אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בחודשים האחרונים התעוררה סערה סביב שקיות זרעים קטנות המגיעות באמצעות משלוח דואר אל תושבים באקראי. אותם התושבים לא הזמינו את השקיות הללו, אך הופתעו לגלות הודעה מהדואר כי מחכה להם חבילה.

מהמידע הידוע עד כה עולה כי מדובר ככל הנראה בשקיות המגיעות מסין. תלונות מסוג זה נשמעו בעיקר על ידי תושבים מארה"ב, אנגליה ופורטוגל, אך לאחרונה כנראה שהתופעה גם חדרה אל ישראל.

למרות שעד כה טרם התבררו כל הפרטים בנוגע לשקיות הללו בעולם, והמניע לשליחת חבילות מהסוג הזה אינו ברור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר אינו מסתכן ומתריע: אם קיבלתם חבילת זרעים מסתורית, יש לדווח ישירות אל אגף ההסגר בשירותים להגנת הצומח ולביקורת, משרד החקלאות, כדי להעבירם לבדיקה. אין לזרוק את הזרעים או לעשות בהם שימוש.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר חוזר ומדגיש כי אין להכניס לישראל או לעשות שימוש בזרעים ובכל תוצרת חקלאית אחרת ללא האישורים הנדרשים מטעם השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, המוודאים כי מדובר בתוצרת חקלאית נקייה ממזיקים וממחלות. חשוב להבהיר כי רוב המזיקים וגורמי המחלה לא נראים לעין, בדומה לתסמינים העתידים להופיע על הזרעים. כך הכנסת זרעים שלא אושרו עלולה לגרום לחדירת מזיק חדש או גורם מחלה שעלול לפגוע בענפי החקלאות המקומיים, מסוגל להרוס ענפים שלמים וכן את הטבע בכללותו.

על מנת לוודא כי התוצרת שמגיעה לארץ אכן עומדת בדרישות היבוא, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות עורכים בדיקות ומאשרים את הבקשות המתקבלות על ידי יבואנים או אזרחים, המעוניינים להכניס ארצה תוצרת חקלאית כלשהי.

משרד החקלאות מדגיש כי קיים איסור מוחלט על הכנסת זרעים, פירות וירקות לתוך שטח מדינת ישראל ללא כל בקרה. קיבלתם את אחת החבילות? צרו קשר עם אגף הסגר צמחים בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות.