אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

ממטרים באמצע חום יולי אוגוסט מבלבלים אותנו היום. לפני ימים אחדים התראיין לערוץ 7 נחום מליק, החזאי הראשי של חברת מטאו-טק, ודיבר בדיוק על הממטרים הללו. חזרנו אליו כדי להבין מניין ספג את "רוח הנבואה".

מליק מרגיע ומבהיר כי לא מדובר ברוח נבואה אלא בניתוח פשוט של מודלים שמגיעים ומהם ניתן ללמוד על הצפוי בימים הקרובים. "אנחנו מקבלים מודלים למספר ימים קדימה, ורואים נתונים שמראים אפשרות של גשם, גם באמצע הקיץ. איך אנחנו רואים את זה? ראינו אוויר קריר ביחס לאוגוסט שצפוי להגיע לשכבות הגבוהות יותר. אויר כזה מגיע לגובה של שניים או שלושה קילומטר וכתוצאה מכך העננות מתפתחת ויכולה להגיע לגבהים גבוהים ואז העננות הרגילה של הקיץ הופכת לענני גשם".

בדבריו מציין מליק כי מדובר בנתונים שבאופן הכרחי מצביעים על גשם מתקרב ומשום כך ניתן היה להצהיר על הגשם המתקרב כבר לפני כמה ימים. "אנחנו מכירים את התנאים שיכולים לגרום לגשם בקיץ. אנחנו מכירים זאת על סמך ההיסטוריה וכשרואים במודלים שלנו טמפרטורות נמוכות יחסית שמגיעות אלינו אנחנו יכולים לתרגם את זה לאפשרות של גשם".

האירוע האקלימי הזה אמנם לא מתרחש בכל שנה, אבל אחת לכמה שנים הוא בהחלט מופיע, "זה אירוע שקורה לעיתים רחוקות ולכן שוכחים אותו, אבל ברישומים שלנו אירועים כאלה מופיעים".

ומה באשר לימים הקרובים? מליק מציין כי גם מחר (שלישי) ישנה אפשרות לגשם בעיקר בצפון ולקראת סוף השבוע יחזור הקיץ לאיתנו.