אריה אלדד
אריה אלדדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרופ' אריה אלדד לא הופתע שההסכם עם איחוד האמירויות הוריד את החלת הריבונות מהפרק.

"נתניהו לא היה מעולם מנהיג אידיאולוגי. במקרה הטוב האידיאולוגיה מבית אבא היא משקולות לרגליו, ודאי לא מנוע", אומר אלדד בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "לנתניהו אין חזון של ארץ ישראל השלמה לנגד עיניו, זה לא עניין אותו מהעולם. הוא הרי הפקיד התחייבות בידי נשיא ארה"ב לנסיגה מרמת הגולן, הוא היה מוכן לסגת בימי אובאמה מרוב שטח יהודה ושומרון ונעשה לנו נס שאבו מאזן דחה את ההצעות הללו. נתניהו בעצמו היה מוכן ללכת בלחץ אובמה להקים מדינה פלסטינית על 95% משטחי יהודה ושומרון".

"הוא מנהיג פרגמטי שרואה את ייעודו בשיפור מצבה של מדינת ישראל, אבל אין לו נמל יעד שאליו הוא מפליג, אלא מסתפק בכך שהספינה לא תתרסק. לכן, כשלפני מערכות הבחירות האחרונות הוא אמר ריבונות, זה נאמר כדי לשאוב ולשתות קולות, אבל לא היתה לו באמת כוונה לבצע את הדברים האלה", מוסיף אלדד.

פרופ' אלדד לא קנה את הנאום של נתניהו אחרי פרסום ההסכם. "אתמול הוא השתפך ואמר כביכול שהוא המציא את נושא הריבונות והציל אותו בהסכם עם טראמפ ולכן לכאורה מותר לו להוריד את זה מהשולחן. זה דומה לטיעון של אריאל שרון – בניתי את ההתיישבות – לכן מותר לי לעקור, להרוס ולגרש".

"הטיעון הוא ציני לחלוטין. נתניהו לא המציא את הריבונות, הוא מעולם לא התכוון ליישם אותה. לכן, כשהוא זקוק לאיזה הישג פוליטי בינלאומי במסגרת הלחצים עליו מבית, אז הוא שמח מאוד 'למכור' את הריבונות תמורת הסכם שלום שהוא ממש שמחה גדולה, מחר נעשה עליו מי שברך", עוקץ אלדד.

לדעתו מדובר בעסקה כושלת ואחד הדברים שמעידים על כך היא הצהרה של יועצו וחתנו של הנשיא בנוגע לאפשרות של מוסלמים מכל העולם להגיע למסגד אל-אקצא "קושנר מנסה להפוך את הר הבית למכה חדשה. ערביי ישראל אמנם התייחסו למקום כקדוש ובאו להתפלל שם, אבל מעולם לא היתה תנועת עלייה לרגל מאסיבית של מוסלמים מהעולם להר הבית. תיירים מוסלמים היו מגיעים גם לשם. קושנר מבקש להקים כאן מכה חדשה או נוספת. כמובן שלא שמענו במקביל ציוץ או רחש ביחס לזכות תפילת היהודים בהר הבית, כי זה יקלקל לקושנר ונתניהו".

"אפשר לחשוב שהיתה מלחמה בינינו לאיחוד האמירויות. להיפך, עסקים עושים איתם שנים רבות. עכשיו נוכל לטוס לשם ישירות? שמחת זקנתי", הוא מציין.

האם אנחנו צריכים לסמוך פחות על ממשל טראמפ בעקבות הובלת המהלך? "ממשל טראמפ הוא אכן הכי אוהד למדינת ישראל אבל הוא לא יהיה יותר ציוני מנתניהו. הממשל אמר עשרות פעמים בשנה האחרונה שהריבונות זה עניין ישראלי ואנחנו התעלמנו, כי נתניהו לא רצה בזה. לכן כשהנשיא הידידותי רואה שהריבונות אינה חשובה לנתניהו הוא לא יכריח אותו"