בואנוס איירס - ארגנטינה
בואנוס איירס - ארגנטינהצילום: רויטרס

ממשיך גל התעניינות יהודי הגולה בעליה לארץ: עליה של עשרות אחוזים בפתיחת תיקי-עליה בסוכנות היהודית ע"י יהודי אמריקה הלטינית (אמל"ט).

21% עליה בחודש מאי האחרון, 50% בחודש יולי ו-115% בחודש יוני. היום (שני) דנה וועדת העלייה והקליטה בנושא, ויו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) ציין כי בשבוע שעבר הגיעו ממקסיקו 50 עולים חדשים וכ-150 בוגרי תנועת הנוער הציוני במסגרת תכנית "מסע" של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית.

לדבריו, הקהילה במקסיקו, כ-45,000 איש, היא השלישית בגודלה במרכז אמריקה, אחרי ארגנטינה (200.000) וברזיל (95,000) ונחשבת מאורגנת מאוד, עם קשרים טובים עם מדינת ישראל. בעוד ששיעור ההתבוללות במדינות דרום אמריקה עומד על מעל ל- 50%, במקסיקו, אחוז ההתבוללות - 10%.

ביטן ציין כי חשש עולי אמל"ט נובע מהיעדר שליטה בשפה העברית, קשיים במציאת פרנסה, פערים תרבותיים, חשש מירידה ברמת חיים וקושי במציאת דיור הולם. כמו כן קיים חשש גדול, בעיקר במקסיקו, לאבד את תחושת הקהילתיות. "בקורונה - ישראל הפכה ליעד. כאן ניתן לקיים חיים יהודיים מלאים ללא חשש (סיבות לעליה מברזיל ומקסיקו) וישראל ידועה בחינוך טוב לילדים וחינוך אקדמאי איכותי לצעירים". בחמש השנים האחרונות עלו מאמל"ט 8,400 עולים חדשים, בעיקר מארגנטינה וברזיל, אך לדברי ביטן זהו מספר נמוך – יחסית לפוטנציאל, וקרא לסוכנות להגביר את פעילות העליה.

כמו-כן ביקש ביטן להגדיל את כמות השליחים לשנת-שירות בארצות אלו, ולהשקיע בהכשרת-מורים. ביטן ציין כי רוב יהודי ארגנטינה במעמד הביניים, בעיקר סוחרים, אך עקב המשברים הכלכליים הגדולים במדינה, ירדו רבים מנכסיהם, ומשבר הקורונה הוסיף - עד כי ישנו חשש אמיתי מפני קריסת יכולת הקהילה לעמוד במשבר הנוכחי. בנוסף, שיעור ההתבוללות עומד על כ-55% נישואי תערובת.

יוזם הדיון, יוסי טייב (ש"ס) הציע לוועדה לאמץ את התשתית הווירטואלית לחיזוק הזהות היהודית והציונית בקהילות בדרום אמריקה. "אני מצפה לשיתוף פעולה של כלל הגורמים כהסתדרות הציונית, הסוכנות ומשרדי הקליטה והתפוצות - כלפי כלל קהילות אלו. הניסיון הוכיח ששיתוף פעולה זה הוא רכיב מרכזי לעידוד עליה לישראל".

חיים-מאיר כהן, המשנה לראש עיריית ירושלים, יליד אורוגואי ובשנים האחרונות מלמד במקסיקו, סיפר כי בגלל המצב הפוליטי רבים מהיהודים מבקשים לעלות לארץ, ויש לעודד זאת – ולהפחית חשש העולים ממציאת עבודה וחינוך הילדים.

סרחיו גולדשטיין, מנהל קשרי הקהילה באמל"ט בסוכנות, סיפר על סגר כמעט מלא באמריקה הלטינית, כולל בתי הספר ובתי הכנסת, שגורם לפגיעה בחינוך ובקהילתיות, וסגר כלכלי מלא שפוגע בהכנסות של רבים מהיהודים המתפרנסים כסוחרים. "יהדות זה קהילה, ביחד – ופתאום כל אחד בביתו. הסוכנות הקימה קרן של 10 מיליון דולר להחזקת הקהילות, מתוכם 4 מיליון הגיעו לקהילות באמל"ט. יש חשש אמיתי בקהילות מקסיקו, ברזיל וארגנטינה מההמשך". לדבריו, תכנית "מסע" היא נכס שלא-יתואר לצעירי הקהילה, אך הוא הזהיר מהתגברות ההתבוללות מהיעדר אנטישמיות ויוקר החינוך היהודי.

מאיר לב, יו"ר ארגון עולי אמריקה הלטינית, סיפר על ליווי משפחות עולים צעירות, אך הציג את בעיית היעדר הפעילות לנוער וילדים אחה"צ ופעילות תנועות-הנוער בארצות אמל"ט, "יש רוב יהודי המנותק מהעם היהודי, ויש להשקיע בהם לחזק את הקשר שלהם בזהות היהודית שלהם". חגי אליצור, סמנכ"ל משרד התפוצות, ציין כי דווקא במדינות אמל"ט אחוז גבוה יחסית משתתף בפעילות תנועות-הנוער, וודאי ביחס לצפון-אמריקה, וסיפר על הכנת תכניות לימודים ומערכי שיעור לבתי ספר בארצות אלו, בהיקף של 5 מיליון ₪.

לדברי הרב עמרם אניג'ר, רב קהילה במקסיקו, "חובה להקים קהילה וירטואלית, כי כל הצעירים נמצאים במחשב ואנו מעבירים בו תוכן יהודי וישראלי חינמי למדינות דרום-אמריקה. אנו מפעילים בנוסף ערוץ ילדים, ומעודדים עליה, ציונות וזהות יהודית, ופועלים נגד התבוללות. דווקא בעידן הקורונה אנו אפיק התקשורת היהודי היחיד". הוא הזהיר מירידת העולים מאמל"ט מישראל בגלל חוסר התאקלמותם.