נתניהו עם ראשי העדה האתיופית
נתניהו עם ראשי העדה האתיופיתצילום: קובי גדעון/ לע"מ

מועצת הקייסים (המנהיגים הרוחניים בעדה האתיופית) פנתה לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה כי הם יהיו אלו שיקבעו מי יוכלו לעלות לישראל מאתיופיה.

בעקבות מתווה שפורסם ב"ישראל היום" לפני כמה חודשים, המבקש להתניע מחדש את סוגיית העלייה מאתיופיה, והדרישה של קהילת ביתא ישראל שלא להעלות לארץ אנשים שאינם יהודים - מבקשים כעת הקייסים להיות אלו שיובילו את המהלך.

במכתבם כתבו כי "באופן טבעי ובמצב נורמלי, מי שמזהה ובודק את השתייכותם של העולים ואת זיקתם לזרע ישראל היו צריכים להיות יהודי אתיופיה, שבקיאים באילן היוחסין, ובראשם המנהיגים הרוחניים".

"לצערנו הרב, הגיעו לארץ אלפי אנשים שאינם מזרע ישראל. לכן ביקשו מראש הממשלה שותפות בקבלת ההחלטות בנושא והעברת הסמכות והאחריות בנוגע לבדיקת מבקשי העלייה לידי מועצת הקייסים. כמו כן, ביקשו כי הליך הגיור יהיה בשיתוף הקייסים, וכי השליחים שיעסקו בנושא העלייה ייבחרו בהסכמה ובשיתוף עם המנהיגים הרוחניים. אנו תולים בך תקווה ופונים אליך באופן אישי לעשות סוף לסאגה שנקראת פלשמורה", הוסיפו הקייסים.

איינאו פרדה סנבטו, פעיל חברתי שעוסק בנושא, הסביר כי "לאורך השנים הפכו את ההנהגה הרוחנית של קהילת ביתא ישראל, לחותמת גומי, ולא שיתפו אותם בתהליך התחקור והבדיקה, וכתוצאה מכך הובאו לישראל אלפי גויים. מי שקבע מי יעלה ומי לא הם ארגונים ואנשים מיסיונרים בזכות הכסף רב שהשקיעו. על מדינת ישראל לנתק עימם כל מגע. כל מי שחפץ בצביונה היהודי של המדינה, חייב לתמוך בהצעה של ההנהגה הרוחנית של העדה. הקייסים חייבים להיות הפוסקים הבלעדיים בשאלה מי מזרע ישראל".