ג'ארד קושנר: הצלחנו למנוע את החלת הריבונותהבית הלבן

יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, מי שנחשב לראש צוות השלום של ממשל טראמפ למזרח התיכון, ערך שיחת תדרוך לאחר ההודעה על ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

בתדרוך חזר שוב ושוב על מה שנחשב מבחינתו כהישג המשמעותי ביותר בהסכם.

"יש המון אנשים שרוצים לקבל אפשרות להתפלל במסגד אל אקצה ולא יכלו לעשות זאת עד כה. מעכשיו, הם יוכלו לטוס באופן ישיר מאבו דאבי או דובאי לישראל. יצרנו מציאות שבה המסגד פתוח לכל המוסלמים לתפילה והם גם יכולים להגיע אליו", סיפר קושנר.

לדבריו, "אתם תראו שהקיצוניים והאיראנים ינסו לומר שאל אקצה בסכנה אבל ההישג הגדול שלנו הוא שפתחנו אותו לכל המוסלמים".

"אני חושב שהמצב והאיומים האזוריים גרמו להרבה בכירים לבחון מחדש אם הם צריכים לחכות לפלסטינים או להמשיך להתקדם עם ישראל. המסקנה עבור איחוד האמירויות ומדינות נוספות היתה שעדיף לאפשר לאזרחים שלהן לעשות עסקים בישראל, לשפר את יחסי המסחר והכי חשוב מבחינתנו - לתת לאזרחים שלהם גישה למסגד אל אקצה".

קושנר גם הדגיש כי שתי המדינות עומדות להחליף שגרירים ולפתוח שגרירויות רשמיות. לשאלות בנושא הוא סירב להתחייב על תאריכים, אבל אמר שפתיחת נציגויות בדרג גבוה ומשמעותי תהיה חלק בלתי נפרד מההסכם.

הוא הדגיש כי אחת המטרות המרכזיות היתה לעצור את הסיפוח הישראלי. "ישראל חשבה להחיל את הריבונות הישראלית ואת החוק הישראלי על אזורים שונים ביהודה ושומרון. ברור שאיחוד האמירויות לא היתה מעוניינת בזה והעדיפה להוריד את זה מסדר היום. כשהתחלנו איתם את הדיון אמרנו - אנחנו יכולים לעשות משהו עבורכם, אם תעשו משהו עבורנו".

בשיחה אחרת עם כתבים התגאה קושנר בכך ש''הנשיא טראמפ הצליח לגרום לישראל לשנות את עמדתה ולהסכים לפיתרון של שתי מדינות לשני עמים ובפעם הראשונה בהיסטוריה - גם למפה שגיבשנו לגבי חלוקת השטח העתידית''.