פיענוח בדיקות קורונה
פיענוח בדיקות קורונהצילום: Yossi Zeliger/Flash90

מתחם הבדיקות בנתב"ג שאמור להקל על פתיחת השמיים לטיסות צפוי להיות מוקם רק בחודש אוקטובר. כך התברר הבוקר (רביעי) בוועדת הכלכלה של הכנסת.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, סיפר: ''קבענו תאריך יעד, ה-16 באוגוסט, לפתיחת שמים. אתמול הגשנו רשימה נוספת של מדינות שישראלים יכולים לחזור מהן ללא בידוד. ביקשנו לאשר מתווה של חזרה ללא בידוד ממדינות אדומות שרמת התחלואה בהן היא לא מאוד גבוהה. המשרד ביקש ממשרד הבריאות לבדוק אם אפשר לקצר את תקופת הבידוד''.

מלכה סיפר כי אנשי המשרד ''פועלים לאפשר לאנשי עסקים לטוס ביתר קלות ולהניע גלגלי כלכלה. פועלים לאפשר הבאה ויציאה של תיירים בקפסולות ומקווים לעמוד בזה לקראת השבוע הבא. רשות שדות התעופה פועלת במכרז לפתוח מעבדה בנתב"ג''.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי מש"ס, שאל ''זה נכון שהמתחם הבדיקות יחל לפעול באמצע אוקטובר זה נכון?''. עופר מלכה השיב: ''זה נכון ואנחנו עושים כל מאמץ שזה יהיה עוד קודם. אנחנו נמצאים במצב של מגיפת קורונה שלא נותנת לנו ודאות לקבוע תאריכים לשום דבר''.

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, הסביר לחברי הכנסת כי ''נושא השמים הוא רגיש ועוסקים בו כבר שלושה חודשים, במעורבות גופים רבים אחרים. אנחנו מוכנים להתקדם למודל המדינות הירוקות, ב-16 באוגוסט המתווה אמור להיות מוכן ואני מקווה שנעמוד בלוחות הזמנים בתיקון התקנות.

''המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת מהמדינה ללא צורך בבדיקות או בידוד", סיפר שלמון. ''כרגע יש רשימה שכל יום משתנה מעט. אין לנו כוונה לגרום לדחייה של מתווה המדינות הירוקות. המתווה הזה הוא מוגבל, צריך לזכור שרוב מדינות העולם לא מאפשרות לישראלים להיכנס לשטחן. המטרה היא להגיע להסכמים עם אותן מדינות שיאפשרו, בתנאים כאלה או אחרים, כניסת ישראלים''.

לדברי ד"ר שלמון, עד שתוקם המעבדה בנתב"ג ישראלים יוכלו לקבל בדיקה מהמערך הלאומי. ''נעמוד על זה שהתוצאה תתקבל תוך 24 שעות.

''לגבי המדינות האדומות הנושא הוא כאוב ומורכב וברור שמדינות כמו ארה"ב בסטטוס של מדינה אדומה. כרגע הבידוד המחייב עומד על 14 יום ורוב מדינות OECD לא קיצרו אותו. עלו מתווים של שילוב של בידוד מקוצר ובדיקות בימים שונים. זה לא מקובל ברוב המדינות אבל אנחנו בוחנים אותו''.

בנוגע לאנשי עסקים ציין שלמון כי ''עם מדינות ירוקות לא תהייה בעיה, ממדינות אדומות לא ניתן לאפשר כניסה ללא בידוד. יש פתרון ביניים לפגישות עסקיות במתחם בשדה התעופה''.