אתר ההרודיון: ארמון המלך קם לתחייה
נושמים תרבות: מיזם משותף של מפעל הפיס, משרד התרבות והספורט ורשות הטבע והגנים

ברשות הטבע והגנים מזמינים את הציבור, מבוגרים וילדים, לביקור גדוש פעילויות בארמון ההרודיון שבגוש עציון.

באתר ההרודיון מתקיים בימים אלו ועד סוף אוגוסט מיזם "נושמים תרבות", מיזם משותף של מפעל הפיס, משרד התרבות והספורט ורשות הטבע והגנים, במסגרתו נערכות הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים. המיזם מספק תעסוקה לכ-960 אמנים במגוון תחומים ולכ-120 מוזיקאים שמופיעים בשבילי הטיול תוך יצירת רצף של אומנים לאורך כל המסלולים כך שלאורן מסלול הטיול ניתן לפגוש בלהטוטנים, שחקנים, אומני קרקס, נגנים ועוד. הפעילות מתקיימת בנוסף להרודיון גם בגן לאומי ציפורי ובגן לאומי יחיעם, ובמספר אתרים נוספים ברחבי הארץ. פרטים מלאים על כך ניתן למצוא באתר רשות הטבע והגנים.

ערן קרוזל, ממונה קהל וקהילה באזור יהודה ושומרון ברשות הטבע והגנים, מציג את האתר ההיסטורי המתעורר לתחייה עם אמני רחוב הממלאים את המקום במשחק, בדרמה, במוזיקה וביצירה.

התלווינו לערן לסיור במתחם ההר לאורך השביל שבין אתר הארמון שבראש ההר לבין עיר הממשל של הורדוס שבתחתיתו, שם אנו מתצפתים אל האמפיתיאטרון ומשם אנו נכנסים יחד עם ערן לחדר שעדיין לא נפתח לקהל, חדרו של הורדוס עצמו שהוכן לקראת הגעתה של אישיות רומית בכירה, מרקוס אגריפה, ידידו ויד ימינו של הורדוס ומקורבו של הקיסר אוגוסטוס.

החדר נמצא בימים אלה בשלבי הכנה לקליטת מבקרים ולהקרנת מיצגים אור קוליים שימחישו את האירועים ההיסטוריים שנכרכו בו. השאיפה היא שבחול המועד סוכות המקום ייפתח לקבלת קהל.

ערן מציג את פרטיו של האמפיתיאטרון והכיסאות השונים בו, כסאות פשוטי העם וכסאותיהם של האח"מים של אותם ימים.

עוד מציג ערן את גרם המדרגות שטרם נפתח למבקרים, וגם הוא בשלבי הכנה. גרם זה מוביל למעבר קשתות נדיר ויפהפה. מכאן הוא ממשיך ולוקח אותנו אל מעבי האדמה שמתחת לארמונו של הורדוס, שם מערכת הובלת המים שלימים שימשה את המצור הרומי.

לצד עמדת השמירה שאוכלסה בחיילים רומים השומרים על חדר הכלא שבו הושמו המורדים, ניתן לראות לוח משחק ששימש את החיילים בשעות השמירה ואולי גם מעבר להן.

מבור המים מעלה אותנו ערן אל הארמון עצמו שם ממתינים שחקנים המדמים את בעלי התפקידים באותה תקופה ועם מעט דמיון אפשר לשחזר את חדרי הארמון, את הגינה ואת אולמות האירועים. ערן מציין בדבריו את תרומת משרד התרבות יחד עם מפעל הפיס שנרתמו להחייאת המקום יחד עם אמנים שקובצו אל המקום מכל רחבי הארץ.

הגן פתוח גם בימי הקורונה תחת כללי התו הסגול. הביקור מתבצע לאחר הרשמה באתר רשות הטבע והגנים.

www.parks.org.il.