אבינועם הרש
אבינועם הרשעצמי

אי אפשר לפתוח את המדור בלי להזכיר את אחד מהמסרים שהשאיר אחריו הרב שטיינזץ זצ"ל:

שמעתי לאחרונה שהרב שטיינזלץ זצ"ל נולד בכלל בבית חילוני ושהוא חזר בתשובה בהיותו נער, וחשבתי מעניין איזה מוסד לימודים לא היה מקבל אותו בגלל שחסר לו ייחוס או שהדם שלו לא מספיק כחול, וכמה תלמידים כאלו, שטיינזלצים קטנים כאלו, מסתובבים להם במרחב ומנסים להתקבל למוסד לימודי שיקבל ויבחן אותם לפי מי ומה שהם ולא לפי הייחוס או הקשרים שאין להם.

כמה מנהלי מוסדות היו תופסים את הראש אילו היו יודעים שהנער הזה, שהרגע הם מסרו לו תשובה שלילית, עתיד להפוך יום אחד את העולם, וכמה צער יצטער המוסד הזה שפספס את העילוי הבא, רק בגלל שלאבא שלו לא היו את הקשרים הנכונים.

היזהרו בבני עניים או בתלמידים מבתים חילונים שמהם תצא תורה.

*

מפה לשם חשבתי כמה אנחנו כמבוגרים באמת מחנכים את הילדים שלנו להתסכל על הקנקן ולא רק על העטיפה שלו ולשפוט את האדם בגלל מי ומה שהוא ולא רק לפי החליפה שלו.

ונזכרתי איך שפעם אחת הגיע למדרשה שעבדתי בה בחור צעיר שכל החזות שלו הייתה חזות 'ערסית' לגמרי והוא רצה להתקבל ולעבוד כמדריך, והלסת נשמטה לי כשאמר לי שהוא סיים תואר שני בטכניון. כי הרי איך זה יכול להיות שהבחור הזה שהולך עם שרשרת ומשדר משהו מאוד לא טכניוני, יסיים ויהיה בוגר של הטכניון? ואז פתאום הבנתי עד כמה אנחנו חייבים להיזהר לפני שאנחנו משחררים את פסק הדין שלנו על הבן אדם שנמצא מולנו, בטח ובטח כשמדובר על דיני נפשות.

*

כמה זהירות שאנחנו המחנכים, צריכים לנקוט לפני שאנחנו שופטים את ההורים של התלמידים שלנו. כמו בפעם ההיא שהגיע אליי הורה אחד, שנראה לי במבט ראשון לא בדיוק טיפוס מהאינטליגנטים שפגשתי, ואז התברר לי שהוא בכלל ראש צוות בכיר בחברת הייטק מובילה, ופתאום הדברים שאמר לי נשמעו אחרת לגמרי. אז גם הבנתי טוב מאוד שעד שאני מנסה לחנך את התלמידים שלי לקבל ולהכיל ולראות כל אחד בגלל מי ומה שהוא, כדאי שאני אתחיל קודם כל עם עצמי.

*

אבל נראה לי שיותר מכל הסיפור של הרב שטיינזלץ מלמד אותנו שיעור בהלכות תנאי פתיחה:

אתה לא צריך להיוולד דווקא לבית של רב גדול ואתה אפילו לא צריך להיוולד לבית דתי. כל מה שאתה צריך זה רצון אמיתי וניצול היכולות והמתנות שקיבלת מאלוהים, בדרך להשפיע וליצור את אחת מהמהפכות היותר גדולות שידע העולם היהודי בעת האחרונה. מהפכה שבזכותה המוני בני ישראל קיבלו את המפתח לשערי התלמוד שפתאום נהיו בהירים ונהירים גם להם.