אלון שוסטר
אלון שוסטרצילום: אלעד מלכה

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ושר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר, קיימו היום (רביעי) דיון יחד עם מנכ"לי משרדיהם, מפקד מג"ב ניצב קובי שבתאי ובכירים נוספים במטרה לבחון דרכים נוספות בהן ניתן לפעול במאבק בפשיעה החקלאית.

הפשיעה החקלאית מהווה את אחד הפגעים הקשים ביותר איתם מתמודדים חקלאי ישראל. לפי נתונים שפורסמו בעבר, בשנת 2019 בלבד ירדו לטמיון מעל 200 אלף טון של תוצרת חקלאית, בנזק כלכלי מוערך של 25 מיליון ש"ח בעקבות מקרים של פשיעה חקלאית.

בדיון ניתנה סקירה על פעולות מג"ב והמשרד לביטחון הפנים, שהובילו למגמת ירידה של כ-50% בעשור האחרון בפשיעה החקלאית.

השרים אוחנה ושוסטר היו תמימי דעים כי התופעה עדיין קיימת בשיעור גבוה מדי והנזק שהיא גורמת לחקלאות ולחקלאים מצריכה טיפול מוגבר, תוך יצירת שיתופי פעולה בין-משרדיים שתשמש כמכפיל כוח להתמודדות עם הפשיעה החקלאית.

זאת ועוד, במהלך הדיון עלה כי עוד השנה יתחיל פיילוט של שיטור מועצתי, שיורכב מכוחות מג"ב עם פקחים, בארבעה יישובים בדרום וצפון הארץ, להם יהיו סמכויות להעניק דו"חות ולאכוף עבירות הרלוונטיות לפשיעה החקלאית.

בנוסף לפיילוט האמור, סוכמו הצעדים הבאים: הכנת תכנית לקידום נרחב של שיטור מועצתי, צו שיסמיך רבש"צים (ראש ביטחון צבאי) ורב"שים (ראש ביטחון שוטף) לבצע עיכובים למניעת אלימות בשטחי סמכותם.

בנוסף, יפעלו המשרדים מול משרד הביטחון בבקשה לתקן את הפרצות בגדר המערכת על מנת למנוע כניסה של מחוללי פשיעה חקלאית ולאומנית כאחד.

כמו כן יפעלו המשרדים בפנייה משותפת לפרקליטות המדינה ולמחלקת התביעות בבקשה להעלות את רף הענישה למורשעים בעבירות של פשיעה חקלאית.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר, "אני מודה לשר החקלאות ולאנשיו על העלאת הנושא החשוב של הפשיעה החקלאית, שאני רואה בה טרור חקלאי, על הפרק. אני מלווה אותו עוד מימי הראשונים בכנסת. אני רואה בדאגה את הנתונים. מדובר בעבירה נבזית הפוגעת באנשים עמלי כפיים המתפרנסים בזיעת אפם, לעתים בקושי רב. חובתנו לסייע להם וכך נעשה".

השר אלון שוסטר הוסיף, "מצאתי בשר אמיר אוחנה שותף עם רעיונות מקוריים לחיזוק ביטחונם הפיזי והכלכלי של חקלאי ישראל, ואני שמח לבשר שנפעל יחד כדי למגר את התופעה הפסולה הזו. בשילוב ידיים נכון נוכל להצעיד החקלאים והמרחב הכפרי בישראל לעידן חדש, טוב ובטוח יותר".