשאלה איפה מתחתנים: האולמות נסגרו, ולא לכולם יש חצר או גן. בשל כך יצאנו בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים בפרויקט מיוחד, לפתוח את השמורות לחתונות. זה מאפשר לזוג להתחבר לאירוע במקום יפהפה בטבע, שקצת מחפה על הקושי שהם נמצאים בו. אנחנו נמצאים שם עבור הזוגות גם כשהם מבקשים להעביר את החתונה ממקום למקום או משנים את תאריך החתונה משבוע הבא למחר. רבנים שהיו צריכים לחתן נוסעים לעיתים מרחק רב יותר, כי הזוג הזיז את החתונה לצפון או לדרום".

כשזוג מחליט לדחות את החתונה, אתם מנסים לשכנע אותם להימנע מכך?

"הגישה שלנו היא שאין פה שחור ולבן. נכון שאנחנו רגילים שלא דוחים חתונה, אבל גם מבחינה הלכתית אין בכך איסור. מובן שנקודת המוצא היא לקיים חתונה בזמנה, אבל הכול תלוי בנסיבות. ואם נגיד לזוג לא לדחות את החתונה וכתוצאה מכך הם יגיעו לחופה עם שבר זוגי, אז מה הרווחנו? לכן אנחנו הולכים עם הזוג, אנחנו שם איתם, קשובים להם ולצרכים שלהם", מסביר הרב כהן.

"אחרי הכול, חתונה היא אירוע משמח של בניין, ובמציאות של היום, במיוחד כשאין תאריך עתידי לסיום הקורונה, אנחנו מעודדים להתחיל כבר את החיים הזוגיים. כדי להיות להם לעזר, יצרנו טקס גדול שיצקנו לתוכו תוכן, שמתאים לאירוע ההמשך שיתקיים אחרי הקורונה, כשכל המשפחה תוכל להשתתף. עבור חלק מהזוגות זה מרגיע לדעת שיש אופציה ופתרון עתידי לחגוג את החתונה כפי שהם חלמו".

ואחרי הכול, הרב כהן רואה בחתונות הקורונה קסם מיוחד. "האירועים הקטנים האלו הם משמעותיים ומלאי שמחה. הרבה פעמים זוגות מופתעים עד כמה החתונה המצומצמת שלהם הייתה יפה ומרוממת, כי השכינה שוכנת איתם, ויש שמחה גדולה. בסופו של דבר, חתונות קורונה הן מרגשות ומיוחדות, למרות המורכבות שלהן".