חסידות
חסידותצילום: החברה להגנת הטבע

כמה חם? אפילו החסידות זקוקות לרענון... "גם חסידה בשמיים ידעה מועדיה" (ירמיה, ח', ז')

אז לא, הן לא התבלבלו, ולא שכחו את המועד - תחילת אוגוסט הוא הזמן שבו מתחילות החסידות הלבנות לנדוד. נכון שהלהקות הענקיות יגיעו רק מאמצע החודש ואילך, אבל עכשיו הן מתחילות להופיע בשמיים ובשדות.

אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע וצפר מקצועי, לקח חלק ביום רביעי האחרון בתצפית בציפורים בשטחי עמק המעיינות, כשלפתע פגש בלהקת חסידות לבנות בת עשרות פריטים, שהצליחה להתחמק מחום הכבשן של העמק, באמצעות מקלחת במי קוונוע ההשקיה בשדה האספסת. "הטמפרטורה בחוץ סביב עשר וחצי בבוקר כבר נשקה לארבעים מעלות צלזיוס ואין ספק שהחסידות נהגו בחוכמה. יש לפניהן עוד מסע ארוך דרומה לאפריקה, שם יעבירו את חודשי החורף, עד האביב הבא. בימים הקרובים מספרי החסידות הלבנות יעלו בהדרגה ונדידתן תגיע לשיאה סביב השבוע האחרון של חודש אוגוסט והשבוע הראשון של חודש ספטמבר", הוא מסביר.

בחברה להגנת הטבע מספרים כי מסלול נדידת החסידות בסתיו הוא ממזרח אירופה ומערב אסיה למזרח ודרום אפריקה. החסידות נודדות בלהקות גדולות, עד עשרות אלפי פרטים יחד, ומסתמכות על "טרמיקות" – זרמי אוויר חם עלים הן דואות ו"תופסות" גובה, ולאחר מכן יגלשו במהירות בכיוון הנדידה שלהן. התלות בזרמי אוויר חם מגבילה אותן לנדידה בשעות היום ומעל יבשה (טרמיקות לא נוצרות מעל הים) ולכן גם כל כך הרבה חסידות נודדות מעל ישראל, מכיוון שאנו נמצאים בחיבור יבשתי צר בין אירופה, אסיה ואפריקה.

"לנדוד מאות קילומטרים ביום זה חם ומעייף והחסידות תמיד שמחות למקלחת לרענון ואם אפשר לשלב עם ארוחה קלה, מה טוב. החסידות הנודדות נמשכות בהמוניהן אל שדות האספסת בעמק המעיינות, מערכות ההשקיה מספקות מקלחת לרענון והרווית הצימאון והנברנים הם זריקת אנרגיה להמשך הנדידה. חקלאי העמק מאוד אוהבים את ביקורי החסידות בשדות, כי הן ניזונות מהנברנים שמסבים נזקים כבדים לגידולים", אומר נדב ישראלי, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע.

במהלך החודשיים הקרובים יחלפו בישראל כחצי מיליון (500,000) חסידות!

רוצים לראות אותן? מוזמנים לאחד מסיורי "מועדון הצפרות הישראלי" (https://www.teva.org.il/birding-club).