שדולת ארץ ישראל בכנסת מקיימת היום (שני) את כנס היסוד שלה בכנסת ה-23, תחת הכותרת ''ארץ ישראל לא בהמתנה''.

השדולה בראשות ח"כ חיים כץ מהליכוד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מ''ימינה'', החתימה עד היום 43 ח"כים על דף עקרונות שבראשו הדרישה להחלת ריבונות והתנגדות מוחלטת להקמת מדינה פלסטינית ולמסירת שטחים.

בין המצטרפים - ח"כים מהליכוד, ימינה, ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה וכחול לבן.

יו"ר שדולת א"י ויו"ר מרכז הליכוד חיים כץ אמר בפתח הכינוס, "אני מקווה שביחד באמצעות הפעילות של השדולה, נביא להכרה בריבונות על כל שטחי ארץ ישראל. נקבע אבני דרך ונשתדל להיות מדידים".

"אנחנו מחכים הרבה זמן והגיעה העת להוקיר את המתיישבים שבונים את הארץ הזאת. הגיע הזמן לריבונות. כולנו מברכים את ראש הממשלה שהביא שלום תמורת שלום ורוצים שגם יביא ריבונות", הוסיף.

יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר השדולה בעבר, אמר בכינוס, "בשדולה כאן יש חברי כנסת חוצי מפלגות וזה חשוב. אנחנו נמצאים בתקופה של חוסר וודאות ברמה הפוליטית והלאומית ולכן האחידות שלנו חשובה. העובדה שלא הייתה שדולה ופורום כמו השדולה על נושא הריבונות, פגע פגיעה קשה בלהגיע לתוצאה מחייבת".

לדבריו, "ריבונות היא זכותו של עם ישראל ובלתי ניתנת לערעור, ומימוש הזאת היא חובתנו. לא עניין של בחירה. יש לריבונות היבטים רבים ומורכבים, ממדיניות ועד לדבר בשטח ברמת היישובים. אני כיו״ר הכנסת רואה תפקידי כמי שצריך לנהל את הבית באופן ממלכתי אבל אני לא מהאו"ם ואני אסייע לקדם".

יו״ר מועצת ישע דויד אלחייאני אמר למשתתפים, "יש לנו משימה אדירה של החלת הריבונות. המחויבות של חברי הכנסת היא להגיד בשום פנים ואופן שלא ניתן יד להקמת מדינה פלסטינית, לשם הדברים הולכים. אם הח"כים לא יפסיקו לדבר על זה, אנחנו נקבל ריבונות כפי שאנחנו רוצים. רק כך נתניהו יוכל לדבר, לפעול ולהביא את הריבונות".

אלחיאני הוסיף והתייחס לסוגיית המינהל האזרחי והדרישה לסגירתו: "לא נעים לי לעמוד מול אנשי צבא ולהתווכח איתם. צריך להפסיק את הסממן של הכיבוש ולסגור את המינהל האזרחי".

בכינוס יוצגו רשימת צעדים לחיזוק ההתיישבות ולקידום הריבונות והמשילות, בהם החוק לביטול המנהל האזרחי והחוק לקידום הריבונות ולהקמת רשות לשימור שטחי C.

יו"ר השדולה, ח"כ בצלאל סמוטריץ, ציין "שדולת ארץ ישראל זו השדולה הכי גדולה ומשפיעה בכנסת. זכינו והשדולה היתה החלוצה של הבית הזה בהובלת שיח הריבונות. היתרון של ארץ ישראל שמאחד את כולנו. לכל אחד ואחת פה יש את האפשרות להתחבר לקידום ההתיישבות בנגב בגליל ברמת הגולן ויו"ש. שמים את הפוליטיקה בצד ומאחדים כוחות של שרים וח"כים".

לדבריו, "החידוש שלנו בשדולה הזאת הוא שאנחנו מגדירים לעצמנו יעדים ברמה המעשית כדי להצליח, בייחוד דרך השרים ותחומי משרדם. עשינו עבודה מדויקת דרך כל משרדי הממשלה והשר העומד בראשה כדי לראות איך ניתן לייעל את תרומתם להתיישבות".

"כאן בשדולה אנחנו מחתימים כבר היום על מספר חוקים לחיזוק ארץ ישראל", הזכיר סמוטריץ' ופירט:

*נקדם את הצעת חוק הריבונות תוך הקמת רשות לשימור המצב במרחבי שטחי c דרך מנגנון ממשלתי שמבטח את האדמות שלנו ביהודה ושומרון בלי לאפשר השתלטות של גורמים עוינים.

*חוק מרקם חיים. המצב היום שאי אפשר להקים גן ילדים, חשמל ועוד בהתיישבות הצעירה, גורם לעיוות המחויבות שלנו כנבחרי ציבור מול אלפי תושבים שצריכים לקבל שירות כמו כל אזרח במדינה.

אנחנו לא מוותרים על הריבונות. *את המנהל האזרחי יש לסגור במיידי. ההתיישבות הישראלית צריכה לקבל שירות דרך הממשלה שלה ולא אנשי צבא. אין סיבה שיהיה קמ"טים לתחבורה, חלקאות ועוד.
הם בוחרים לכנסת ולכן הממשלה והכנסת צריכים לנהל אותם. הגיע הזמן לתקן אפליה של שנים.

ובנוסף, חוק אגודות שיתופיות שיאפשר ליישובים בנגב ובגליל להרחיב את היישובים ל700 משפחות במקום 400 תוך שמירה על אופי ייחודי של היישובים. עבודה רבה לפנינו. מתחילים".

ראש מועצת השומרון יוסי דגן אמר בכינוס, "אנחנו בהתיישבות מאוד מאוכזבים, מרגישים פגועים בנושא הריבונות. מרגיש ניצול בכל בשנה וחצי האחרונות ויש כאן פספוס גדול. אנחנו נמצאים בימים לא פשוטים בכלל וקשים. הציבור שלנו כעוס ופגוע מהתנהגות נתניהו ומכאן חברי השדולה צריכים להרים את הראש ולהילחם בכל העוז כדי להביא את הריבונות ולהבהיר זאת לראש הממשלה. החוק של האוזר לא ריבונות אבל נכון לשעה זאת."

יו״ר ועדת החוץ והביטחון ח״כ צביקה האוזר מסיעת דרך ארץ-כחול לבן אמר בכינוס, "המאבק על גבולות הארץ חוצה מפלגות ונמשך כבר 100 שנה. חוק יסוד משאל עם אותו הגשתי על יישובי יהודה ושומרון הוא מצוין להתיישבות. מאז החלת הריבונות על רמת הגולן, חמש ממשלות ניהלו מו"מ על החזרת השטח ומה שעלה בחקיקת חוק יסוד משאל עם הובילה אותנו להשארת רמת הגולן בידינו. ראוי שהכנסת תקבע גם לתושבי יהודה ושומרון את חוק זה ולהבטיח את ההתיישבות שלנו."

חה״כ איילת שקד ציינה, "לחברי הטובים והאהובים מהליכוד, תפסיקו למכור לעצמכם ולציבור לוקשים. לא תהיה ריבונות בעידן נתניהו. הוא בחר באמירויות".

ח״כ אופיר סופר תקף ואמר, "יו"ר הכנסת דיבר על כך שבמציאות הפוליטית מרכיבי אי הוודאות גבוהים. לאחר שצפיתי בסרטון של ג'ארד קושנר בו מפורטת הסכמתו של רוה״מ בנימין נתניהו למדינה פלסטינית ולמפת חלוקה- מצאתי שמרכיבי תעתוע הציבור הישראלי גבוהים גם כן. נאחל הצלחה לשדולה שלה תפקיד חשוב בשמירה על שלמות ארץ ישראל".

שר המודיעין אלי כהן אמר, "ההסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות אינו גורע מהמחויבות למימוש הריבונות. תוכנית החלת הריבונות והחוק הישראלי על כל היישובים ביהודה ושומרון היא חוליה נוספת בשרשרת של העם היהודי ומדינת ישראל תמשיך במאמצים לקדם אותה.