אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

נגיף הקורונה נכנס לחיינו בהפתעה, והשפיע עליהם מקצה לקצה - מערכות שלמות היו צריכות להתאים את עצמן במהירות למציאות חדשה בה מפגש חברתי הוא לא מובן מאליו, פגישות עסקים דרך שיחות וידאו הפכו לנורמה, ומסכות מזמן כבר לא שמורות לגיבורי על בלבד.

גם במערכות החינוך וההוראה, היו צריכים לחשוב על דרכים יצירתיות כדי להבין איך ללמד בדרך אחרת לגמרי.

אבל מסתבר שבמדור אחד באגף המודיעין, הקורונה היא לא בעיה שאי אפשר להתמודד איתה. "השינויים שהנגיף יצר הם הזדמנות בשבילנו", פותח רס"ן צ', רמ"ד טכנולוגיות למידה באמ"ן. במשך כמה שנים, יחד עם ענף ההדרכה החילי אליו הוא משתייך, הוא מנסה למצוא פתרון לבעיה שהיום כל העולם מתעסק בה: "איך אפשר ללמוד מרחוק בצורה האפקטיבית ביותר?"

"עד היום אנשים למדו כמו בעידן התעשייתי, באותה הדרך בה למדו אמא ואבא וסבא וסבתא שלהם - אבל זה כבר לא מתאים למאה ה-21", מציין רס"ן צ', "היום אנחנו חיים במציאות שונה לגמרי, כל אחד הוא עולם בפני עצמו - אז למה שהלמידה תישאר 200 שנים אחורה?".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

בענף ההדרכה ומדור טכנולוגיות למידה מפתחים שיטות לימוד חדשות לאגף המודיעין - דרכים שיעזרו לחיילי האגף לקלוט ביעילות חומר מסובך בצורה פשוטה. החל מחדרי בריחה וירטואליים, דרך קורסים שמועברים באמצעות האינטרנט ועד למשחקים לימודיים כמו "פיקולרן" (PikoLearn), שנמצא כעת בפיתוח ומבוסס על משחק הילדות "פיקולו".

המטרה כאן היא לאפשר למשתמשים לבנות פעילויות באופן עצמאי, להעמיק ו'למשחק' את הלמידה. "הגיע הזמן לפתח את החייל כאינדיבידואל - אנחנו מאתגרים את החניכים לצלול אל החומר וללמד את עצמם", מצהיר ראש המדור.

למתבונן מהצד, זה יכול להיראות טיפה מוזר - ללמד חיילים שאמורים לשרת את הצבא במקומות הרגישים ביותר, באמצעות פיקולו ואיקס עיגול? רס"ן צ' ממהר להסביר את ההיגיון שמאחורי: "ברגע שאתה משנה לחיילים את התפיסה בנוגע ללימודים, והופך אותם לאקטיביים ולסקרנים, אתה יכול להיות בטוח שהם יהיו אנשים מודיעין טובים יותר".

"החיילים שמתגייסים היום הם חלק מדור ה-Z. כשהם רוצים למצוא משהו, הם ישר מחפשים אותו בגוגל - גם האנשים המתקדמים ביותר עובדים ככה", מציין רס"ן צ', "ההבנה היא שאנחנו לא יכולים להישאר מאחור. אם לא ננצל את הקידמה ולא נאפשר את הנגישות - נפספס את הדור ואת אנשי המודיעין".

בהקמתו, המדור עבד באופן נקודתי על פרויקטים מקומיים בחיל. "לאט לאט, יחד עם הדרג הפיקודי, עבודת המדור הוכיחה את עצמה והתחלנו לקבל פניות מהמון גורמים", רס"ן צ' משחזר. הדרך לפיתוח פרויקט ארוכה - חיילי המדור לומדים כל נושא לעומקו ומנתחים אותו, במטרה למצוא את הדרך הנוחה והאפקטיבית ביותר להעביר את הידע הלאה.

"החומר יכול להיות גנרי וקשה מאוד להבנה, אבל אנחנו מתחילים לפשט אותו בהדרגתיות. אנחנו יכולים לקבל ספרים שלמים של טקסטים משמימים, ואחרי עבודה קשה להפוך אותם לסרטונים קצרים וקולעים".

לאחר שהם מפשטים את החומר, עוברים חיילי המדור לחלק יצירתי במיוחד - מציאת המתודה. חדרי בריחה, משחקים אינטראקטיביים וסרטונים מדמי מציאות, הם רק חלק קטן מהדרכים בהן הם ממציאים את עצמם בכול פעם בחדש.

את התכנים הרבים שיצר המדור לאורך הזמן, ריכזו בקמפוס דיגיטלי בשם MOOC, אליו יכולים להיכנס חיילי האגף וללמוד מגוון שיעורים בתחום העיסוק שלהם, בשילוב עם עוד תכני העשרה רבים. בעתיד, כך שואף רמ"ד טכנולוגיות הלמידה, המתגייסים לחיל יתחילו ללמוד בקמפוס דיגיטלי טכנולוגי עוד לפני הגיוס - והוא ילווה אותם עד אחרי השחרור.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

השד לא כזה נורא

במרץ האחרון, כשהתרבו מקרי ההידבקות בנגיף, הוחלט בצה"ל על שורת מגבלות שהשפיעו על התפקוד של החילות השונים - והם לא פסחו גם על אגף המודיעין. "התחילו לקצר הכשרות, אנשים נשלחו לבידוד. אבל מה עושים כשצריך לקיים שגרת חיים תקינה? הרי חייבים להמשיך להכשיר חיילים", מעיד רס"ן צ' על האתגר מולו היה צריך להתמודד.

גם את עבודת המדור, נגיף הקורונה הגביל. "התחלקנו לקבוצות, ופתאום היינו צריכים להבין איך מתאימים את עצמנו למציאות החדשה שנכפתה עלינו", הוא מספר. למרות הכול, נדמה שדווקא האילוצים החדשים נטעו בו את ההבנה שאפשר גם להשתפר במסגרתם, ושאולי הנגיף הביא עימו הזדמנות לשנות הרגלים ישנים בחיינו: "פתאום שינויים שהובלנו בשנים האחרונות הפכו להכרחיים מתמיד, כאלו שיש להנחיל ברמת הכלל".

"מהר מאוד התעורר צורך במציאת פתרונות מהירים. בענף ההדרכה לקחו את העניין בשתי ידיים, ותוך זמן קצר התחלתי להעביר הרצאות לכל מובילי תחומי הלמידה באמ"ן - הרצאות שמסבירות איך להעביר שיעורים מתוקשבים וימי עיון על קמפוס הלמידה המקוון", מפרט רמ"ד טכנולוגיות למידה, "ככל שהתקדמו השבועות, הבנו שהשד לא כזה נורא כמו שחשבנו. הוא יצר הזדמנויות חדשות לכולם, וגם בעולם האזרחי והאישי. כל אחד היה יכול לקחת את זה למקום שלו ולהשתדרג בהתאם".

במהרה פתחו אנשי המדור, יחד עם יחידות וענפים שונים, בעבודה שלא חשבו שיתעסקו בה בעצימות גבוהה כל כך. "העברנו הרצאות מקוונות רבות והתאמנו אין ספור קורסים למציאות החדשה. אך היה גם צורך בפתרון גדול יותר - ולכן החלטנו לכתוב את הטיפים הטובים ביותר ללמידה מקוונת", הוא מצהיר.

הטיפים אוגדו לכדי מסמך המרכז את כל הידע על הוראה מרחוק שרכשו רס"ן צ' והמדור שלו לאורך השנים, ומזקק אותם לכדי חמישה סעיפים בלבד. "גם במצב הקיים שנקלענו אליו אנחנו יכולים לעשות את הטוב ביותר, ולגרום ללמידה להיות אפקטיבית ומשמעותית", מוסיף ראש המדור, "אנחנו יכולים לנצל את המצב לטובתנו, ולהשתמש ברשת ובכלים הקיימים בידינו כדי לשנות את אופן הלמידה לחלוטין".

גם תוכניות פורצות דרך מהעולם האזרחי נכנסו במסמך הטיפים שמגובה במחקר ארוך שנים. "כיתה הפוכה" היא רק דוגמה למיזם אחד שמשנה את כל תפיסת הלמידה. מטרתו להעצים את יכולות החניך ללמוד חומר באופן עצמאי, כך שבשיעור הפרונטלי - בין אם דרך שיחת וידאו ובין אם פנים מול פנים - תוכל הקבוצה להתקדם הלאה אל חומר מורכב יותר בצורה היעילה ביותר.

"הטיפים ממש לא מיועדים רק לאגף המודיעין", מבהיר רס"ן צ', "כל מערכת חינוך יכולה להשתמש בהם ולהתאים אותם לצורת הלימוד שלה". לא מדובר רק בהמלצות טכניות, כמו שימוש בעזרים ויזואליים - המסמך מתמקד בעיקרו בתקשורת הבין אישית, ובדרכים בהן אפשר ליצור תחושת שייכות וחום אנושי גם דרך המסך הקר. "אנחנו מודעים לעובדה שאין תחליף לתקשורת של פנים מול פנים, אבל אנחנו יכולים לדמות את זה - ועם קצת תשומת לב, זה עובד".

נקווה שבמהרה הקורונה תחלוף, אך ההשפעות שלה כנראה יישארו איתנו עוד זמן רב. בין כל ההשלכות השליליות שהביא איתו הנגיף, הבריאותיות והכלכליות - יש מי שמאמין שנוכל להפיק מהתקופה הזו גם דברים טובים. "אנחנו יכולים ליצור היום שינויים, שיהפכו לנורמות - והן יוכלו לשפר משמעותית את הרגלי הלמידה", מסכם רס"ן צ'.

5 הטיפים של אגף המודיעין ללמידה מרחוק

ניסוי כלים:

לפני תחילת השיעור ודאו שאתם והלומדים בקיאים במערכות בהן תתבצע הלמידה.

מדריכים: הפעלת שיעור מצולם, שיתוף מסך, העלאת תכנים והצגתם ועוד.

חניכים: הגשת מטלה ריקה (כדי לוודא שיודעים כיצד להגיש מטלה כראוי), שיתוף מסך, פתיחת מיקרופון, פרסום פוסט הצגה עצמית ועוד.

ממש לא מדובר רק בעניין טכני! כשיש ללומד ביטחון בפלטפורמה בה הוא משתמש - כך הוא רגוע יותר ופנוי ללמידה.

מודל "הכיתה ההפוכה":

שימו את הלומד במרכז. ככל שהוא יתנסה יותר, יהיה פעיל יותר ויאתגר את עצמו - כל תהליך הלמידה יהיה אפקטיבי יותר. אם הלומד ילמד את החומר הפשוט יותר ויתנסה בו בעצמו - כך השיעור יוכל לעסוק בתכנים עמוקים ומורכבים יותר, ויתמקד בשאלות ובטעויות נפוצות.

תנו דגש ללמידה עצמאית - תפקיד המדריך הוא לתווך את הידע, להכווין וללוות בתהליך הלמידה ולוודא שהלומד נמצא "במסלול".

בעזרת מודל "הכיתה ההפוכה" הלומד יפתח תחושת מסוגלות גבוהה, עצמאות בלמידה ויכולת להתמודד עם בעיות מורכבות.

תקשורת:

יצירת אכפתיות ומחויבות ללמידה היא אתגר לא פשוט דרך המסך. לכן, חשוב לתקשר עם הלומדים ולעודד אותם לעשות זאת גם בינם לבין עצמם. שימו לב שהתקשורת צריכה להיות טבעית ככל הניתן (וידאו), קצרה וממוקדת.

מספר דרכים שכדאי לאמץ:

הקליטו סרטונים קצרים: כדאי בכול פתיחת וסגירת יום - מה למדנו היום? מה נלמד מחר? מה התחדש במהלך היום?

הרבו במתן משוב: קטן ככל שיהיה (אפילו סמיילי), שיחות אישיות, משובים כתובים ומוקלטים ועוד.

עודדו שיתוף פעולה: עבודה בקבוצות או עבודות משותפות להגשה, מסייעות במתן תחושת אחריות ובונות קשרים אישיים בין הלומדים.

שימוש בקיים:

אם אין לכם זמן לעבד את התכנים ולהתאים אותם ללמידה מרחוק, התחילו בחומר הקיים כדי לתת ללומדים שכבת בסיס עליה ייבנו שכבות נוספות.

נצלו בחוכמה את האינטרנט! חומרי למידה רבים יכולים להיות זמינים במגוון אפליקציות ברחבי האינטרנט: שאלונים, מצגות ומשחקים.

תוכלו גם לייעל את הלמידה באמצעות מבחנים אמריקאיים לבדיקה אוטומטית, קישורים לכתבות ולמאמרים, שימוש בסרטוני YouTube ועוד.

יצירת מסגרת:

הגדירו ללומדים מראש את היקף החומר הנלמד יחד עם כמות הזמן שיוקצה לו. הקפידו על הנגשת החומרים הנדרשים בלבד. חומרי העשרה הם מומלצים, אבל אל תתנו להם להסיח את דעתם של הלומדים ולהפריע לתהליך הלמידה.

לוח הזמנים הוא חשוב - גם אחד שמתעדכן במהלך התהליך וגם אחד מוגדר מראש, שחשוב להנגיש ללומדים.

לקראת כל שיעור הגדירו זמן הכנה, בו יוכלו הלומדים לעבור על החומר ולפתוח מצגות, סרטונים ועזרים לפני שהשיעור מתחיל.

הקליטו את כלל השיעורים (עד 45 דקות לכל היותר), ותנו ללומדים גישה אליהם לאחר תום השיעור.

הגדירו במדויק את כמות המטלות הנדרשות בכול חלק בלמידה, יחד עם הגדרת ציפיות לכל אחת ותאריכי היעד להגשה, לבדיקה ולמתן המשוב.

פתחו את המצלמה לכמה שעות קבועות, בהן תוכלו "לקבל קהל". הלומדים יוכלו להתייעץ ולקבל מענה לשאלות שלהם.