נתניהו ונבחרי הליכוד
נתניהו ונבחרי הליכודצילום: Tomer Neuberg/Flash90

המערכת הפוליטית הוכתה בהלם לאחר שבית המשפט העליון קיבל בשתי ידיים את עתירת משפחת המחבל, שהרג את הלוחם עמית בן יגאל, וביטל את צו ההריסה שהוצא לביתו.

בכך ביטל בית המשפט את אחד מכלי ההרתעה הבולטים שמפעילה המדינה נגד מרצחים חסרי לב, והפוליטיקאים לא נותרו אדישים.

בזה אחר זה הם עלו מעל גלי האתר ושיגרו ציוציהם הנזעמים נגד בית המשפט. חברי הכנסת של הליכוד היו הבולטים שבהם. אחד מול השני הם התחרו מי יישמע חריף יותר, ניצי יותר, משויף יותר.

"החלטה אומללה", זעק נתניהו; "החלטה מנותקת", קראה השרה מירי רגב בעיניים מצועפות; "היכל של מוסר מעוות", התנסח יו"ר הכנסת יריב לוין בארשת חמורת סבר; "התערבות בוטה ומיותרת", הכריז בפאתוס ח"כ ברקת.

אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. האדם היחיד שלאורך עשור שנים תוקע כל רפורמה במערכת המשפט הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאורך שנים ניסתה ח"כ איילת שקד לקדם רפורמות במערכת המשפט שיתרמו לאיזון יחסי הכוחות בין הרשות השופטת למבצעת, אולם מי שעצר את הרפורמות הללו בגופו, ממש בגופו, היה ראש הממשלה נתניהו והליכוד.

כחברת כנסת מן השורה היא ניסתה יחד עם חברי מפלגתה לקדם את פסקת ההתגברות אולם הווטו מלמעלה לא איחר מלהגיע. כשרת המשפטים שכיהנה אף כיו"ר וועדת השרים לחקיקה ומי שאחראי על הליך החקיקה בכנסת היא ניסתה שוב לקדם זאת – אולם שוב היא קיבלה את תמרור העצור מלשכת ראש הממשלה.

לאחר התערבותו החוזרת ונשנית של בית המשפט העליון בהתנהלות המדינה הנוגעת למלחמה בהסתננות, הכריז ראש הממשלה כי הוא יקדם פסקת התגברות. כמה כותרות פומפוזיות הוא שחרר באותם ימים יחד עם יריב לוין. אפילו משה כחלון, האיש ששימש כלפי חוץ לשכפ"צ של נתניהו מול הרפורמות לאזן את בית המשפט, החל להתעשת ונתן הסכמתו למתווים אלו ואחרים.

אולם גם כאן נתן ראש הממשלה לזמן לעשות את שלו וגנז את היוזמה. בדיוק כמו שהוא עושה היום עם הבטחת הריבונות על יהודה ושומרון כך נהג בפסקת ההתגברות. כותרות, רעש וצלצולים, בפועל – יוק, שום כלום. זו הסיבה שלפני שבועות אחדים ש'ימינה' הגישה את פסקת ההתגברות להצבעה במליאת הכנסת הצייצן מבלפור שוב ברח.

הצביעות המאוסה הזו באה לידי ביטוי בהגשת תיק המשפטים על מגש של זהב לכחול-לבן, לשליטתו הבלעדית של אבי ניסנקורן. בימים האחרונים התרברב ניסנקורן עד כמה הוא מצליח להשפיע מהמקום בו הוא נמצא. ברור שהוא משפיע: כשיש חלל ריק בליכוד, כשהזירה מופקרת על ידי ראש ממשלת ישראל – יש לשמאל היכן להטביע חותם היסטורי.

הגיע הזמן להסיר את מסך הצביעות ולומר את האמת: בנימין נתניהו אינו ימין. הוא לא היה ימין ולא יהיה ימין. כך בהיבט המדיני, כך בהיבט הפוליטי, וכך בהיבט המשפטי. קולות הנהי שהוא משמיע יחד עם חברי הליכוד הם לא יותר מחימום קמפיין הבחירות הבא במטרה להמשיך ולאחז עיניים. לא ניתן לו את זה בקלפי.