אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורןצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על המשבר החמור בקואליציה והאפשרות להקדמת הבחירות.

בפתח השיחה הבהיר ניסנקורן בקשר לאפשרות דחיית התקציב, "אנחנו נראה, במהלך היום הזה, אם באמת יש רצון לדחות. אני מסכים שאם רוצים לדחות ולייצר יציבות, צריך הסכמה לזה בין שני הצדדים. נבין את הכוונות, אם מדובר רק בקריאה טרומית או אם מדובר גם בכוונות עד הקריאה השלישית".

לדבריו, "כחול לבן לא רוצה בחירות, אבל אנחנו לא מוכנים להמשיך את התהליך הזה של מלחמה על תקציב, שלכולם, ברור היום שצריך תקציב עד סוף 2021. אנחנו רוצים שפיות בקואליציה שתדע לעבוד ביחד, ולטובת עם ישראל".

המראיין גולן יוכפז תהה "איך תדעו שנתניהו לא עובד עליכם? איך תדעו שאחרי שהוא עובר את המשוכה של יום רביעי (הצעת החוק שאוסרת על נאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה) הוא עדיין אתכם? איך תוודאו את זה מולו כשאתם רואים שיש, לא סעיף ולא שני סעיפים ולא שלושה, בהסכם הקואליציוני, שנתניהו מצפצף עליהם?"

ניסנקורן השיב, "אנחנו נשב היום ונטכס עצה. אני מסכים איתך ש-א'-ב' ביחסים בין צדדים זה אמינות ושותפות וקיום הסכמים. מה שנאמר אתמול, שהכוונה היא תמיכה בקריאה טרומית וקריאה ראשונה, לא נאמר על קריאה שנייה ושלישית - אז אני גם מדייק גם שומע טוב מאוד מה נאמר, וזה מה שנאמר. עכשיו, צריך להבין מה הכוונה קודם כל, לפני שפורטים את זה לפרוטות של יישום, אם הכוונה היא באמת לדחייה או רק לתמיכה בקריאה ראשונה".

גולן הקשה, "אתה מתעלם מהפיל שיש בחדר - מדובר פה בניסיונות פוליטיים של ראש ממשלה לייצר לעצמו מצב שבו הוא יכול לפרוץ לבחירות בכל רגע נתון, זה הסיפור פה"

ניסנקורן הסכים עם דברי גולן, וציין "בגלל זה אנחנו במשבר שאנחנו נמצאים בו. עכשיו, אתה שואל אותי שאלה קונקרטית לגבי דחייה, אני בא ואומר, מכיוון שאנחנו עדיין חושבים שעדיף לנסות ולייצר ממשלת אחדות, עם כל הקשיים, אז אנחנו נצטרך לברר אם באמת יש פה כוונה אמיתית לדחות. אם הכוונה היא רק לעשות את זה בקריאה ראשונה, ואחר כך לא לדחות ולרוץ לבחירות, אז אנחנו גם נתנהג בהתאם".

כלומר, אתם תבקשו התחייבות לדחות את העניין הזה לפחות עד הקריאה השלישית, עד שהחוק הזה מאושר.

"כן, אנחנו צריכים להבין שמדובר בהתחייבות לשלוש קריאות, ולא לקריאה אחת".

ואתה מאמין לחתימה של נתניהו?

"זה לא עניין של מאמין, יש מולנו בן אדם אחד שמייצג מפלגה. אנחנו באנו ואמרנו, 'צריך לעשות את הדברים לטובת עם ישראל', לצערי, אני אומר, השותף שלנו לא תמיד מסכים עם זה, ולפי הוויכוח על התקציב, כולם מבינים שזה לא ויכוח ענייני. ואני בא ואומר, כחול לבן תעשה מה שצריך בשביל עם ישראל", אמר ניסנקורן והודה: "זו שותפות לא פשוטה, היא לא מאהבה, היא מסיטואציה שעם ישראל חלוק בדעתו. ובשותפות הזאת היו שתי ברירות, או ללכת לבחירות, או לא. אם אנחנו יכולים לייצר מצב שאפשר להתנהג בשפיות, אז נמשיך להתנהג בשפיות, אם אין ברירה, ושותף רוצה בחירות ממניעים לא ענייניים, אז אנחנו נגיע לבחירות".

עוד הדגיש ניסנקורן כי עד יום שלישי בערב הם יחליטו איך להצביע להצעת החוק של יו"ר יש עתיד-תל"ם, לפיה נאשם בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה, ואמר, כי זאת "בהתאם להתפתחויות ולשיחות עם הליכוד", עם זאת תקף את לפיד, "הוא העלה כבר כמה הצעות חוק בשביל לנסות להביך את כחול לבן, כשהוא יודע שאין להן סיכוי לעבור. ההתנהלות שלו היא בסופו של דבר במידה רבה לא מול נתניהו אלא במטרה להביך את כחול לבן".

"הזכות להפגין לא תיפגע במדינת ישראל"

בהמשך השיחה התייחס ניסנקורן לידיעה ב'מעריב', לפיה מופעל לחץ כבד מאוד של ראש הממשלה נתניהו להטיל סגר במהלך השבועות הקרובים נגד העמדה של הפרויקטור רוני גמזו, והסביר את עמדת מפלגתו לגבי זה, וגם לאפשרות שהזכות להפגין תיפגע בשל כך.

"אני חושב, בגדול שסגר זה צעד אחרון ובטח לא צעד ראשון, ובטח עד שמגיעים אליו צריך לראות שמיצינו כל צעד. נכון שיש עלייה בימים האחרונים, נכון שהעלייה הזאת מטרידה, אבל אנחנו צריכים לשמוע את רוני גמזו, קבענו שנתכנס ב-12 בחודש בשביל לשמוע את עמדתו. אחרי שנשמע אותו, אנחנו נקבל החלטה".

לגבי האפשרות שההפגנות ייפגעו כתוצאה מהסגר, הבהיר שר המשפטים: "אני דאגתי ועיגנתי בחקו של הקורונה את זה שגם בסגר יש זכות לעשות הפגנה, נתחיל מזה, לכן, גם סגר לא ימנע הפגנה".

והמשיך להתייחס לאפשרות הסגר, כשאמר כי "בסופו של דבר זה חונק את הכלכלה, ואנחנו גם ככה במצב כלכלי לא פשוט ומתמודדים כל הזמן עם פתיחה עד כמה שאפשר של אירועים. ראיתם אתמול את המאבק ואת ההחלטה על פתיחה של אירועי תרבות במתכונת מצוינת. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו, מצד אחד נלחמים בקורונה ומצד שני לא חונקים את המשק. לכן סגר הוא כל כך בעייתי, וצריך להימנע ממנו עד כמה שאפשר".

גם אם יוטל סגר במהלך השבועות הקרובים, כחול לבן תקפיד על זה שהיקף ההפגנות יימשך באותו גודל, ולא תהיה פגיעה בזכות של המפגינים להפגין?

"אנחנו קודם כל עוד לא בסגר. לא אמרתי שכחול לבן תומכת בסגר, כי אמרתי, אנחנו חושבים שזה צעד אחרון, אני לא חושב שאנחנו עדיין שם. אנחנו נשמע את רוני גמזו ב-12 בחודש, בשביל זה לקחנו פרויקטור ונשמע מה הוא אומר. לגבי הפגנות, הזכות להפגין לא תיפגע במדינת ישראל".