הישראלים נשארים בארץ. אילוסטרציה
הישראלים נשארים בארץ. אילוסטרציהצילום: PIXABAY

תאריך פתיחת השמיים לתיירות בישראל מתוכנן ל-16 באוגוסט, אך ימים ספורים לפני - המתווה לחידוש הטיסות אינו מסודר, וזאת בעוד מדינות נוספות ברחבי העולם פותחות את שעריהן לתיירים.

אורי סירקיס, מנכ"ל חברת ישראייר, התייחס לבעיה והבהיר: "קודם כל השמיים פתוחים, בואו נדייק. השמיים פתוחים, נתב"ג פתוח, יש קרוב ל־25 חברות תעופה שטסות מנתב"ג 3,000 איש נוחתים פה ויוצאים מכאן".

"ישראייר טסה היום לבודפשט, אתמול למוסקבה והטיסה עד עכשיו 100 אלף נוסעים מתחילת המשבר, כך שהשמיים פתוחים. המתווה אמור לאפשר, בעיקר לחברות הישראליות, לחזור לפעילות השגרתית שלהן, קרי להטיס ישראלים לנופש בחו"ל".

אם מחר אנחנו רוצים לטוס לפריז, יש לנו בעיה. אנחנו לא ערוכים מבחינת בדיקות, לא ערוכים מבחינה רפואית.

"בואו נעשה סדר כי יש פה בלבול אחד גדול. לך אין שום בעיה לטוס מחר לפריז. יש בעיה שבחזרה מפריז דורשים ממך להיכנס ל־14 יום בידוד. מראשיתו של התהליך הזה קיימנו מאבק שבמסגרתו ביקשנו שיהיה בידול בבידוד - קרי שתהיה הבחנה בין מדינות מסוג אחד למדינות מסוג שני. בדיוק כפי שיש במסלולי הדיוטי פרי שכולנו כבר שכחנו אותם - מסלול ירוק כשאין לך מה להצהיר ומסלול אדם כשיש לך מה להצהיר. אותו דבר פה, והמתווה התקבל. יש פה פריצת דרך מבחינתנו לפחות, בה אנשים שיגיעו ממדינות ירוקות לא יידרשו להיכנס לבידוד. אין בעיה בתעופה יש בעיה בתחלואה. כל המדינות הירוקות כרגע לא מוכנות לקבל אותנו. קיימתי אתמול שיחה אישית עם שר התיירות היווני, שלשום עם שרת התיירות הבולגרית - הם פשוט לא מוכנים כרגע לקבל אותנו. אנחנו צריכים לצפות לירידה בתחלואה ואז יכול להיות שחלק מהמדינות הירוקות יאפשרו להיכנס תחת בדיקת קורונה כזאת או אחרת".

בהמשך הסביר מדוע במדינות אחרות הצליחו לפתוח את השמיים מוקדם יותר: "יש 40 מדינות שחלק הארי שבהן נמצא בתוך אירופה, והם מתייחסים לאירופה כגוש אחד ובתוך אירופה התנועה היא כמעט חופשית לחלוטין, וכל מדינה קובעת לעצמה את הסייגים. זאת אומרת - בלגיה הודיעה אתמול שמי שמגיע ממדינה מסוימת צריך בידוד ומי שמגיע ממדינה אחרת לא צריך בידוד, זה מתעדכן מדי יום. הבעיה שלנו, שאנחנו אדום בוהק".

מה הסיכוי שבסוף נתחיל לטוס?

"ישראייר ערוכה לביצוע טיסות, היא גם סגרה הסכם עם אחד מבתי החולים המובילים בארץ לביצוע בדיקות קורונה וקבלת תשובות תוך פחות מ־24 שעות. אני מעריך שאחרי פרסום המתווה הזה, בתקופה של עוד שבוע או שבועיים יאפשרו לישראלים לטוס לחו"ל - וברור שהם יעשו בדיקת קורונה ביציאה ובחזרה".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות, הביע את דעתו על הסוגיה ומתח ביקורת על האופן בו מתקבלות ההחלטות בנושא: "הניסיון לצבוע את מדינות העולם ב'אדום' ו'ירוק' הוא לא מעשי. צריך לחיות גם כשאתה צבוע ב'אדום'".