הרב שטיינזלץ ואריאל שרון (2002)
הרב שטיינזלץ ואריאל שרון (2002)צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הרב עדין הוא דמות כל כך רבת פנים. תלמיד חכם. הוגה דעות עמל על התורה. חב"דניק שחיבר ספר על סיפורי רבי נחמן. ציוני מאוד בדרכו, אוהב ישראל, קוצקאי חריף, מהאחרונים שבעם שהיה גם מחנך דגול, מהיר מחשבה וחד לשון.

אני מבקש לשרטט שלושה סיפורים שיש בהם כדי להספיד ולו במעט אדם כל כך גדול.

תמונה ראשונה:

לפני כעשרים וחמש שנים, אני מחליט להיכנס לעובי הקורה בלימוד התניא. ספר יסודי כל כך ועמוק, מי ייפתח לי שער? ואז גיליתי את הביאור תניא של הרב עדין. איזה תענוג, איזה עושר של הבעה והסבר. אבל בעיקר שבתה את ליבי הכנות.

מאז ועד היום לא מש מזכרוני הסיפור שהרב עדין מספר על עצמו איך הוא לומד פרק בתניא על נשמותיהם של ישראל ושכל יהודי מוכן למסור את נפשו למען שמו יתברך. ואומר הוא תוך כדי לימוד לעצמו זה היה פעם... היום החילונים כל כך רחוקים. והנה כחלוף ימים ספורים הוא מוצא את עצמו בשיעור יהדות בקיבוץ של חילוני בדרום, הרב עדין סונט בעצמה במאזיניו מהקיבוץ שהם לא יהודים. והנה נזעק אחד מהשומעים ואומר לו אנחנו לא יהודים? הרי אם עכשיו יאמרו לי לעבוד עבודה זרה או למות? אני מוסר עצמי למיתה! והרב עדין מתאר את ההלם שלו איך הוא מקבל שתי תשובות בבת אחת.


תמונה שניה:

לפני כ-17 שנים אני מבקש לבוא לראות איך מתנהלת ישיבה תיכונית מקור חיים. הרב דב זינגר הסכים לארח אותי ואני נכנסתי לישיבות צוות ושיעורים ואז שמעתי שהרב עדין מגיע לכיתה אחת לתת שיחה.

אמרתי לעצמי שזו ההזדמנות שלי לשמוע ממנו. היה זה אחרי הפגנה סוערת על יישוב הארץ וחלק מתלמידי מקור חיים נתפסו על ידי המשטרה. והרב עדין מצליף בהם ולא בעדינות. והנה הוא שואל אותם תלמידי כיתה י' אם איני טועה, למה דווקא אתם נתפסתם? מכל הישיבות דווקא את החבר'ה של מקור חיים תפסה המשטרה? והוא משיב כי אתם "שמנדריקים" ומאותו רגע היתה שיחה מרתקת על המהות של מה שהרב עדין כינה שמנדריק שהוא בטלן ועצלן, לא באמת רציני. שיחה שאולי לא היה קל לשמוע אבל מאוד יעילה לכל אחד מאיתנו. עד היום המילה שמנדריק מהדהדת באוזני.

תמונה שלישית:

תלמיד מהישיבה שלנו, ישיבת הסדר, הולך להתוועדות עם הרב עדין. הוא מבקש רוחניות. תלמיד ישיבה עדין. ואיתרע מזלו לשבת ליד הרב עדין ממש. תוך כדי ההתוועדות פונה אליו הרב עדין ושואל אותו למעשיו? והבחור משיב מתוך רגוע נפשי וגאווה, אני בחור בישיבת הסדר. והרב עדין תופס אותו בדש בגדו ונוזף בו בקול "אי בטלן".

היתה בו עדינות לא פחות מהאבן אבל אולי הדבר הכי בולט בו זה המקל בו הוא היכה על קודקודינו כציבור וכיחידים ואמר לכולנו כל העת. אל תהיו בטלנים! אל תהיו שמנדריקים! יש לכם נשמה גדולה עלינו כך הזמן לגדול.

תהא נפשו צרורה בצרור החיים

הרב יצחק נריה הוא ראש מוסדות תורה בציון