נתניהו: הסכם השלום עם האמירויות - הזדמנות אדירה להזנקת הנגב

שדולת הנגב הושקה בכנסת במעמד ראש הממשלה ושרת התחבורה מירי רגב שהכריזה: ''אנחנו צריכים בנגב שדה תעופה שלישי וגם רשת מסילות''.

ערוץ 7 , כ"ט באב תש"פ

הקמת שדולת הנגב
הקמת שדולת הנגב
מתוך דף פייסבוק ‎Shlomo Karhi - שלמה קרעי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב השתתפו היום (רביעי) בהשקת שדולת הנגב בכנסת, בראשה יעמוד ח"כ שלמה קרעי מהליכוד.

בכנס השתתפו גם השר מיכאל ביטון, נציגי מועצת הנגב ותנועת אור, שהקימו את השדולה וראשי רשויות מהנגב.

ראש הממשלה ושרת התחבורה הדגישו בדבריהם את חשיבות הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בנגב. יצוין כי טרם התקבלה החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה, אך כאמור הדרום קיבל היום תמיכה גורפת.

בעשור האחרון מתנהל דיון שמגיע כעת לשיאו, בשאלת מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל. כלל העובדות והנתונים, ברמת העלויות, ההשפעה, זמן ההקמה מטים את הכף באופן ברור להקמת השדה בנבטים שבנגב, אך זה עומד במחלוקת עם חיל האוויר המחזיק בדעה שזה יפגע בפעילות בסיס נבטים.

אל מול טענות חיל האוויר יש התחייבות של שר הביטחון ושל בכירים יוצאי חיל האוויר, כולל אלופי החיל לשעבר, הבטוחים שאין שום בעיה בהקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, וכי יש תשתיות המוכנות לכך.

רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור, וממובילי המהלך להקמת שדה התעופה הבינלאומי בנגב, התייחס לחשיבות הקמת השדולה, שיבח את יו"ר השדולה חה"כ קרעי ובנוסף פירט על חשיבות הקמת השדה בנגב עבור תושבי הדרום. כמו-כן התייחס לביקושים הגבוהים למעבר לנגב והצורך להפוך את הנגב למרכז הבא של ישראל וכי אלפי הפניות לתנועת אור בחודשיים האחרונים להתיישב מחוץ לתל אביב, מחזקים את המגמה שיש להקים מרכז חדש מחוץ לתל אביב.

''התרומות הכלכליות והחברתיות של שדה תעופה בין לאומי בלב הנגב בנבטים תניב למעלה מ-20,000 משרות והשלכות בעשרות מיליארדי שקלים בתוך שנים ספורות, מהלך שהנגב זקוק לו כחמצן", אמר פלמר וסיפר כי ''תנועת אור פועלת בנגב ובגליל ולו היה ניתן להקים את השדה בלו"ז ובתקציב ובמיקום נכון בגליל, הרי שזאת הייתה ההחלטה הנבונה''.

רה"מ נתניהו אמר "לא יכול להיות שהמדינה תהיה מכווצת לגדרה חדרה. לכן כשהגעתי לראשות הממשלה באתי עם תוכנית ברורה לשנות את זה. אבל קודם כל עם תוכנית ארצית של תחבורה אדירה שתחבר את המדינה שלנו מהצפון אל הדרום. החזון שלי שונה מהחזון של בן גוריון בדרך פיתוח הנגב - בתשתיות לאומיות ובפיתוח יוזמה פרטית. כלומר התשתיות הלאומיות בין אם תחבורה או בהשקעות, את מה שמשקיעים בלאו הכי צריך לשים בנגב ובגליל. זאת תפיסה אחרת. ומזה יבואו חברות פרטיות. החזון שלי הוא פיתוח תשתיות לאומיות בנגב. יש עוד הרבה עבודה''.

"שדה תעופה בינלאומי שני הוא עוד תנופת פיתוח ותשתית לאומית שאנו צריכים להשקיע בה. הנגב יקר לי, זאת לא אמירת סרק, אני פועל בכל כיוון, אבל החזון שלי הוא השקעות ממשלתיות והשקעות של חברות פרטיות גם יחד. יש לנו בשורה חדשה מאוד חשובה - ההסכם השלום עם האמיריוית הוא הזדמנות אדירה להזרקת השקעות חדשות בנגב.

''הם מאוד מתעניינים בהשקעות בישראל ואני מתכוון להביא אותם גם לנגב ואני בטוח שתראו להם את האפשרויות האדירות שיש כאן. זה הסכם היסטורי שטומן בחובו בשורות אדירות למדינת ישראל. לא רק שהוא לא יפגע בביטחון ישראל הוא יתרום למדינה. אין שום הסכם של מכירת נשק לא בגלוי לא בסמוי לא במכתב, הכל פייק ניוז. עשינו שלום תרומת שלום, לא שלום תרומת שלום ולא שלום תמורת נשק'', הבהיר ראש הממשלה.

לטענת נתניהו, ''יש גם פייק ניוז בתחום הכלכלי. אנחנו נלחמים בקורונה, לשמחתנו התמותה יחסית בישראל נמוכה. אבל אתמול קיבלנו מספרים מדהימים - אף אחד לא יודע את זה - אמרו שהכלכלה שלנו התכווצה שאנחנו במיתון אבל המיתון בישראל, מידת ההתכווצות שלה, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - בדיוק חצי מההתכווצות שיש באירופה או בכל מדינות העולם. ישראל היא המדינה שהתכווצה הכי פחות חוץ מקוריאה.

''האמת שאנחנו באמת מחויבים להוציא את מדינת ישראל מהקושי הכלכלי שפוקד את העולם, מחויבים להשגת שלום עם העולם הערבי. האמת שאני מאוד מחויב לפיתוח הנגב והגליל, ודבר אחרון - שוחחתי אתמול עם ראשי רשויות בעוטף עזה - שיחה מאוד חשובה. דיווחתי להם כי המחויבות שלי לביטחון היא מוחלטת. אנחנו עכשיו מתייחסים לכל שריפה כדין רקטה.

''אנו פוגעים בחמאס יום יום, אם צריך נעשה הרבה יותר. הם צריכים להבין שמה שקרה בפעם שעברה יקרה להם עכשיו במכפלות. הם ראו שאנו מוכנים להשתמש בכל הכלים. אני מציע להם לא לפתח את זה. יש להם אינטרס לפתח חיים נורמאליים בצד שלהם ולכן המחויבות הזאת אמיתית".

שרת התחבורה רגב: "אנו צריכים להבין שמדינת ישראל היא לא בין גבולות חדרה גדרה, יש לנו חשיבות גדולה לפתח את הדרום והצפון. אני חושבת שההחלטה על שדה תעופה בנבטים היא החלטה מתקבלת עשר שנים חיכו עם ההמלצה הזאת והגיע הזמן.

''לא פשוט לקבל החלטה כשיש לחצים מהצפון ומהדרום. בסופו של יום ההחלטה הייתה צריכה להינתן והלקח קיימתי יום עיון שלם עם הרבה מאוד גורמי מקצוע כולל גורמים במשרד הביטחון ולאחר ששמעתי את כל הדעות החלטתי ששדה התעופה שלישי יהיה בדרום. עד סוף אוקטובר הם צריכים להניח בפני את התוכניות על השולחן ואז נתחיל עם הדיונים המעמיקים על הקמת השדה''.

"מעבר צה"ל לנגב היא לא רק סיסמה, בדרום אנחנו צריכים שדה תעופה שלישי וכמובן רשת מסילות. תחבורה היא היכולת שלנו לבטל את המונח פריפריה. רצף מסילות שיגיעו מבאר שבע, דימונה, אילת וכל מקום זה מבטא את היכולת שלנו לאפשר תעסוקה בכל הארץ. אדם יכול לגור באופקים ולעבוד במרכז ולהיפך - היכולת שלנו לאפשר תחבורה ציבורית וכמובן הנעה של תושבים מכל מקום לכל מקום. הויכוחים עוד לפנינו.

''לא לחינם מנסות קבוצות לחץ למנוע את ההחלטה שקיבלתי. ההחלטה שקיבלתי להקים את שדה התעופה השלישי בדרום. אנחנו נצטרך לעמוד מול כולם עם נתונים מקצועיים. זה לא שדה תעופה ביטחוני אלא אזרחי ועליו תחליט מדינת ישראל. לכן חשבתי שנכון לקבל את ההחלטה הזאת, לקחתי בשיקול דעת את ראשי הרשויות ואת גורמי המקצוע''.

רגב הזכירה: ''אני הודעתי על כך שאני מקדמת את הרכבת המזרחית, קו מסילות שיקביל לרכבת החוף שיחבר בין קרית שמונה לאילת וזה ישנה את כל תמונת המציאות שם. יש לנו עוד הרבה מאוד עבודה לעשות אבל יש כאן בשורות חשובות מאוד למדינת ישראל ולדרום".

רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור: "כשמדברים על הנגב - אין קואליציה ואופוזיציה, יש רק את ה'ביחד' של ישראל. השדולה של הנגב היא שדולה לעתיד מדינת ישראל. למעלה מ-1700 משפחות ו-59 חברות כבר פנו אלינו להתחיל תהליכי מעבר לנגב ולגליל. משפחות וחברות שרוצות לעזוב את תל אביב, חברות טק מובילות שרוצות לעבור לדרום ולגליל. הנגב הוא המרכז החדש והבא של ישראל. יש הרבה סיבות שהנגב יהיה המרכז הבא של ישראל. כמי שגדל באזור תל אביב זה לא היה כמו שזה היום. תל אביב הפכה להיות מרכז בגלל שעסקים רצו לבוא. אנחנו יכולים לייצר אזור ביקוש נוסף בישראל. לכן אין שום סיבה לא להקים את שדה התעופה הבא של ישראל בנבטים.

"השדה יכול להיות פתרון למדינות חדשות שאנו עושים איתן שלום ממזרח ודרומה לנו. זאת ההזדמנות שלנו לדבר עם המדינות הללו ולהקים שדה שיהיה בקשר איתם. אחדות, חזון, וצמיחה למדינה מתחילים בצמיחת הנגב", הוסיף פלמר.

ח"כ שלמה קרעי, יו"ר שדולת הנגב: "המטרה היא להפוך את הנגב למרכז החדש. רק אם נצליח לטפח את ההון האנושי שיש כאן נצליח להפוך את הנגב למרכז עצמאי משגשג. ראש הממשלה שם את הפיכת הנגב למרכז כמטרה. הנושא הראשון בישיבתה של השדולה היא הקמת שדה התעופה בנגב. ההשלכות האדירות שיש לפרויקט זה על התעסוקה בנגב לעשורים הבאים.

''כך הביע עמדתה החד משמעית של שרת התחבורה וכך גם הביע צה"ל שאין לו התנגדות להקמת שדה התעופה בנגב. משיחות שקיימתי גיליתי שזה לא כזה פשוט. כולם מסביב מבינים את החשיבות ואין התנגדות ציבורית אבל נבטים עדיין רחוקה מהסכמה. אני לא רשאי להודיע למה כי יש גורם שלא רוצה את הבסיס בנבטים. שר הביטחון מעדיף את רמת דוד מנבטים. אני בטוח שכולנו נוכל למצוא בקרוב את המקום לקידום השדה. אסור לנו בשום אופן לפספס את ההזדמנות או לתת לה להתעכב עוד", אמר קרעי.