חיים סבן
חיים סבןShahar Azran

איש העסקים הישראלי-אמריקני, חיים סבן, טוען כי הוא זה שיצר את הקשר הראשוני עם מנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זאייד, בפגישה ביניהם לפני כשנתיים, באמירויות.

בשיחה עם חדשות 12 הוא מספר את השתלשלות השיחה שהובילה אותנו להכרזה הרשמית על הסכם השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות.

"אמרתי לבן זאייד, אתם עושים את כל מה שאתם עושים עם ישראל מתחת לרדאר, למה שלא תעלו למעלה - מעל הרדאר. הוא הסביר לי כל מיני הסברים ואמר לי 'יום יבוא'", אמר סבן.

סבן שמר על קשר עם מי שהוציא לפועל את ההסכם וקידם אותו - שגריר האמירויות בארה"ב יוסף אל-עוטייבה שהמאמר שפרסם לפני כחודשיים ב"ידיעות אחרונות", היווה הסכמה גלויה לכינון יחסים.

"ישראל ויתרה, לא דחתה, על הסיפוח שבכל מקרה היה חלום בהקיץ", מספר סבן על פרטי ההסכם, "אף אחד לא האמין שזה יקרה. מי שהבטיח, הבטיח מכל מיני סיבות אחרות, אבל זה לא היה קורה בכל מקרה. יש כמובן אספקטים אחרים של ההסכם הזה שאי אפשר לדבר עליהם כרגע, זה הסכם שיבוא בצעדים איטיים".

לדברי סבן, ההתקדמות לקראת ההסכם עצמו הגיעה, כאמור, עם הטור שפרסם אל-עוטייבה בידיעות אחרונות. "כשעבדנו יחד על הכתבה, יוסף התקשר אליי ואמר לי 'אני רוצה לפרסם בוושינגטון פוסט', אמרתי לו תעזוב, תדבר על הישראלים ישר ותגיד להם 'אם אתם לא מספחים, אנחנו נקדם נרמול יחסים', הוא אמר לי תן לי לבדוק, חזר אליי עם תשובה חיובית וזה התחיל את כדור השלג".