חיסון לקורונה. אילוסטרציה
חיסון לקורונה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בעוד מומחי רפואה רבים ברחבי העולם מביעים ספק ביעילות החיסון הרוסי לנגיף הקורונה שנחשף השבוע על ידי הנשיא פוטין, סוכנות הידיעות הרוסית "פונטקה" מגלה פרטים חדשים על החיסון מתוך מסמכים רשמיים שהגיעו לידיה.

על פי המסמכים רק 38 בני אדם קיבלו את החיסון החדש במסגרת הניסויים בבני אדם, והוא גרם לתופעות לוואי ובהם כאבים, נפיחות בחלקי גוף שונים, חולשה גופנית, חום, ירידה בתיאבון ועוד.

עוד עולה כי החיסון נרשם באופן רשמי לאחר 42 ימי מחקר בלבד, זמן קצר במיוחד לעומת המחקרים הנדרשים לחיסון בטוח.

על פי הדיווח ב"פונטקה" באחד המסמכים שהוגשו לרישום החיסון נכתב כי "לא נערכו מחקרים קליניים לחקר היעילות האפידמיולוגית", זאת למרות טענותיו של הנשיא פוטין כי החיסון עבר את כל הבדיקות הדרושות.

מומחים רפואיים גם מביעים ספק לגבי יכולתו של החיסון ליצור נוגדנים מספיקים, לאחר שפוטין אמר כי בתו שלו כבר פיתחה אותם לאחר שקיבלה את החיסון.

סוכנות הידיעות הרוסית גם טוענת כי למרות הודעת הנשיא כי בתו לא סבלה מתופעות לוואי קשות "היתה שורה ארוכה של אירועי לוואי שהתרחשו לעיתים קרובות מאוד. בקרוב 38 בני אדם בריאים שקיבלו את החיסון נרשמו 144 אירועי לוואי נפרדים. רובם עברו ללא השלכות, אולם ביום ה-42 למחקר עדיין נמשכו חלק מתופעות הלוואי האלו וכמות הנוגדנים בגופם של מקבלי החיסון היתה נמוכה מהממוצע".

לטענת "פונטקה" המסמכים הרשמיים חושפים כי החיסון אינו מותר לשימוש מתחת לגיל 18 ומעל גיל 60, וכן לנשים בהריון או מניקות, בגלל היעדר מחקר מספק.