ראובן ריבלין במוזיאון ישראל
ראובן ריבלין במוזיאון ישראלצילום: חיים צח, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיע למוזיאון ישראל כדי ללוות את מעמד השבת המגילות הגנוזות מהכספת אל התצוגה בהיכל הספר.

המגילות אוחסנו בחדר המוגן חודשים ארוכים עקב מגפת הקורונה והן יוצגו מחדש לקהל הרחב עם פתיחת המוזיאון למבקרים ביום חמישי הקרוב.

הנשיא המלווה במנכ"ל מוזיאון ישראל פרופ' עידו ברונו ובאוצר ומנהל היכל הספר ד"ר אדולפו רויטמן, משמרת המגילות חסיה רימון, ואוצרת המגילות חגית מעוז, צפה בהוצאה המאובטחת של המגילות מהכספת ובהצבתן מחדש בארונות התצוגה. הנשיא גם קבע את שלט ההסבר לצד מגילת המקדש.

״גילויי מגילות ים המלח במערות קומראן הסעירו אותנו בעשור הראשון להקמתה של מדינת ישראל", סיפר ריבלין. ''זו הייתה דרישת שלום– מבני עמנו, יהודים שחיו על הארץ הזאת לפני יותר מאלפיים שנה. מוזיאון ישראל קיבל על עצמו לא רק את מלאכת השמירה על הנכס היקר הזה, אלא גם להציג ולהנגיש אותו לעם ישראל ולכל פוקדיו מרחבי העולם''.

הנשיא הוסיף ''אני מברך על כך שמוזיאון ישראל שב לפתוח את שעריו בכפוף להנחיות. בעת הזו, אנחנו צמאים לאוצרות האמנות והארכיאולוגיה שטמונים בהיכלותיו של המוזיאון המיוחד הזה ויש לנו אחריות כלפי המוסדות התרבותיים שלנו, שמהווים עמוד השדרה הרוחני של המדינה היהודית והדמוקרטית״.

צילום: חיים צח, לע''מ
צילום: חיים צח, לע''מ

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל: "אני מבקש להודות לנשיא מדינת ישראל, ידיד אמת של המוזיאון, על שכיבד אותנו בנוכחותו ברגעים המרגשים של החזרת המגילות הגנוזות למקומן הטבעי – חשופות לעיני הציבור הרחב בהיכל הספר. אנו נרגשים ושמחים לפתוח את שערי המוזיאון לאחר תקופה כה ארוכה ומצפים לקבל את הקהל הרחב, תוך הקפדה על בריאותו".

המגילות הגנוזות הן כתבי-יד עתיקים שהתגלו בשנים 1956-1947 במערות מדבר יהודה. המגילות בנות אלפיים שנה (מן המאה ה-3 לפני הספירה ועד המאה ה-1 לספירה), כתובות ברובן בעברית ומיעוטן בארמית וביוונית. המגילות הגנוזות נחשבות לאחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים בעולם.

בשנת 1965 הוקם היכל הספר, לשימורן והצגתן של המגילות הראשונות שהתגלו בקומראן. עם פרוץ מגיפת הקורונה הן הוסרו לראשונה אי פעם מהתצוגה והועברו למשמרת.

מגילת המקדש היא הארוכה מבין המגילות הגנוזות (8.148 מ') והיא כוללת 66 עמודי טקסט. מגילה זו עוסקת בעיקרה בבניין בית-המקדש ולעבודה בו.