עמוס גלעד
עמוס גלעדצילום: יוני קמפינסקי

האלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, הגיב היום (רביעי) לדיווח ולפיו ארה"ב תוכל למכור לאיחוד האמירויות מטוסי F35 ועלולה לפגוע ביתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון.

"ישראל נהנית היום מביטחון עצום כתוצאה מזה שבכל המלחמות הערבים ניסו - ונכשלו", אמר גלעד. ''הם הגיעו למסקנה שכדאי לשתף איתנו פעולה מול בעיות אחרות שלהם כמו איראן וטרור פנימי, וגם להנות מטכנולוגיות שלנו בכל התחומים, לא רק ביטחונית''.

גלעד הסביר את חשיבות הסכם השלום, ''אני מאוד מרוצה מהמהלך ההיסטורי-דרמטי של שלום עם אבו דאבי, זה 7 נסיכויות מאוד איכותיות, מדינה מאוד חשובה, יש לנו קשרים איתם ארוכי שנים, זה רב חשיבות. המחיר, אם זה נכון שאנחנו מסכימים לפגוע בביטחוננו עצמנו, זה לא קביל ואני לא חושב שזה קשור אחד לשני".

ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר הסביר כי "ברגע שאתה מספק יכולות על למדינות, ברגע שאתה שובר את המחסום, היום אבו דאבי מחר מצרים, מדינות שעובדות איתנו - יכול להיות מהפך. לדוגמה, טורקיה הייתה מדינת אחות והיום אויבת נוראה. איראן הייתה מדינת אחות ממש והיום היא איום קיומי".

לכן לדעתו "אסור לתת יכולות על לאף אחד באזור. זה לא מטוס, ההגדרה מוטעית, זה מערכת משוכללת עתירת טכנולוגיות, בעלת יכולת של ניהול מערכה כללית. זה רק מדינה אחת, אם הם מקבלים, למה שמדינה אחרת לא תקבל? למה שירדן לא תקבל?".

הוא ציין כי עד עכשיו האמריקנים תמיד הקפידו לשמור על העליונות של ישראל, אך ההסכם כעת, במידה וסעיף מכירת הנשק והטכנולוגיות קיים, "שוחק את היתרון. אני הייתי מחליט על שלום בלי F35".

גלעד הסביר כי עד להסכם השלום עם האמירויות, ישראל הצליחה לשמור על כוחה למנוע מכירה של נשק מתקדם למדינות ערב. אך מנגד, ציין כי "ארה"ב היא מדינה עצמאית, היא לא צריכה לשאול אותנו באופן טכני. ארה"ב התחייבה כולל בחוק, והממשל האמריקני על כל שלוחותיו האדירות, לשמור על היתרון האיכותי של ישראל. בכול מלחמה שתפרוץ חיל האויר וצה"ל יוכלו לנצח כל טירוף של אויבים, יש לנו דימוי שאנחנו מסוגלים לעשות את זה".

לדבריו, זאת למרות שיש לאמריקנים "אינטרס למכור נשק בכמויות אדירות - הם לא עושים את זה, לא מוכרים את אותן מערכות שמשבשות את המאזן ונותנות יתרון לצד השני בכל תהפוכה פוליטית שעלולה לקרות במזרח התיכון. אם ישראל מסכימה וזה פגיעה בה, בקריצה או בכל דרך אחרת נסתרת, אף אחד לא ימנע את זה".

בן כספית תהה מהי דעתו של ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון לשעבר, על הדרתם של שר החוץ ושר הביטחון מהסכם השלום, והאם המקרה מזכיר לו את פרשת הצוללות. על כך השיב גלעד: "לא רק הצוללות, יש גם את הסיפוח, אנחנו מדינה דמוקרטית, אדם שהוא שר ביטחון מתחייב אמונים למדינה, מדובר על רמטכ"ל ועוד רמטכ"ל, אלה מדליפים? יש להם מערכות אדירות, יש מפקד חיל אויר, יש רמטכ"ל, יש מערכות אדירות, אתה חייב לשמוע. אתה חייב להעביר בקבינט. אם זה נכון שלא שיתפו את ראשי מערכת הביטחון, ועומד שר הביטחון והחוץ, 2 רמטכ"לים לשעבר, ואומרים 'לא ידענו?' - לא סביר לחלוטין".