מסגד אל אקצא
מסגד אל אקצאPhoto by Haytham Shtayeh/Flash90

האם יכול לקרות מצב בו רב יהודי, בכיר ככל שיהיה, יוציא פסק הלכה המנוגד ליהדות? מה יהיה גורלו של אותו רב? ומה נאמר במידה ואותו רב עושה זאת מסיבות פוליטיות שאינן הלכתיות כלל וכלל?

אז זה בדיוק מה שהתרחש בעולם המוסלמי.

המופתי של ירושלים, מוחמד חוסיין, קרא והזכיר פתוא (פסק הלכה מוסלמי) שפסק בשנת 2012 כי ביקור ותפילה במסגד אל-אקצא ייאסר במסגרת נורמליזציה של מדינת ישראל עם העולם הערבי. על פי פתוא זו, גם לעבדאללה מלך ירדן או לא-סיסי נשיא מצרים, הכניסה למתחם המקודש אסורה בשל פסק הלכה שהוציא פקיד פלסטיני.

אכן כך. המופתי של ירושלים הינו תפקיד פקידותי בכיר ביותר – אולם הוא היה ונותר פקידותי כבר מימי השלטון העות'מאני. המופתי המפורסם ביותר, חאג' אמין אל חוסייני. ששיתף פעולה עם המשטר הנאצי וסייע בהשמדת יהודים, היה אמנם ממשפחת אצולה ירושלמית, אבל מינויו למופתי נעשה בידי הבריטים בעיקר בשל רצונם של הבריטים לתמוך במשפחת אל-חוסייני. המופתי בימינו, מוחמד חוסיין מונה על ידי נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בשנת 2006 לאחר שהדיח את קודמו בתפקיד, עכרמה צברי שמונה לתפקיד על ידי זוכה פרס נובל לשלום, יאסר ערפאת.

העובדה כי המשרה הינה פקידותית גרידא, אשר אינה תלויה בהשכלתו ההלכתית של המופתי, הופכת את המופתי ללא יותר מאשר כלי הלכתי בידיו של השלטון הדיקטטורי ברשות הפלסטינית אשר לא אחת מביע עמדות של ההנהגה הפלסטינית באסמכתא דתית-מוסלמית.

בהתאם לכך, המופתי היום, שמונה כאמור ב-2006, טוען כי הכותל המערבי (אל-בוראק לדבריו) הינו חלק בלתי נפרד מאדמות הקדש מוסלמי ואין ליהדות שום זכות בו. כמו כן אישר את פיגועי ההתאבדות כחלק מהמאבק בציונים וחוזר השכם והערב כי מדינת ישראל הריבונית שואפת להרוס את המבנים המוסלמים בהר הבית.

"פולמוס המגנומטרים" שאירע ב-2017 אירע כזכור עם הצבת גלאֵי מתכות בכניסה להר הבית. המופתי הוציא פתוא האוסרת על המוסלמים לקיים תפילה בהר כל עוד גלאֵי המתכות מוצבים שם. האם יש קשר להלכה המוסלמית? האם הנביא מוחמד דיבר על מגנומטרים כשהטיף במדבריות ערב?

בראיון שנתן אמש לטלוויזיה הפלסטינית, חזר והזכיר המופתי את הפתווא שהוציא ב-2012 בו פסק כי הכניסה להר הבית (כידוע שטח ריבוני של מדינת ישראל) איננה תלוית אירועים פוליטים כמו "נורמליזציה" עם האויב הציוני, ולכן לתושבי האמירויות המוסלמים אין את הזכות להיכנס ולשאת תפילה במתחם הר הבית. פתוא זו, נוגדת לחלוטין את הדת המוסלמית האוסרת איסור חמור על הגבלה של מוסלמים מלהתפלל במסגד כלשהו. הקוראן בכבודו ובעצמו מזכיר את רשעותם של בני קורייש במכה שאסרו על מוסלמים מלהתפלל במסגד – וכעת המופתי של ירושלים נוהג בצורה דומה.

הלכה זו של המופתי של ירושלים מעידה לנו יותר מכל כי כוחה של הפוליטיקה הפלסטינית חזק יותר מדבריו של מוחמד בקוראן עצמו שם נאמר "מה עומד לזכותם [של בני מכה] ומונע בעד אללה מלעניש אותם, בעודם מונעים אנשים מלבוא את המסגד הקדוש" (קוראן, סורה 8:34).

(הכותב הוא תחקירן עמותת פורום קדם למזרחנות והסברה)