ראשי משרד הבריאות בתדרוך
ראשי משרד הבריאות בתדרוךצילום: אייל בסון

ראשי משרד הבריאות קיימו הערב (שני) תדרוך מיוחד בעקבות פתיחת השמיים לתיירים ישראלים והסבירו כיצד תתצבע היציאה והחזרה לישראל.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי ציין כי מדובר אך ורק במתווה עבור ישראלים המעוניינים לצאת לחו"ל, אך עדיין לא לגבי תיירות זרה נכנסת.

"אנחנו בדיונים כיצד לפתוח את השמיים גם לתיירים בתנאים שמתאימים לתקופת החיים בצל הקורונה. הדבר הזה עדיין לא הושלם. אנחנו מקווים להשלים את הדיון הזה עם שר התיירות", אמר.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל, הסביר כיצד יש להתכונן לנסיעה לחו"ל בתקופת הקורונה. "בשלב הראשון כשמתכננים נסיעה, בודקים באתר משרד הבריאות מה רשימת המדינות הירוקות - רשימה שתתעדכן אחת לשבועיים. במידה ומתכננים לנסוע למדינה ירוקה - צריך לבדוק מה אותה מדינה דורשת דרך סוכני נסיעות או משרד החוץ. האם צריך לעשות בדיקה, האם המדינה דורשת בידוד והאם היא מרשה לישראלים להיכנס אליה".

"לפני הטיסה, צריך למלא הצהרת בריאות שבלעדיה אי אפשר לעלות למטוס, זה נמצא באתר משרד הבריאות.במידה וצריך בדיקה, צריך לערוך כזו בהתאם למה שדורשת המדינה. אי אפשר יהיה להיכנס לשער היוצאים מנתב"ג בלי להראות כרטיס טיסה. כשרוצים לחזור ממדינת היעד - צריך למלא שוב הצהרת בריאות שבה תצהירו שלא חליתם ובאילו מקומות ביקרתם בזמן השהות שלכם בחו"ל - ואז כשמגיעים לארץ לא צריך להיכנס לבידוד", הוסיף גרוטו.

הוא ציין כי אין כוונה, בינתיים, לערוך בדיקות קורונה בנתב"ג. "נכון להיום, אנחנו לא דורשים לעבור בדיקת קורונה בשדה התעופה, כפי שנוהגות מדינות רבות.אם מישהו נדבק במטוס לא נראה את זה כשהוא נכנס לארץ. נתב"ג פרסם מכרז למעבדת בדיקות ויכול להיות שנשתמש בכלי הזה בהמשך. בשלב זה אנו לא דורשים בדיקות למי שמגיע ממדינות ירוקות".

ד"ר אשי שלמון, ראש המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ציין כי לפני העלייה למטוס יצטרכו הנוסעים למלא הצהרת בריאות וכי מילוי שקרי שלה עלול להוביל לנקיטת צעדים משמעותיים. "נפעל בכלים פליליים כנגד מי שייתן תצהיר שקר".

שלמון נשאל על הטיסות הרבות לאומן מדי שנה וענה כי "עמדתנו היא שהטיסות לאומן לא יכולות להתקיים במתכונתם הרגילה ואנו מנהלים שיח מול ממשלת אוקראינה".