ספרים
ספריםpexels

״קריאה היא דלת פתוחה לעולם קסום״. כך אמר הסופר הצרפתי וזוכה פרס נובל לספרות פרנסואה מוריאק.

ואכן, דווקא עכשיו כשנראה כאילו העולם השתגע, זה הזמן לקרוא ספר מופלא שיקח אתכם למקומות רחוקים מנגיף הקורונה ואיומים על בחירות רביעיות.

ישנם ספרים מומלצים רבים בכל העולם, אבל החלטנו לפרגן קצת לתוצרת הארץ ולהתמקד בחמישה ספרים של סופרים ישראלים. אז שבו, תתרווחו והיכונו לצלול לעולמות אחרים.

״משאלה אחת ימינה״ / אשכול נבו

אם היינו צריכים להמליץ על סופר ישראלי אחד, אין ספר שזה היה אשכול נבו. נבו מצליח לתאר במדויק את ההוויה הישראלית, ולגרום לקוראים להתחבר לדמויות שהוא בורא. הספר ״משאלה אחת ימינה״ עוסק בארבעה חברי ילדות שגדלו בחיפה ועברו לתל אביב, ומתאר את השינויים והתהפוכות שעברו במהלך ארבע שנים. המשאלה שלנו? שנבו לא יפסיק לכתוב לעולם.

״סוס אחד נכנס לבר״/ דוד גרוסמן

"אני רוצה שתסתכל עלי. שתראה אותי טוב טוב, ושאחרי זה תגיד לי מה ראית", כך פונה הסטנדאפיסט דובלה ג׳י לשופט בדימוס, אבישי לזר, במהלך הופעת הסטנדאפ שלו בנתניה. הספר ״סוס אחד נכנס לבר״ מתאר את מופע הסטנדאפ של דובלה, בו הוא חושף את סיפור חייו.

במהלך ההופעה דובלה עושה חשבון נפש עם עצמו, והמופע הופך ממשעשע למרגש ונוגע במיוחד.

כמו ספרים מומלצים אחרים של גרוסמן, גם ״סוס אחד נכנס לבר״ זכה לעיבוד בימתי והוצג בתיאטרון הקאמרי.

״התגנבות יחידים״ / יהושע קנז

אולי כבר צפיתם בעיבוד הקולנועי לספר ״התגנבות יחידים״ בכיכובו של עוז זהבי, אבל אנחנו ממליצים לכם לא לוותר על קריאת הספר עליו הוא מבוסס. ״התגנבות יחידים״ מתרחש בשנות החמישים ומספר על קבוצת טירונים בבה״ד 4, כשכל אחד מהם מגיע משכבה סוציו אקונומית ומרקע שונה.

הספר שנכתב בשנות ה-80, היווה פריצת דרך משום שהוא ערער על תדמית הגיבור הצבאי והצבר שאפיינה את ראשית המדינה. במקום זאת, קנז הציג בספר את דמות החייל הפגיע, הרגיש והשבור.

״מלכים ג׳״ / יוכי ברנדס

כולנו למדנו בשיעור תנ״ך על מלכי ישראל שאול, שלמה ודוד, אבל האם מה שמתואר בסיפורי התנ״ך זה באמת מה שקרה לפני אלפי שנה? הספר ״מלכים ג׳״ שכתבה יוכי ברנדס מנסה להציג תיאור חלופי לתקופת שלטונם של מלכי ישראל, מנקודת מבט של הנשים.

כך לדוגמה, בת שבע, אשתו של דוד, מתוארת כאישה מניפולטיבית, שהמציאה את האונס של תמר, זאת בעוד ששלמה המלך מצטייר כמלך נהנתן שלא קשוב לעם. הספר החתרני הזה הגיע לראש רשימת רבי המכר ועורר עם צאתו הרבה מאוד מחלוקת על אופן הצגת סיפורי התנ״ך. אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח - הוא אחד מהספרים המומלצים שכל ישראלי ויהודי חייב לקרוא.

״בת יפתח״ / נעמי רגן

והנה עוד ספר שעוסק בדמות מקראית, אך בעקיפין. בספר המקראי ״שופטים״, מסופר על בת יפתח - בתו של השופט יפתח הגלעדי שנדר נדר נוראי - לעלות את בתו לעולה אם ינצח בקרב. בספר ״בת יפתח״ שכתבה הסופרת החרדית לשעבר, נעמי רגן, מסופר על נדר אחר.

בת שבע הלוי, יפהפייה אמריקאית שגדלה בקליפורניה, נאלצת לקיים את הנדר שאביה העשיר נדר ולהתחתן עם תלמיד חרדי. חלומותיה לטייל בעולם ולהתאהב מתנפצים כשהיא מגיעה לירושלים, ופוגשת את השידוך שלה - גבר נוקשה וקפדן.

האם בת שבע תקריב את חייה כדי לקיים את הנדר של אביה, או שתיאבק להגשים את החלומות שלה? אתם מוזמנים לגלות את התשובה באחד הספרים המומלצים שנכתבו כאן בישראל.