ח"כ קרן ברק
ח"כ קרן ברקצילום: יוסי צווקר

חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד ממשיכה בקידום הצעת החוק שתגדיר אלימות כלכלית כאלימות לכל דבר ועניין.

שוחחנו איתה על שאלות העולות מהמגמה אליה מובילה ההצעה שעברה אתמול בהצבעה טרומית וזוכה לתמיכה רחבה בכנסת.

את השוואת סוגי האלימות רואה חברת הכנסת ברק כ"תיקון עוול היסטורי שאמור היה להיות מחוקק לפני הרבה שנים". באשר להתקדמות החקיקה היא מציינת כי הוגשה הצעה זהה לזו שלה על ידי משרד המשפטים, מה שצפוי לקצר מאוד את תהליכי החקיקה.

עיקרה של הצעת החוק היא ראייתה של אלימות כלכלית כלפי בן הזוג כעוולה לכל דבר, כולל עוולה אזרחית ומתן אפשרות לתביעת פיצוי כללי. "אלימות כלכלית היא כלי נוסף של שליטה של בן הזוג עם אלימות אחרת", מציינת ח"כ ברק הקובעת כי סוג זה של אלימות מלווה בדרך כלל במאפייני אלימות אחרים. "לעיתים זה מגיע לכדי הרעבה של ממש, התניית מתן תקציב בהתנהגות וכו'. הצעת החוק נותנת כלים של צווי הרחקה והפסקת האלימות הזו וגם פיצוי כעוולה אזרחית. כשבן הזוג משתחרר מהקשר הוא יוכל לתבוע פיצויים כלכליים על התקופה שעבר את ההתעללות הזו ולקבל פיצוי כספי".

לדבריה של חברת הכנסת ברק היכולת לתבוע פיצוי מעמידה את הצד נפגע האלימות וההתעללות במעמד של כוח והדבר מהווה בין השאר גם שלב בשיקום. "כשיהיו התביעות הראשונות, המתעללים יחשבו טוב לפני שהם נוקטים בסוג כזה של התעללות והדבר יימנע מלכתחילה".

באשר לניסיון לתת אומדן לממדי התופעה, אומרת ברק כי למעשה אין אומדן לממדי התופעה משום שהיא חוצה מגזרים ומעמדות, "לא יודעים מה קורה אצל השכנים", וחשאיות האלימות הכלכלית מונעת את האפשרות לקבוע את היקפיה של התופעה.

באשר לעמדת המתנגדים להצעת החוק שלה, הזכרנו את הטענה לפיה החוק החדש יהפוך כלי ניגוח והתנצחות בוויכוחים כלכליים פשוטים בין בני זוג שהאחד מבקש לצמצם הוצאות והאחר לפזר. לדבריה מתנגדי החוק לוקחים את הדברים לדרגת האבסורד, כלשונה.

"אנחנו לא משקיעים זמן בכתיבת חוקים כדי שהשיח יהיה אם הגבר נתן או לא את כרטיס האשראי לשופינג", אומרת ברק ומגדירה את מתנגדי החוק בתואנה שכזו כ"מכחישי הטרור הזה".

"שמעתי עשרות סיפורים של נשים נורמאטיביות שכאשר הדלת נסגרת הן עוברות התעללות. לפעמים יש מנעול על המקרר. זה ממש סיפורים של שבוי ושובה. כמעט כל אחד יודע להבדיל בין ויכוח כלכלי לבין התעמרות ואלימות כלכליים".

עם זאת היא מציינת כי החוק יבוא לכדי זיקוק בדיוני הועדה לפני ההצבעות האחרונות, ואז גם תישמענה טענות המתנגדים. "כשנגיע לדיונים בוועדה יישמעו הקולות מכל הכיוונים ונדייק את זה. בוועדה מגיעים לכל שלל האפשרויות שהחוק יכול לגעת בהן, לא רוצים לטעות וחושבים על כל האופציות ומגיעים לניסוח המדויק". להערכתה חשש אמתי שכזה אינו קיים.