היד משפיעה על האינטליגנציה?
היד משפיעה על האינטליגנציה?צילום: iStock

השמאליים הם אולי רק 10% מהאוכלוסייה, אבל אתם מן הסתם יש גם לכם כמה חברים שמתקשים להשתמש במספריים רגילות. לכבוד יום השמאליים הבינלאומי שחל היום- ריכזנו עבורכם כל מה שמעניין לגבי שמאליים.

כבר מהבטן של אמא

חוקרים איטלקים עקבו אחרי תנועות עוברים ומצאו שהרבה לפני הלידה- כבר יש לנו יד מועדפת! החוקרים עקבו אחרי צילומי אולטרסאונד רבים וגילו שכבר מגיל 18 שבועות העוברים מעדיפים להזיז יד אחת על פני השנייה. המחקר שנמשך כעשור עקב אחרי הילדים וגילה שלמעלה מ90% מהם גדלו להיות ימניים או שמאליים לפי היד אותה הם הזיזו כבר בבטן של אמא.

זזים לאותו צד כבר בבטן
זזים לאותו צד כבר בבטןצילום: iStock

חכמים יותר?

במשך השנים התפתחו תיאוריות הטוענות ששמאליים חכמים יותר מאשר שאר האוכלוסייה. אחת ההוכחות לעובדה זו היא הכמות הלא פרופורציונלית של נשיאי ארצות הברית שהיו שמאליים, למרות שהשמאליים מהווים בסך הכל 10% מהעולם. מחקרים שבדקו את הדבר לעומק לא מצאו הבדל משמעותי באינטליגנציה בין שתי הקבוצות. ייתכן והצורך של השמאליים להתאים את עצמם לכל המכשירים שמותאמים ליד ימין גרם להם לפתח חשיבה יצירתית שהובילו אותם לבסוף אל לבית הלבן.

כל הפרופסורים שמאליים?
כל הפרופסורים שמאליים?צילום: iStock

גם אצל חיות

למרות שבעבר חשבו שרק לבני האדם יש העדפה לאחת מהידיים- מחקרים מהשנים האחרונות גילו שגם אצל החיות יש דומיננטיות לאחת מהידיים. מכיוון שחיות לא עושות פעולות מורכבות כמו לכתוב קצת קשה יותר למצוא את ההעדפה הזו, אבל אחרי מחקר ממושך גילו שהיא קיימת גם אצל חתולים, ציפורים ואפילו לטאות.

כנף דומיננטית
כנף דומיננטיתצילום: iStock

חתולות ימניות חתולים לא

מספר חוקרים גרמנים הקדישו מחקר שלם ליד החזקה אצל חתולים וגילו שבעוד חתולות הן ימניות לרוב, החתולים הזכרים יהיו בדרך כלל שמאליים. אם אתם רוצים לגלות אם החתול שלכם ימני או שמאלי- פשוט תתנו לו לרדת במדרגות ותראו עם איזו רגל הוא מתחיל לרדת.

חתול ימני?
חתול ימני?צילום: iStock

מה קורה אצל תאומים זהים?

היד המועדפת נקבעת על ידי הגנטיקה של ההורים- אבל לא בדיוק. הסיכוי לשני הורים ימניים להוליד ילד עם העדפה ליד שמאל הוא בערך 10%, כאשר הסיכוי עולה לקצת יותר מ20% כאשר שני ההורים שמאליים. אפילו אצל תאומים זהים היד הדומיננטית הרבה פעמים לא זהה, גם שיש יותר סיכויים לתאומים להיות שמאליים מאשר לשאר האוכלוסייה.

באיזו יד אתה כותב?
באיזו יד אתה כותב?צילום: iStock

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!