יד חזקה לא גודעים

פרויקטים רבים המיועדים לנוער הציעו סוגי לימוד יומיים במגוון דרכים וצורות. הנוער שלנו עבר הכל. אבל ברמב"ם יש משהו אחר.

הרב עותניאל מנצור , כ"ז באב תש"פ

הרב עותניאל מנצור
הרב עותניאל מנצור
צילום: באדיבות המצולם

זכיתי בשנים האחרונות להיחשף ללימוד הרמב"ם היומי, מהצד ה'מלמד'. כן, 'מלמד' בגרשיים, כי את הרמב"ם אי אפשר באמת ללמד אחרים, אלא פשוט ללמוד אותו שוב, ושוב ושוב. בכל לימוד מחודש אני מגלה עוד רבדים, עוד פירושים, עוד קשרים לחיי היומיום שלי או של תלמידי.

לימוד הרמב"ם היומי הוא לימוד מיוחד. פרויקטים רבים המיועדים לנוער הציעו סוגי לימוד יומיים במגוון דרכים וצורות. הלכה יומית או משנה יומית יחד עם סיפור יומי ומוסר השכל – הנוער שלנו עבר הכל. אבל ברמב"ם יש משהו אחר.

הרמב"ם עושה לנו סדר. בספריו השונים עובר הרמב"ם נושא נושא, ומנגיש לנו את המקורות, הדיונים ההלכתיים, הפלפולים עד להלכה הסופית שנפסקה למעשה. מה שמיוחד עוד יותר, שהרמב"ם לא מתמקד בהלכות מסוימות בלבד. הרמב"ם עובר על הכל.

והכל – זה הכל. הרמב"ם מקיף את כל התורה שבעל פה, פורט אותה עבורנו לפרוטות פרוטות, הלכות הלכות. בסבב הלימוד, הנמשך פחות משלוש שנים, זוכה התלמיד לעבור על כל 'משנה תורה' לרמב"ם וכך להכיר את ההלכות כולן.

תלמידי החמ"ד נחשפים באמצעות הלימוד היומי לנושאים הלכתיים המקיפים את כל תחומי החיים, החל מהלכות לימוד תורה ועד דיני ממונות, הלכות כשרות והלכות תפילה, הלכות שבת והלכות מלכים ומלחמות. כבר אמרנו שהרמב"ם עובר על הכל?

מלבד תחומי הלימוד המגוונים והרחבים, נחשפים התלמידים גם למושגים רבים אותם מזכיר הרמב"ם בחיבוריו. תלמיד כיתה ז' שנתקל סוגיות ומושגים הלכתיים בלימוד הרמב"ם היומי, יקל עליו להבין ולהתחבר ללימוד הגמרא בשנים הבאות. הוא כבר מכיר את המושגים ו'הלמעישה', והוא כבר שוחה בחומר.

לימוד הרמב"ם היומי מהווה גשר. גשר בין ראשית הפסיקה ההלכתית, למנהגים היום, גשר המחבר בין מציאות העבר לחלומות העתיד, באמצעות הלכות הקשורות לבית המקדש ולמלכי ישראל. גשר המחבר את התלמיד לעולם הן לעולם הרוח היהודי והן לעולם ההלכה.

לימוד הרמב"ם היומי הוא זכות, זכות שחובה עלינו לדאוג להמשכיותה, ולו בשביל אותם תלמידים המוותרים על שעות ההפסקה שלהם, מגיעים מוקדם יותר לבית הספר, מצמצמים את זמן האכילה שלהם – וכל זאת בשביל כמה דק' נוספות של לימוד, של חיבור. של הבנה שאנחנו חלק ממשהו גדול.

ולו בשביל לראות את האור בעיניים של תלמיד ש'ירד לו האסימון' איך ההלכה מתחברת בדיוק לשלב בוא הוא נמצא עכשיו. ולו בשביל תלמיד תיכון, שבאמצע סוגיה במסכת ברכות נזכר בהתלהבות שלימוד הרמב"ם היומי שנתיים קודם עסק בנושאים הלכתיים קשורים. ולו בשביל דור העתיד שלנו, הנוער, שיזכו לעבור על כל ההלכות כולן ולהיות חלק מתמונה רחבה הרבה יותר.

הכותב הוא מנהל חטיבת הביניים 'חץ' נווה הרצוג