ההפגנה מול התאגיד ''כאן''
ההפגנה מול התאגיד ''כאן''צילום: הודיה קלמן /TPS

במשרד החינוך מתנערים הבוקר (רביעי) ממכתבה של יו"ר המזכירות הפדגוגית מירי שליסל המסביר מדוע תכני ''היהודים באים'' מופיעים עדיין באתר התנ''ך של משרד החינוך.

''משרד החינוך מבהיר כי המכתב מטעמה של יו"ר המזכירות הפדגוגית מירי שליסל והתוכן שבו מייצגים את עמדתה בלבד ולא הובאו בפני השר והמנכ"ל, ולפיכך לא קיבלו את אישורם", נכתב בהודעת המשרד.

שליסל ציינה במכתבה כי קטעים מהסדרה ''היהודים באים'' מופיעים באתר התנ"ך בחינוך הממלכתי של משרד החינוך בשל העובדה ש"סאטירה היא כלי חינוכי המעורר לחשיבה וביקורת ומתחבר לעולמם של התלמידים.

"עקרונות אלו באים לידי ביטוי באתר תנ"ך ממלכתי, בהתאם לנכתב במבוא לתכנית הלימודים בתנ"ך: 'השאיפה היא שהתלמיד יהיה מעוניין לבחון את ספר התנ"ך ולהעמיק בסיפוריו ובמסריו, ואף ימצא שחלק מלבטיו מקבילים ללבטי הגיבורים בתנ"ך, ולדילמות הקשורות לחיי הפרט והחברה בישראל כיום'. מתוך תפיסה זו נבחרו מספר סרטונים איכותיים, שמאפשרים לתלמיד בחינוך הממלכתי לגלות עניין בסיפורי התנ"ך ולהזדהות ו/או לבקר את גיבוריו''.

לטענת שליסל, ''הסרטונים שמופיעים באתר נבחרו בקפידה ונועדו להעלות דיונים חשובים בכיתה (ללא פגיעה או ביזוי של התנ"ך) - כגון הדיון על ההוגנות של האל במעשיו ביחס לאיוב - דיון שעולה הן מתוך מערכון של 'היהודים באים' והן מתוך פרשנים מסורתיים שונים. הנושאים הללו הם לגיטימיים וחיוניים בהוראת התנ"ך בחינוך הממלכתי. סרטונים נוספים מן הסדרה המופיעים באתר עוסקים באליהו, ביונה ובדוד וגולית והם בעינינו ראויים ומתאימים".

בסיום המכתב ששלחה יו"ר המזכירות הפדגוגית שליסל למנכ''ל האיחוד הלאומי יהודה ולד, נכתב כי "לפיכך אין בכוונתנו להסיר את הסרטונים מן האתר". שליסל הבהירה כי "עמדה זו הוצגה בפני שר החינוך ומנכ"ל המשרד והתקבלה על ידיהם".

כאמור, משרד החינוך פרסם הודעת ''הבהרה והכחשה'' שבה הדגיש: ''המכתב מטעמה של יו"ר המזכירות הפדגוגית מירי שליסל והתוכן שבו מייצגים את עמדתה בלבד ולא הובאו בפני השר והמנכ"ל, ולפיכך לא קיבלו את אישורם''.

הרב עמיחי אליהו: אנחנו מפגינים בשם כל היהודיםחזקי ברוך

כ-1,500 בני אדם הפגינו ביום שני מול בניין תאגיד השידור ''כאן'' בירושלים, נגד תכנית הסאטירה "היהודים באים".

מכאן נמסר בתגובה: "'היהודים באים' היא תכנית סאטירה וכך יש להתייחס אליה. חופש הביטוי וחופש היצירה הם ערך עליון בשידור הציבורי, כך גם הומור עצמי. זכותם של המפגינים למחות חשובה לא פחות".

יוצרי "היהודים באים" אסף בייזר ונטלי מרקוס פרסמו פוסט בפייסבוק שבו התייחס למחאה נגד התוכנית:

"אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילוניים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים וטיפשים. לכולנו הזכות לקרוא בו, להגות בו, לאהוב אותו ולכעוס עליו. יותר מזה - התנ"ך הוא מתנת העם היהודי לאנושות כולה. הרשות לקרוא בו ולקיים איתו דיאלוג נתונה לכל אדם".

"אנחנו מאמינים לאלו שאומרים שהם נפגעים מהתכנית, ומצרים על כך. זו דרכה של סאטירה - לעיתים היא מערבלת את הבטן, דוקרת את העין ומרעידה את הלב. מטרתנו אינה לפגוע. מטרתנו היא להצחיק, לבדר, ומדי פעם גם לעורר מחשבה (...) אנחנו מאמינים ב'אנחנו', ולא ב'אנחנו והם'. אנחנו מרגישים בני משפחה של כל יהודי באשר הוא - חילוני, דתי, אורתודוקסי, רפורמי או קונסרבטיבי. בארץ ובחו"ל. אפילו לשולחי הודעות הנאצה והאיומים לשחקני 'היהודים באים' אנחנו חשים סנטימנט משפחתי, כי ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא".